۰ نفر

در ۹ ماه سال ۹۹ رخ داد؛

کاهش ۲۰درصدی صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی/ رشد ۵۳درصدی جذب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

۲۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۳۵
کد خبر: 504904
کاهش ۲۰درصدی صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی/ رشد ۵۳درصدی جذب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

تا پایان آذرماه سال جاری چهار میلیارد دلار صادرات از مناطق ویژه اقتصادی به خارج از کشور صادرات انجام شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمدرضا خضرایی منش» با اشاره به توان بالای صنعتی مناطق ویژه اقتصادی کشور، افزود: رقم صادرات مناطق آزاد در ۹ ماهه سال جاری در شرایط کرونا و تحریم به ۶۰۰ میلیون دلار رسید.

وی با بیان اینکه برخی کالاهای در مناطق آزاد برای تامین نیازهای سرزمین اصلی تولید می شود، خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از محل تولیدات مناطق آزاد نیازهای سرزمین تامین شده، در حالی که این رقم در طول سال گذشته تنها یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

به گفته وی، صادرات به خارج از کشور از مبدا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همانند عملکرد سرزمین اصلی تحت تاثیر شیوع کرونا و رعایت دستورالعمل های بهداشتی کاهشی ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.

رشد ۵۳ درصدی جذب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

خضرایی منش با بیان اینکه در عملکرد سرمایه گذاری در این مناطق دو بخش ریالی و ارزی وجود دارد، خاطرنشان کرد: طی ۹ ماهه سال جاری در مناطق آزاد ۱۲ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و ۹۴ میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی داخلی محقق شده است.

وی افزود: این در حالی است که در سال ۹۸ حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در مناطق آزاد انجام شده بود.

خضرایی منش تصریح کرد: در مناطق ویژه اقتصادی طی ۹ ماه سال جاری ۳۰ هزار میلیارد تومان و چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری داخلی انجام شده است که این رقم در سال گذشته فقط هشت هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری داخلی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی  در بخش ارزی در سال ۹۸ و ۹۹ یکسان بوده، تاکید کرد: مجموع ارقام سرمایه گذاری داخلی در ۹ ماهه سال جاری در این مناطق به ۴۲ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان و چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می شود.

مدیر توسعه سرمایه گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: تا پایان آذرماه سال جاری ۱۵۳ میلیون دلار در مناطق آزاد سرمایه گذاری خارجی جذب شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار بوده است که با وجود شیوع کرونا و تحریم ها رشد ۵۳ درصدی را نشان می دهد.

 در سال ۱۳۶۸ براساس تبصره ۱۹ قانون برنامه اول توسعه به دولت اجازه داده شد که در سه نقطه مرزی کشور شامل کیش، قشم و چابهار اقدام به تأسیس منطقه آزاد تجاری کند و چگونگی اداره این مناطق در هفتم شهریورماه ۱۳۷۲ به تأیید مجلس شورای اسلامی رسید.

ایران اکنون دارای مناطق آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم، چابهار،   ارس، انزلی، اروند و ماکو است و دولت دوازدهم برنامه‌های ویژه ای را برای مناطق آزاد و ویژه در نظر گرفت که موجب جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی شده است.

در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۴۵ میلیارد دلار واردات به این مناطق انجام شد و در بخش صادرات این رقم به ۱۳۲ میلیارد دلار رسید که با توجه به رقم ۳۷ میلیارد دلار صادرات به سرزمین اصلی، این میزان به ۱۶۹ میلیارد دلار در این مدت می‌رسد.

بر همین اساس ۴۰ درصد صادرات کل کشور متعلق به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که نیمی از آن متعلق به آمار پتروشیمی می شود.