۰ نفر

ترامپ یا بایدن؛ کدام به نفع بازار‌ها‌ست؟

۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۴۹
کد خبر: 478186
ترامپ یا بایدن؛ کدام به نفع بازار‌ها‌ست؟

کارشناسان بر این باورند که انتخاب دونالد ترامپ اگرچه در کوتاه‌مدت به نفع بازار سرمایه است، اما در بلندمدت نه فقط برای بازار سرمایه، بلکه برای کلیت اقتصاد و همه بازار‌ها نا‌مطلوب است اما در مقابل، انتخاب بایدن اگر‌چه در کوتاه‌مدت اثر چندان مطلوبی نداشته باشد، اما در بلندمدت به نفع بازار سهام است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، هفته‌هاست که بازار‌های سهام، طلا و ارز تحت‌تأثیر برگزاری انتخابات آمریکا در روز 13آبان‌ هستند. اکنون سرمایه‌گذاران از خود می‌‌پرسند انتخاب کدام‌یک از 2 نامزد انتخاباتی آمریکا به نفع بازار‌ها به‌ویژه بازار‌های سهام و همینطور طلا و ارز است. کارشناسان می‌گویند: انتخاب دونالد ترامپ منجر می‌شود در کوتاه‌مدت بازار سهام با رشد مواجه و بازار طلا و ارز نزول کند، اما در بلندمدت انتخاب او به نفع اقتصاد ایران و بازارها نیست اما در مقابل، انتخاب جو بایدن در بلندمدت به نفع اقتصاد ایران و بازار‌ها‌ست. تقریبا همه کارشناسانی که گفت‌وگو کرده‌اند، معتقدند آنچه اقتصاد ایران به آن نیاز دارد، گشایش سیاسی است و انتخاب بایدن می‌تواند برای بازار‌ها و اقتصاد مفید‌تر باشد تا انتخاب دونالد‌ترامپ.

انتخاب بایدن به نفع بازار سرمایه است

محمد احمد‌زاده اصل درباره آینده بازار سهام بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در روز سه‌شنبه گفت: اگر دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شود، بازار در ابتدا با شتاب زیادی رشد می‌کند اما در نهایت به‌دلیل شرایط تحریمی سختی که برای شرکت‌ها وجود دارد، از شتاب صعودی بازار سهام به‌شدت کاسته خواهد شد و بورس با روند صعودی فاصله زیادی خواهد گرفت.

او افزود: البته اگر مذاکراتی انجام شود، متفاوت خواهد شد اما به‌نظر می‌رسد با توجه به مواضع ترامپ و رفتار‌هایی که در گذشته داشته و از خط قرمز‌های ایران رد شده، بعید است که مذاکره‌ای انجام شود، بنابراین اگرچه بازار سهام در کوتاه‌مدت ممکن است با رشد مواجه شود، اما در بلندمدت قطعا عقبگرد خواهد کرد و انتخاب او به نفع بازار سرمایه در بلندمدت نیست.

او گفت: بازار سرمایه ایران هم‌اکنون یک بازار ترامپی است؛ به این معنا که بخشی از رشد‌های قبلی ناشی از سیاستگذاری‌های دوره او بوده ‌و حتی نزول‌های اخیر بازار سرمایه هم متاثر از همین موضوع است؛ چرا‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران بعد از آغاز دوره نزول به سمت بازار‌های موازی ازجمله طلا، ارز و مسکن حرکت کردند.

احمد‌زاده اصل درباره اینکه اگر بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، افزود: اگر بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شود، بازارهای موازی در کوتاه‌مدت با رکود مواجه خواهند شد و اقبال سرمایه‌گذاران به بورس بیشتر خواهد شد و‌ حتی ما با ایجاد یک اعتماد عمومی می‌توانیم دوباره سرمایه‌ها را به سمت بورس هدایت کنیم.

او افزود: انتخاب بایدن منجر می‌شود که ما در آینده بازار رشدیابنده و در نهایت متعادلی داشته باشیم و اگر فضای بین‌المللی مساعد باشد و مذاکرات در چارچوب برجام انجام شود، می‌توانیم به آینده بازار سهام امیدوار باشیم. در هر صورت فضای بازار بسیار متاثر از این انتخابات خواهد بود و به‌نظر من انتخاب بایدن بیشتر به نفع بازار سرمایه است تا انتخاب دونالد ترامپ.

به گفته احمد‌زاده‌اصل، انتخاب بایدن می‌تواند آرامش را تا حدودی به بازار سرمایه باز‌گرداند.

اثر غیرمستقیم

مهدی دلبری، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه اما نظر دیگری دارد. به زعم او، انتخابات آمریکا به‌طور مستقیم بر بازار سهام ایران اثر ندارد و این اثر با یک دست واسطه از طریق بازار‌های جهانی به ایران منتقل می‌شود. با این حال، او هم مانند سایر کارشناسان بر این باور است که انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری برای اقتصاد و بازارهای ایران بهتر است تا انتخاب دونالد ترامپ.

او در این‌باره  گفت: اثر انتخابات آمریکا بیشتر یک اثر جهانی است و ایران به‌دلیل تحریم‌ها اثر مستقیمی از انتخابات آمریکا نمی‌پذیرید و درباره اثر انتخابات آمریکا بر بازار‌های ایران تا‌حدود زیادی بزرگ‌نمایی شده است؛ چرا‌که چون اقتصاد ایران یک اقتصاد تحریمی است، اثرات آن به‌صورت ثانویه و با یک تأخیر زمانی از طریق بازار‌های جهانی منتقل می‌شود.

او افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اگر بایدن انتخاب شود، قیمت دلار کاهش می‌یابد و انتظار این است که فشار کمتری از نظر سیاسی به ایران وارد شود، اما باید گفت اثر مهم‌تر مربوط به بازارهای جهانی است و بعد از آن بازارهای ایران با تأخیر از بازار‌های جهانی تأثیر خواهند پذیرفت.

او ادامه داد: چنانچه دوره ریاست‌جمهوری ترامپ ادامه یابد، درگیری‌های سیاسی با چین همچنان ادامه خواهد داشت. با این حال، بازار‌های سهام دنیا در انتظار پیروزی دونالد ترامپ هستند و انتخاب جو بایدن چندان برای بازار‌های سهام دنیا مطلوب نیست.

او افزود: اما در مقابل اگر جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شود، چون قصد دارد به توافقنامه پاریس ملحق شود، بخش انرژی تضعیف می‌شود اما بخش‌های کالایی تقویت خواهند شد بنابر‌این بازار‌های سهام در دنیا منتظر انتخاب دونالد ترامپ است و پیروزی جو بایدن چندان به نفع بازار‌های سهام نیست. مهدی دلبری در پاسخ به این پرسش که انتخاب کدام‌یک از نامزد‌های ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع بازارهای ایران است، گفت: در روند بلندمدت انتخاب جو بایدن به نفع اقتصاد ایران است.

رابطه بورس و دلار

مهدی سدیدی، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه درباره تأثیر انتخابات آمریکا بر بازار سهام  گفت: تلقی بازیگران بورس از انتخابات آمریکا بر تحلیل مبتنی بر دلار شکل گرفته است به‌طوری‌که به تصور آنان پیروزی بایدن مساوی با کاهش تنش سیاسی و ریزش نرخ دلار تحلیل می‌شود و درخصوص پیروزی ترامپ بالعکس.

او افزود: به‌نظر می‌رسد کلیت رفتار اقتصادی جامعه نیز بر این اساس استوار باشد و طبیعتا توقع ریزش دلار با کاهش فروش شرکت‌های بورس و کاهش شاخص بورس تحلیل می‌شود، این فضای غالب ذهنی بازیگران اقتصادی است. سدیدی ادامه داد: اما در واقع به‌نظر نمی‌رسد این تحلیل در روند بلندمدت پایدار باشد، روی کار آمدن سیستم اجرایی در ایالات متحده که قابلیت چانه‌زنی و مذاکره داشته باشد، طبیعتا می‌تواند برای آینده بلندمدت کشور بسیار مفید‌تر باشد.