ارقام منتشر شده در خصوص میزان کاهش رشد تولید ناخالص داخلی کشورها در سه ماهه نخست سال 2020 حاکی از آن است که شیوع ویروس کرونا تا کنون ضرر قابل توجهی را به بار آورده و حتی پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت در سه ماهه دوم سال نیز بدتر شود.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ در روزهای اخیر، شاهد تغییر آرام ارقام تولید ناخالص داخلی  کشورها در سه ماهه نخست سال هستیم و باید گفت که تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی فاجعه‌بار بوده است.

گفتنی است ژاپن آخرین کشوری بود که آمار تولید ناخالص خود برای سه ماهه نخست سال 2020 را منتشر کرد و این نتیجه نامساعد بدان معنی است که این کشور به دلیل منفی بودن ارقام در سه ماهه چهارم سال 2019، مستقیم به سمت رکود اقتصادی حرکت کرد. با این حال، زمانی که این نتیجه ناامید کننده با سایر کشورها مقایسه می‌شود، باز هم بهتر به نظر می‌رسد.

ژاپن، رشد تولید ناخالص داخلی منفی 3.4درصدی سالیانه را در مقایسه به سه ماهه چهارم سال 2019 گزارش داد، زمانی که این رشد منفی 7.3درصد بود. این به معنی کاهش منفی 0.9درصدی غیر سالانه در سه ماهه نخست سال است که شدت کمتری را نسبت به انقباض اقتصادی در چین، فرانسه، اسپانیا یا ایتالیا در همین بازه زمانی نشان می‌دهد.

قابل ذکر است که چین، انقباض اقتصادی چشمگیری را به میزان منفی 6.8درصد در بین ماه‌های ژانویه و مارس مشاهده کرد (در آمار رسمی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی منفی 9.8درصد گزارش شد).

از سویی، بانک‌های مرکزی در فرانسه و اسپانیا ضررهای سه ماهه خود را بین 5 تا 6درصد اعلام کردند.

ایالات متحده نیز که ارقام رشد سالانه را منتشر کرده، بر اساس محاسبات غیر سالانه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، رشد منفی 1.2درصد را تجربه کرد. (منفی 4.8درصد در رشد سالانه)

به غیر از کشورهای اروپایی و آمریکا، ژاپن بیشتر قادر بود که اقتصاد خود در دوران بحران کرونا به صورت پویا کنترل کند. از آنجا که موارد ابتلا در ماه آوریل دوباره افزایش یافت، کشور مجبور به افزایش محدودیت‌ها شد و به همین دلیل کارشناسان بر این باورند که ارقام تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال بسیار بدتر خواهد بود.

کره‌جنوبی نیز از آنجا که توانست اقتصاد خود در سه ماهه نخست سال را نسبت به سایر کشورها بهتر مدیریت کند، در وضعیت مشابهی قرار دارد. این کشور اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی آن 1.4درصد کاهش را از سه ماهه چهارم سال 2019 تجربه کرده است.

در نمودار ارائه شده، میزان رشد اقتصادی کشورها در سه ماهه نخست سال 2020 را مشاهده می‌کنید؛

18