۰ نفر

حقیقت عریان کاخ سفید

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۲۹
کد خبر: 440503
حقیقت عریان کاخ سفید

تناقض در اظهارات متعدد رئیس جمهوری آمریکا و افزایش جان‌باختگان این کشور در اثر گسترش بی‌سابقه ویروس کرونا، این حقیقت کاخ سفید را بیش از پیش عریان می‌سازد که جان انسان‌ها برای سردمداران آن اهمیتی ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بیماری کووید-۱۹ با سرعت فزاینده‌ای در حال انتقال به شهروندان آمریکایی است و تا کنون بیش از ۹۰ هزار نفر جان خود را در اثر این بیماری از دست داده‌اند.

با مرور اتفاقات چند ماه گذشته به نظر می‌رسد هیچکس در قربانی کردن این تعداد از جان‌های بی‌گناه، بیشتر از رئیس جمهوری این کشور یعنی دونالد ترامپ مقصر نیست.

برخلاف ادعای این روزهای ترامپ که دولت چین را به عدم اطلاع‌رسانی به موقع و سازمان بهداشت جهانی را به کم‌کاری متهم می‌کند، باید سری به اخبار روزنامه‌های آمریکایی زد که نشان می‌دهند اتفاقا وی بسیار به موقع توسط مشاوران و سرویس‌های اطلاعاتی از شدت و حدّت این بحرانِ در حال شکل‌گیری، آگاه شده و با وجود همه‌ی هشدارها، تصمیمات بی‌پایه و اساس شخصی خود را بر نظرات کارشناسان امر ترجیح داده است.

این رفتار ترامپ که خود را دانای کل و صاحب نظر در حل همه مشکلات می‌داند حالا او را مسئول مستقیم از دست‌رفتن جان صدها هزار از مردم کشورش کرده است و او راهی جز فرافکنی و نشانه رفتن انگشت اتهام به دیگران برای خود نمی‌یابد.

نکته‌ مهمی که حقه سرزنش-پراکنی او را بی‌فایده کرده، اطلاعاتی است که به وضوح نشان می‌دهد او به خوبی از عمق بحران و خطرات ناشی از ویروس کرونای جدید مطلع بوده است و با تجاهل، قصد بهره‌برداری اقتصادی از بازار جهانی داشت که درهای خود را به روی رقیب سرسختی چون چین بسته بود.

 دولت ترامپ نخستین هشدار را در ۱۳ دی ماه ، یعنی قریب به ۲ ماه پیش از اعلام نخستین مرگ ناشی از کووید-۱۹ در سیاتل، دریافت کرد.

۲ هفته بعد از آن، ترامپ بار دیگر توسط مقامات بهداشتی، از نزدیکی یک بحران وسیع مطلع شد. در همان جلسه و تحت تاثیر مشاوران انتخاباتی‌اش، ترامپ، الکس ایزار وزیر بهداشت را به خاطر سیاست‌های اتخاذ شده در باب ممنوعیت سیگارهای الکتریکی به شدت به باد انتقاد گرفت و این موضوع را تهدیدی برای رقابت‌های انتخاباتی خودش اعلام کرد. 

خبرنگاران از محتوای اسناد طبقه بندی شده‌ بسیاری مطلع شده‌اند که در آنها، نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده بارها وبارها در ماه‌های دی و بهمن به ترامپ نسبت به همه‌گیری کرونا هشدار داده بودند. درست در همان زمانی که وی در مصاحبه‌های متعدد، کرونا را دست کم می‌گرفت و یا برای آمریکا بی‌اهمیت می‌شمرد.

 بنابر اذعان کارکنان سابق و فعلی کاخ سفید، نسخه‌های متعدد خبرنامه‌ صبحگاهی ترامپ که حاوی مهمترین و خطیرترین مسائل چند ساعت قبل از بیداری رئیس جمهوری آمریکا در مورد اتفاقات بین‌المللی و مسائل امنیتی است و پیش از طلوع خورشید روی میزکار وی قرار می گیرد، نسبت به خطر کرونا به آقای رئیس جمهوری هشدار داده بودند و او با سهل‌انگاری همه آنها را نادیده گرفته بود.

خانم نانسی مسونیر رئیس مرکز ملی ایمنی سازی و بیماری های تنفسی آمریکا، در هشداری عمومی در تاریخ ششم اسفند، سرعت شیوع ویروس کرونا را بسیار وحشتناک توصیف کرد و خواهان عزم و آمادگی سراسری برای مقابله با یک اختلال جدی در زندگی آمریکایی‌ها شد.

ترامپ که در آن زمان در حال بازدید از هند بود، از لحن وحشت‌افزای خانم مسونیر و تاثیر منفی صحبت‌های او بر بازارهای بورس، بسیار عصبانی شد.

 ۲ روز بعد، وزیر بهداشت در برابر یکی از کمیته‌های کنگره‌ آمریکا شهادت داد که خطر ابتلای عمومی آمریکایی‌ها به ویروس کرونای جدید بسیار پایین است و به آنها اطمینان داد که حداکثر تظاهر این ویروس در این کشور همچون یک مورد آنفلوآنزای فصلی شدید خواهد بود.

ترامپ هم در چهارم بهمن، در توئیتی اذعان کرد دولت چین تلاش‌های بسیار جدی در مهار ویروس کرونای جدید داشته است و افزود که ایالات متحده بسیار قدردان شفافیت و تلاش های پکن است. «مطمئنا این تلاش‌ها نتیجه خواهند داد. به طور ویژه می‌خواهم از طرف مردم آمریکا از رئیس جمهوری شی تشکر کنم.» 

این‌ها صحبت‌های ترامپ است که ۲ هفته بعد، در ۱۸ بهمن در دیدار با تفنگداران دریایی آمریکا ابراز داشت: «اواخر شب گذشته صحبت‌های بسیار خوبی با رئیس جمهوری شی داشتم، ما بیشتر در مورد ویروس کرونا گفت‌وگو کردیم. آنها سخت در تلاش هستند و به عقیده من آنها در حال انجام یک کار بسیار حرفه‌ای هستند. آنها همچنین با جهان و سازمان‌های جهانی در ارتباط هستند. همچنین با مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا... شرایط سختی است ولی آنها دارند خوب عمل می‌کنند.»

ترامپ در گفت‌وگویی که سه روز بعد، در بیست و یکم بهمن با فاکس نیوز داشت، گفت: « من فکر می‌کنم چین به شکل بسیار حرفه‌ای اداره می‌شود از آن جهت که آنها همه چیز را تحت کنترل دارند.»

«من واقعا معتقدم که آنها به زودی بیماری را به کنترل کامل خود در خواهند آورد. شاید بشود گفت در آوریل و با گرم‌تر شدن هوا این ویروس خواهد مرد. و آن تاریخ خیلی زیبایی است که باید منتظرش بود. اما من باید به شما بگویم که چین، سخت در حال کار روی آن است.»

اما درست زمانی که ترامپ بازی را باخته و شرایط را خارج از کنترل دید، به سرزنش سازمان جهانی بهداشت، دولت چین و فرمانداران دموکرات روی آورد. 

در بیست و هشتم اسفند، ترامپ تغییر مسیر داد و در توئیتی از برخورد جدی خودش از ابتدای شروع بحران در چین صحبت کرد و حتی از کرونا با نام «ویروس چینی» یاد کرد: «من همیشه ویروس چینی را خیلی جدی می‌گرفتم و از همان ابتدا اقدامات بسیار خوبی را در موردش اتخاذ کردم، از جمله اینکه بسیار سریع، با وجود مخالفت ها، من تقریبا همه‌ مرزهایمان را با چین بستم. کاری که جان بسیاری را نجات داد. روایت جدیدی که رسانه‌های دروغین مطرح می‌کنند شرم آور و کذب است.»

یک ماه بعد، ترامپ در بیست و نهم فروردین پیشتازی آمریکا در شمار قربانیان ویروس کرونا را انکار کرد و گفت: «چیز های عجیبی در چین در حال وقوع است.» ترامپ با انکار واقعیت‌های میدانی در آمریکا استدلال می‌کند که چین کشور بسیار پرجمعیت‌تری است و قاعدتا چین باید در راس جدول تلفات باشد. او ادامه می‌دهد شرایط غریبی است و با در نظرگرفتن زادگاه بیماری و جمعیت این کشور، حتما تلفات چینی‌ها بیشتر از ادعاهای آنهاست.

علت این رفتار پرتناقض ترامپ در قبال چین و اتهام‌افکنی وی علیه پکن، دموکرات ها و سازمان جهانی بهداشت بسیار روشن است.  ترامپ به خوبی می‌داند که کشورش به هیچ عنوان هنوز آمادگی بازگشت به زندگی عادی را تا حداقل ۲ ماه آینده ندارد و عواقب اقتصادی این قرنطینه‌ پر هزینه آن هم درست پیش از انتخابات ریاست جمهوری برای او به یک کابوس بی انتها بدل شده است. او حتی با ترجیح اقتصاد بر جان انسان‌ها، تا همین لحظه هزینه‌ ویروس کرونای جدید را برای کشورش چندین برابر کرده است.

رئیس جمهوری ایالات متحده که خود را در مخمصه‌ عجیبی می‌بیند، به شدت از رسانه‌ها که دعوت او به احیای اقتصاد پیش از مهار همه‌گیری کووید- ۱۹ را نمی پذیرند، عصبانی است. رسانه‌های آمریکایی هم تا به حال به این اندازه با عدالت‌خواهان جهان هماهنگ نبوده‌اند.

به نظر می‌رسد هیچ فرصت تاریخی دیگری نمی‌توانست به این مقدار حقیقت عریان سردمداران کاخ سفید را برای جهانیان به نمایش بگذارد. در واقع جان انسان‌ها هیچ زمانی برای کاخ سفید مهم نبوده است اما اکنون، آمریکایی‌ها هم بهتر می‌توانند این موضوع را درک کنند.