۰ نفر

مشکلات چند نرخی کردن ارز؛

ریشه اصلی مشکلات در سیستم بانکداری است

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۳۸
کد خبر: 464099
ریشه اصلی مشکلات در سیستم بانکداری است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چند نرخی کردن ارز موجب ایجاد مشکلات شده است، گفت: اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی ثروت بادآورده ای را نصیب برخی کرد و متاسفانه یک سبک جدید زندگی را به وجود آورده است که به سود کشور نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مصطفی طاهری روز چهارشنبه در دیدار با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی زنجان با بیان اینکه ریشه اصلی مشکلات در سیستم بانکداری است، افزود: در مجلس با انجام کار کارشناسی به دنبال تغییر و دگرگونی در این مدل از سیستم بانکداری هستیم.

وی تصریح کرد: در کشور برای افزایش تولید، اشتغال، توسعه و جهش تولید به همان میزان که به توسعه کارها تا تولید توجه شده برای فروش و بعد از آن نیز باید برنامه‌ریزی کرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار بعد از تولید در صورت تضمین می‌تواند جهش تولید و اشتغال موفقی را رقم بزند، ابراز کرد: مجلس به دنبال کار کارشناسی بوده و تشکیل فراکسیون دانش‌بنیان نیز با حضور همه بخشها برای اثرگذاری در این خصوص پیگیری می شود.

طاهری با بیان اینکه در اصلاح فرایندها اگر کارها جدی پیگیری شود اثرگذاری بسیاری خواهد داشت، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت بسیار زیاد بخش خصوصی در بخش های مختلف استفاده شود.

 وی گفت: انتظار بخش خصوصی در رابطه با اینکه نحوه اداره کشور و اقدامات در زمان عادی و در زمان تحریم متفاوت باشد، درست است.

طاهری افزود: از ظرفیت های مختلف همچون فرودگاه در بخش های مختلف باید استفاده شود که این امر نیازمند توجه و همکاری همه دستگاه‌ها است.

قوانین دست و پاگیر برای فعالان اقتصادی در شرایط تحریم، گره به گره زدن است

رییس اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه در سخنانی قوانین دست و پا گیر که برای فعالان اقتصادی در شرایط تحریم ها ایجاد شده را مصداق گره به گره زدن عنوان کرد و گفت: برای عملیاتی کردن جهش تولید همه باید دست به دست هم دهند و اتاق زنجان نیز آمادگی خود را برای کار کارشناسی در بخش‌های مختلف و ارائه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام می کند.

علی یگانه فرد همچنین به تعطیلی و نیمه فعال بودن بیش از ۲۵ درصد واحدهای تولیدی استان با بیش از ۶ هزار و ۳۲۵ نفر اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: عدم تشکیل دادگاه های تجاری در استان و ضعف دادگاه‌ها در رسیدگی به شکایات، دشواری تامین مالی از بانک ها، عدم استرداد مالیات ارزش افزوده در مهلت قانونی، زمان طولانی رسیدگی به مشکلات فعالان اقتصادی در هیات های حل اختلاف مالیاتی و تعدد قوانین و پیچیدگی مقررات دستگاه‌ها از جمله مشکلات و موانع محیط کسب و کار استان است.

وی با اشاره به موانع کسب و کار در حوزه آی تی و کسب و کارهای دانش بنیان، ابراز داشت: مسکوت ماندن شهرک آی تی، برق و الکترونیک استان، طولانی شدن روند واگذاری زمین به پارک علم و فناوری استان، عدم رعایت معافیت ها در برخی از موارد توسط سازمان‌های متولی، درخواست تضامین و وثایق سنگین از شرکت‌ها برای ارائه تسهیلات از سوی شبکه بانکی و عدم همکاری سازمانهای دولتی در خصوص اجرای قوانین حمایتی کسب و کارهای دانش بنیان از دیگر موارد و مشکلات در این بخش است.

یگانه فرد با بیان اینکه در بخش حمل و نقل و لجستیک استان نیز موانع و مشکلاتی وجود دارد که نیازمند توجه و همکاری است، ابراز کرد: بالا بودن نرخ حمل و نقل در استان نسبت به سایر استان‌ها، محقق نشدن مصوبه ریاست جمهوری در ایجاد مرکز لجستیکی در استان، کمبود سردخانه، باسکول های عمومی، انبارها موسسات ترخیص کالا، پایین بودن سهم ارزش افزوده بخش حمل و نقل، انبارداری و پست استان زنجان از کل کشور و عدم ارائه تسهیلات به متقاضیان خرید خودروهای کارکرده و دست دوم، عدم اتمام 2 خطه کردن راه آهن استان به ویژه در مسیر زنجان به قزوین و محرومیت استان از تخفیفات صادراتی و وارداتی یکی از پروتکل های همکاری بین ایران و ترکیه به دلیل کسری ۴۱ کیلومتری ایستگاه بین المللی بناب از ایستگاه بازرگان از عمده موانع توسعه این بخش است.

وی با بیان اینکه عمق پایین اکتشافات استان و عدم مطالعات اکتشافی و زمین شناسی دقیق در استان، پوشش گیاهی گون و عدم توسعه سینه کار در پروانه‌های بهره‌برداری از موانع بخش معدن استان است، تصریح کرد: در بخش فرش دستباف و صنایع دستی استان نیز مشکلات را می‌توان در بخش‌های مختلفی از جمله نبود نقشه ثبت شده برای فرش دستباف استان برشمرد.​