۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دلاری‌ها همچنان مورد توجه بازار/ شاخص بورس به کانال 166 هزار واحدی رسید

۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۳۰
کد خبر: 337897
دلاری‌ها همچنان مورد توجه بازار/ شاخص بورس به کانال 166 هزار واحدی رسید

در دومین روز هفته و پس از یک صعود دور از انتظار شاخص بورس تهران به مسیر آغاز شده در روزهای اخیر ادامه داد و با ثبت رشدی هزار و 762 واحدی به سطح 166 هزار و 30 واحد رسید. طی این روز بازهم تقاضای مناسب شکل گرفته در میان نمادهای فلزی – معدنی به کمک شاخص آمد و توانست ضمن کسب بازده یک درصدی برای نماگر اصلی بازار، به خوشبینی‌های شکل گرفته برای آینده بازار بیافزاید.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ داد و ستدهای روز جاری از همان ابتدا با سبزپوشی بسیاری از شاخص‌ها همراه شد. این رشد مناسب اگرچه به شدت روز گذشته نبود با این حال موجب شد تا اغلب نمادهای گروه فلزات اساسی و کانه‌های فلزی در این روز با ثبت حجمی مناسب برای معاملات خود ضمن افزایش قیمت پایانی، روز خود را با صف خرید به پایان ببرند. با این حال لازم به ذکر است که تقاضای یاد شده تنها مختص نمادهای فلزی – معدنی نبوده است. سایر نمادهای بورسی هم نظیر «وبملت»، «پارس» و «پارسان» امروز نقشی موثر در رشد شاخص داشتند. به نظر می‌رسد یکی از عوامل مهمی که این روزها توانسته منجر به افزایش قیمت در بسیاری از نمادها شود، گزارش‌های ماهانه خوبی است که این روزها ناشران بورسی و فرابورسی روانه کدال می‌کنند. چراکه طی روزهای آغازین این هفته شرکت‌های بسیاری عملکرد مالی خود را در اختیار بازار سهام قرار داده‌اند، که بسیاری از آنها مناسب بوده است.

با این حال این تنها دلیل یاد شده برای تفسیر افزایش تقاضا در بازار سهام نیست. همان طور که در روزهای قبل نیز اشاره شد، شتاب گرفتن رشد کامادیتی‌ها در بازارهای جهانی نقشی موثر بر ارزندگی نمادهای داخلی مرتبط در بازار سهام گذاشته است. از سوی دیگر رشد قیمت دلار در بازار داخلی ارز و خوشبینی به تثبیت قیمت ارز در سال آتی سبب شده تا باز هم همچون ماه‌های منتهی به تابستان سال جاری زمزمه کسب سود از افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها بیشتر شود. با این حال آنچه که نقشی مهم بر تغییر نگرش سرمایه گذاران بنیادی نسبت به ماه‌های قبل داشته افزایش خوشبینی این دسته از معامله‌گران به مناسب بودن وضعیت درآمدزایی این شرکت‌ها در سال آینده است.

در این روز نمادهای بانکی که درابتدا در محدوده منفی معامله می‌شوند توانستند در ساعات پایانی بازار با افزایش تقاضا رو به رو شوند. در این روز افزایش قیمت «وبملت» در ساعات پایانی بازار سبب شد تا این نماد از محدود صفر تابلو تا سقف قیمت روزانه پیش وری کند و با صف خرید 45 میلیونی به معاملات خود پایان دهد. این رویداد پس از آن صورت می‌گیرد که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تسعیر ارزی  و اعمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در نمادهایی نظیر «وتجارت» و «وبملت» سبب شده تا بازهم خوشبینی بر معاملات این نمادها افزایش یابد.

 

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته رشدی هزار و 762 واحدی را به ثبت رساند. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح 166 هزار و 30 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه افزایش قیمت در نمادهای دلاری روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد سهم و ارزش معاملات آن 699 میلیارد تومان بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای فلزات اساسی با مجموع ارزش معاملات 88 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، گروه ‌های بانکی، کانه‌های فلزی، خرده فروشی و شیمیایی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «کگل»، «کچاد» و «فملی» از خود به نمایش گذاشتند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با رشد  24 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر را «مارون»، «میدکو» و «ارفع» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس طی امروز  469 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ 788 میلیون سهم بود.