۰ نفر

برجام نشان داد آمریکا غیرقابل اعتماد است

۱۱ دی ۱۳۹۸، ۲۲:۴۳
کد خبر: 406456
برجام نشان داد آمریکا غیرقابل اعتماد است

یک مقام ارشد روسیه روز چهارشنبه گفته تجربه برجام به کره شمالی نشان داده توافق با آمریکا قابل اعتماد نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین شدت گرفتن تنش‌ها میان آمریکا و کره شمالی را «هشداردهنده» توصیف کرده است. 

اولیانوف در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «تحولات هشداردهنده‌ای پیرامون مسئله خلع سلاح هسته‌ای در جریان است. برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع، از جمله رد و بدل شدن "هدیه کریسمس" میان دو طرف، نیاز فوری به تشدید تلاش‌های دیپلماتیک وجود دارد. سیاست تحریم‌ها بایستی همان‌طور که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص کره شمالی در نظر گرفته شده‌اند، خلاقانه‌تر شوند.»

این مقام روسیه در پیامی دیگر به سرنوشت برجام و خروج آمریکا از آن اشاره کرده و نوشته پیونگ‌یانگ به همین دلیل می‌داند که توافق با واشنگتن قابل اعتماد نیست. 

او نوشت: «چون آنها (کره شمالی) در پرتو لفاظی‌ها و حضور نظامی آمریکا خودشان را ایمن نمی‌بینند. متأسفانه، آمریکا گاهی اوقات، طرف‌ها را به اشاعه هسته‌ای تحریک می‌کند. سیاست آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران به کره شمالی نشان می‌دهد که توافقات با واشنگتن قابل اعتماد نیستند. این یک دور باطل است.»

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته از توافق هسته‌ای برجام خارج شد و تحریم‌های متوقف‌شده به موجب این توافق را احیا کرد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند رفتار آمریکا در برجام قابلیت اعتماد به این کشور در عرصه بین‌المللی و از جمله امکان توافق میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ بر سر مسائل هسته‌ای را زیر سوال برده است. 

 «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی بامداد امروز اعلام کرد دلیلی وجود ندارد که کشورش وقفه اعمال‌شده علیه آزمایش‌های موشکی را ادامه دهد. 

کیم گفت کشورش به منظور مقابله با تجاوزگری آمریکا به توسعه بازداری هسته‌ای خود ادامه خواهد داد. او همچنین آمریکا را به دلیل عدم صداقت در مذاکرات مورد سرزنش قرار داد و «مطالبات گنگستروار آمریکا» را دلیل عدم حصول توافق میان دو کشور عنوان کرد. 

کیم گفته که کره شمالی یک «سلاح راهبردی جدید» را آماده رونمایی دارد و زمان رو به اتمام است، زیرا ممکن است پیونگ‌یانگ به سمت انجام «اقدام واقعی شوک‌آور» گام بردارد. 

پیش از این خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داده بود «کیم» در جلسه‌ای که دوشنبه برگزار شده خواستار «اقدامات متقابل دپیلماتیک و نظامی» برای حراست از امنیت این کشور شده است. 

خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه حکومتی کره شمالی گزارش داد کیم این اظهارات را پیش از فرا رسیدن ضرب‌الاجل خود به واشنگتن در خصوص مذاکرات هسته‌ای مطرح کرده است.

گفت‌وگوهای هسته‌ای میان کره شمالی و آمریکا از زمان برگزاری دومین دیدار میان کیم و «دونالد ترامپ» در هانوی در آغاز سال جاری میلادی به بن‌بست برخورد. 

پیونگ‌یانگ خواستار کاهش تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده علیه این کشور به بهانه برنامه موشکی و هسته‌ای شد، اما واشنگتن رفع تحریم‌ها را به اقدامات ملموس از سوی پیونگ‌یانگ در جهت خلع سلاح هسته‌ای منوط کرده است. 

در روزهای اخیر کره شمالی تهدید کرده در صورتی که آمریکا پیشنهاد تازه‌ای برای باز شدن قفل مذاکرات هسته‌ای ارائه نکند، یک «هدیه کریسمس» برای این کشور خواهد داشت. 

این تهدید باعث ایجاد گمانه‌زنی‌هایی شده بود مبنی بر اینکه پیونگ‌یانگ ممکن است به وقفه چندین ماهه بر سر آزمایش موشک‌های قاره‌پیما پایان دهد.