۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

امضای دو فرمان اجرایی جدید از سوی بایدن/ گام‌های اجرایی بازگشت به پیمان‌های آب و هوایی

۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۳۷
کد خبر: 501631
امضای دو فرمان اجرایی جدید از سوی بایدن/ گام‌های اجرایی بازگشت به پیمان‌های آب و هوایی

جو بایدن رییس جمهوری دموکرات آمریکا روز گذشته با امضای دو فرمان اجرایی جدید، اقدامات خود را در تغییر مسیر پیشین ایالات متحده در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی ادامه داد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌ان، پس از خروج دونالد ترامپ از پیمان آب و هوایی پاریس که انتقادات فراوانی هم در داخل و خارج از آمریکا به دنبال داشت، روز گذشته جو بایدن رییس جمهوری دموکرات این کشور با امضای یک فرمان اجرایی گام‌های بازگشت به این پیمان را آغاز کرد. بایدن پس از امضای این فرمان در مقابل خبرنگاران اعلام کرد:‌ امروز در کاخ سفید روز آب و هواست به این معنی که شغل اصلی ما از امروز آغاز می‌شود.

در ادامه به فرمان‌های اجرایی که بایدن روز گذشته به امضا رسانده و تغییراتی که در پی آنها ایجاد می‌شود اشاره می‌کنیم:

دستور العمل مقابله با بحران آب و هوایی در داخل و خارج از ایالات متحده: این دستورالعمل بحران آب و هوایی را در راس سیاست‌های خارجی و امنیت ملی ایالات متحده مورد توجه بیشتری قرار خواهد داد. نکته مهم آنکه وزیر کشور ایالات متحده پس از امضای این فرمان اجرایی باید توافقنامه‌ها و قراردادهای پیشین مرتبط با با نفت و گاز طبیعی، زمین‌های عمومی و یا آب‌های فراساحلی نکات مندرج در فرمان را مورد بررسی مجدد قرار دهد.

بر اساس این فرمان اجرایی آوریل هاینس مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده موظف به تهیه برآورد اطلاعات ملی در مورد پیامدهای امنیتی بحران آب و هوا شده و همه سازمان‌ها بر این اساس به توسعه استراتژی‌هایی برای ملاحظات آب و هوایی در عرصه بین‌المللی موظف شده‌اند. هاینس بر همین اساس گروه ملی ویژه اقلیم را راه‌اندازی می‌کند که رهبران ایالت‌های مختلف در آن گرد هم خواهند آمد.

این فرمان اجرایی همچنین به عدالت زیست محیطی و پروژه‌های جدید زیرساختی تعهد می‌دهد. هدف از این پروژه‌ها کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

در شورای امنیت ملی پس از این نماینده ویژه ریاست جمهوری در امور اقلیم تعیین خواهد شد.

فرمان اجرایی دوم «دستورالعمل تاسیس شورای مشاوران رییس جمهوری در علم و فناوری» است. بر اساس این فرمان، مشاوران بایدن باید در مورد سیاست‌هایی که بر علم، فناوری و نوآوری تاثیرگذارند به ریاست جمهوری مشاوره دهند.

بر این اساس آژانس‌هایی که نظارت، هدایت و تحقیقات مالی در این باره را بر عهده دارند یک کارمند ارشد را به عنوان نماینده آژانس تعیین خواهند کرد تا برنامه‌های تحقیقاتی آژانس به صورت کامل از لحاظ علمی و فنی اجرایی شود.

آیا اولین اقدام اجرایی بایدن در زمینه بحران آب و هواست؟

خیر. بایدن در نخستین روز کاری خود اقدامات اجرایی دیگری به امضا رسانده است. وی همچنین آژانس‌ها را به بررسی و معکوس کردن بیش از ۱۰۰ فرمان ترامپ در زمینه‌های زیست محیطی موظف کرده است.

برنامه بعدی آب و هوایی بایدن چیست؟

بایدن روز گذشته اعلام کرد که در روزهای آینده از کنگره برای حذف یارانه سوخت‌های فسیلی درخواست خواهد کرد. وی به خبرنگاران اعلام کرد: بر خلاف دولت‌های قبلی، باور من این است که دولت فدرال موظف به پرداخت یارانه ۴۰ میلیارد دلاری به سوخت‌های فسیلی نیست. افزون بر این بایدن در روز ۲۲ آوریل که روز زمین است، اجلاس رهبران اقلیم را برگزار خواهد کرد و مجمع اصلی اقتصاد ایالات متحده بار دیگر شکل خواهد گرفت.

چه اقدامات اجرایی دیگری مدنظر است؟

قرار است امروز پنجشنبه مراقبت‌های بهداشتی در راس برنامه‌های رییس جمهوری جدید آمریکا قرار گیرد که به نوعی ارجاع به قانون سقط جنین نیز خواهد داشت.