۰ نفر

با حضور رییس کل بانک مرکزی؛

طرح "گام" افتتاح شد/ تامین نقدینگى بخش تولید بدون افزایش تورم

۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۴۷
کد خبر: 414701
طرح "گام" افتتاح شد/ تامین نقدینگى بخش تولید بدون افزایش تورم

امروز طرح "گام" یا همان گواهی اعتبار مولد با هدف تامین نقدینگی بنگاه‌های مالی بدون افزایش تورم، با حضور رییس کل بانک مرکزی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در جریان افتتاح طرح "گام" بیان کرد: امسال به رغم فشار حداکثرى دشمنان براى ایجاد مشکل در کار تولید و رکود در این بخش، خوشبختانه با تلاش تولیدکنندگان و تامین نقدینگى از سمت سیستم بانکى این هدف به سرانجام نرسید.

وی ادامه داد: در همین راستا از ابتداى سال تا کنون بیش از ٧٥٠ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها به بخش تولید پرداخت شده که حدود ٦٠ درصد آن صرف سرمایه در گردش بنگاه‌هاى تولیدى و خدماتى شده که ٨٠ درصد از این سرمایه در گردش نیز به بخش صنعت اختصاص یافته است.

همتی درباره جزییات طرح "گام" توضیح داد: هدف ما این است که نقدینگى مورد نیاز تولید را بدون افزایش نقدینگى و تورم تامین کنیم که این مهم از طریق طرح گام محقق خواهد؛ طرح گام هم در بازار پول و هم بازار سرمایه قابل انتقال است، ضمن اینکه این طرح به واحدهایى تعلق مى گیرد که مولد باشند.

همتی

رییس کل بانک مرکزی گفت: پیش بینى ما این است که در مرحله اول طرح گام، حداقل ٥٠ هزار میلیارد تومان تامین نقدینگى انجام دهیم و امروز نیز در افتتاح این طرح ٦٠٠ میلیارد ریال اعتبار، تامین مى شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید اقتصاد کشور را بدون تکیه بر منابع نفتی اداره کرد، تصریح کرد: این طرح یکی از طرح‌های مهمی است که در آینده حتماً همگان قضاوت خواهند کرد که این طرح یک گام مهم و مولد در جهت راهگشایی تولید است.

رییس بانک مرکزی تصریح کرد: هر بانکی با توجه به توانمندی خود می‌تواند در طرح «گام» مشارکت کند، بانک مرکزی تنها به بانک‌هایی اجازه ورود به اجرای «گام» را خواهد داد که بداند که آن بانک توانایی اجرای طرح "گام" را دارد، چرا که به هر حال نظام بانکی نیز باید اجرای این طرح را ضمانت کند و اگر قرار است بعد از گذشت چند ماه اجرای آن با مشکل مواجه شود، به طور قطع به کل طرح آسیب وارد خواهد آمد.

او در خصوص نرخ سود این تسهیلات خاطرنشان کرد: سود در نظر گرفته شده برای این تسهیلات بالاتر از نرخ مصوب اعلامی از سوی بانک مرکزی نخواهد بود ضمن اینکه تضامینی از واحدهای تولیدی دریافت می‌شود و بر اساس اعتباری که هر تولیدکننده نزد بانک دارد، ممکن است تضامین مختلف باشد.

همتی ادامه داد: به هر حال تا آخر یک سال تسویه باید صورت گیرد اما چنانچه در وسط سال فرد تسهیلات گیرنده قصد داشته این گواهی را به فروش برساند، به طور قطع این امکان برای وی وجود دارد و حتی می‌تواند در ازای گواهی از تولیدکننده دیگری کالا خریداری کند.