۰ نفر

شرکت‌های هواپیمایی در کشور بدون بیمه‌نامه حق پرواز ندارند

۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۰۱
کد خبر: 460713
شرکت‌های هواپیمایی در کشور بدون بیمه‌نامه حق پرواز ندارند

یک عضوهیات مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، بیان کرد: تمامی شرکت‌های هواپیمایی در جهان موظف به بیمه کردن هواپیماهای خود هستند و هیچ هواپیمایی بدون بیمه‌نامه اجازه پرواز ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، "محمود شکرابی" گفت: شرکت های بیمه ای در ایران ، بیمه نامه هواپیما را به صورت یک بسته که شامل بیمه نامه بار، مسافر، بدنه، حوادث و مسئولیت می شود را به شرکت های هواپیمایی ارائه می کنند وقیمتی که پیشنهاد می دهند ثابت و تحت نظر بیمه مرکزی است.

وی افزود: در حال حاضر بیمه نامه های هواپیما معمولا توسط شرکت بیمه ایران انجام می شود هر چند که به تازگی شرکت های بیمه  ای  خصوصی هم به حوزه بیمه نامه هواپیما ورود پیدا کرده اند.

این عضو هیات مدیره انجمن شرکت های هواپیمایی ایران ضمن بیان اینکه شرکت های بیمه ای یکسری از مسئولیت های خودرا به عنوان اتکایی به بیمه لویدزلندن واگذار می کنند، ادامه داد: نحوه پرداخت خسارت هم به این منوال است که اگر داخلی باشد، دیه را بر مبنای قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می پردازند.

شکرابی توضیح داد: اگرخسارت وارده دلاری باشد واحدی به نام sdr وجود دارد که خسارت را بر مبنای آن محاسبه می کنند یعنی بیمه گر اتکایی اگر خسارت را بخواهد به صورت دلار، یورو یا هر واحد دیگری بپردازد برمبنای sdr محاسبه کرده و به یک مبلغی می رسد .

وی با اشاره به اجباری بودن بیمه بدنه و شخص ثالث هواپیما ها در تمامی کشورهای جهان، گفت: تمامی شرکت های هواپیمایی موظف به بیمه کردن هواپیماهای خود هستند وهیچ هواپیمایی بدون بیمه نمی تواند حتی یک ساعت هم پرواز کند و در ایران هم بیمه هواپیما دائما از سوی سازمان هواپیمایی کشوری رصد می شود.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت های هواپیمایی ایران اذعان داشت که شرکت های هواپیمایی با توجه به روابطی که با شرکت های بیمه ای دارند مشکل خاصی در زمان پرداخت خسارت ها ندارند ممکن است مواقعی به دلیل اینکه نقطه نظرات بیمه گر با کارشناس فنی شرکت متفاوت باشد چانه زنی هایی پیش بیاید ولی معمولا به یک نتیجه می رسند.

شکرابی با بیان اینکه معمولا قراردادهای بیمه ای به دلار است، افزود: از آنجایی که قراردادهای هواپیما به دلار است بستگی به خود شرکت هواپیمایی دارد که چه نرخی را ارائه دهد به عنوان نمونه درسال 97 که مدیرعامل قشم ایر بودم یک هواپیما در مشهد به دلیل باز نشدن چرخ به زمین نشست که آسیب هم دید و ما با دلار 9 هزارتومان بیمه کرده بودیم و زمان پرداخت خسارت دلار 11 هزار تومان بود و ضرر کردیم اما شرکت بیمه ای مقصر نبود.

وی تعداد هواپیمای فعال در ناوگان هوایی 120  فروند هواپیما ذکر کردو گفت که میانگین عمر مفید هواپیماهای کشور بین 24 تا 25 سال است البته واحد های فنی شرکت های هواپیمایی در ایران بسیار فعال و کارآمد هستند و موتور انواع  هواپیماها را تعمیر می کنند تنها مشکل تهیه قطعه وجود دارد که آن هم به طریقی برطرف می شود.

شکرابی معتقد است که هواپیماهای فعال درکشور ایمن هستند و هیچگونه مشکل فنی ندارند ولی به دلیل فرسوده بودن هزینه های هنگفتی را برای شرکت های هواپیمایی ایجاد می کنند.

وی تعداد اعضای انجمن را 18 شرکت برشمرد که شامل 17 شرکت هواپیمایی و 1 شرکت هلی کوپتری می شود.