۰ نفر

نان فانتزی‌ها جایگزین سنتی‌ها

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۵:۱۰
کد خبر: 462359
نان فانتزی‌ها جایگزین سنتی‌ها

در سه دهه اخیر با رونق گرفتن اغذیه‌فروشی‌ها و فست فود‌ها نان‌های حجیم یا فانتزی رونق گرفتند، اما این مدل نان‌ها نتوانستند مانند کشورهای توسعه یافته به درون خانه‌ها راه پیدا کنند و در سطح همان اغذیه‌فروشی‌ها باقی ماندند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ ایرانی‌ها طبق یک عادت غلط به دنبال خرید نان گرم هستند و پس از مصرف، باقی مانده آن دیگر آن کیفیت مطلوب را ندارد در حالی‌که باید نان را سرد گرفت و سپس هنگام مصرف مقدار لازم را با استفاده از ماکرویو،تستر یا فر گرم کرد، به این ترتیب کیفیت نان حفظ می‌شود و دور‌ریز آن به حداقل می‌رسد به‌طور مثال نان تست پس از گرم کردن دور ریز آن صفر می‌شود و این امر کمک زیادی به اقتصاد کشور و خانوار می‌کند.

امروزه تقریبا در هر محله‌ای یک واحد پخت نان حجیم وجود دارد که علاوه بر پخت نان فانتزی، نان شیرینی و برخی کیک‌ها و شیرینی‌های خشک را نیز عرضه می‌کند، اما این صنف هم که جزو صنوف اصلی محسوب می‌شود و حتی در زمان قرنطینه و تعطیلی پایتخت به فعالیت خود ادامه می‌دادند نتوانست از کرونا در امان بماند.

عبداللهی که در خیابان سنایی واحد پخت نان فانتزی دارد درباره تاثیر کرونا گفت:همه اصناف از شیوع ویروس کرونا ضربه خوردند، ما هم از این امر مستثنی نبودیم.در این منطقه فست فود و اغذیه فروشی زیاد است و ما بخش زیادی از نان ساندویچی آنها را تامین می‌کنیم اما در اسفند و فروردین فروش ما در این حوزه به حداقل رسید به‌طوری‌که هفته‌ای یکبار برای این واحدها پخت می‌کردیم. از طرف دیگر مردم هم خرید نان شیرینی،نان جو و رژیمی را کنار گذاشتند، بازار کیک‌های خشک مثل کیک یزدی و پای سیب هم به‌طور کامل تعطیل شد، این‌طور بگویم که اسفند بدترین ماه در ۱۰ سال اخیر بود. هرچند در اردیبهشت ماه وضعیت بهتر شد و ما هم تمام محصولات خودمان را اعم از نان باگت، لقمه‌ای و همبرگری فقط به‌صورت بسته‌بندی عرضه کردیم، اما دوباره با شیوع موج دوم وضعیت اغذیه فروش‌ها به هم ریخت و دوباره این بازار را از دست دادیم.

عباسی یکی دیگر از فعالان این حوزه که بیش از ۲۰ سال است در خیابان شیخ‌هادی واحد پخت نان دارد گفت: اینجا یک محله قدیمی است و چند واحد نان سنتی وجود دارد، اما در موج دوم شیوع کرونا مردم بیشتر از سال‌های قبل از ما نان تهیه می‌کردند که این امر برای خود ما هم جالب بود. این روزها رعایت بهداشت اولویت اصلی مردم است. نان باگت در دمای ۲۵۰ درجه پخته می‌شود و همین دما باعث می‌شود که هیچ ویروسی زنده نماند پس از آن هم کارگر با رعایت پروتکل بهداشتی نان را بسته بندی می‌کند اما در روند پخت نان سنتی از ابتدا تا انتها یعنی حتی زمان خروج نان از تنور هم دست شاطر به نان می‌خورد. پس از آن هم اگر مردم بخواهند نان را گرم کنند دیگر کیفیت قبل را ندارد و نان خشک می‌شود، در حالی‌که نان فانتزی برعکس است و زمانی که نان گرم شود کیفیت آن بالاتر می‌رود و مدت ماندگاری آن نیز بیشتر است خوشبختانه مردم نیز این موضوع را فهمیدند و در این مدت فروش ما بیشتر شده است. ضمن آنکه حداقل هفته‌ای دوبار علاوه بر بازرسان اتحادیه از وزارت بهداشت به کارگاه ما سر می‌زنند و تمام نکات را بررسی می‌کنند.

محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان نان‌های فانتزی حجیم و نیمه حجیم درخصوص وضعیت اعضای این اتحادیه گفت: ۳۰درصد از واحدهای زیر مجموعه ما در کار تولید و پخش نان ساندویچی هستند که کرونا بیشترین ضربه را به آنها زده است، به‌طوری‌که در هفته‌های اخیر موارد زیادی را شاهد بودیم که اعلام تعطیلی یا تغییر شغل داده‌اند، از سوی دیگر مشکل تامین مواد اولیه و سو‌ءاستفاده‌های شرکت‌های پخش از شرایط فعلی بازار، مشکلات ما را دوچندان کرده است.

او ادامه داد: آرد و شکر توسط دولت تامین می‌شود اما بهبود دهنده‌ها همگی وارداتی است که اکثرا از آلمان وارد کشور می‌شوند. نوسان نرخ ارز و گرانی آن باعث شده که قیمت این آنزیم‌ها نسبت به اول سال چند برابر بشوند و الان قیمت آنها را با دلار ۲۵ هزار تومان با ما محاسبه می‌کنند در حالی‌که اگر فردا قیمت دلار ۱۵ هزار تومان هم بشود باز هم قیمت آن ثابت می‌ماند، اما اگر گران بشود قیمت آن افزایش پیدا می‌کند و این یعنی هیچ نظارتی بر این حوزه وجود ندارد. از سوی دیگر، روغن که جزو مواد اولیه اصلی ما محسوب می‌شود در بازار موجود نیست یا اگر هم باشد به‌صورت فروش اجباری است به این صورت که شرکت پخش می‌گوید در ازای خرید این ۱۰ حلب روغن باید ۵ کارتن شوینده یا این‌قدر کیلو شکلات هم بخری و گرنه روغن نمی‌دهم. این در حالی‌است که شرکت بازرگانی دولتی روغن خام در اختیار تولید‌کنندگان روغن قرار داده، اما آنها منتظرند تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند سپس جنس به بازار عرضه کنند.

کرمی تاکید کرد: این موضوع را بازرسان و مدیران وزارت صمت در هفته‌های گذشته هنگام بازرسی و سرکشی به واحدهای خودشان به عینه مشاهده کردند اما هنوز اقدامی برای حل این موضوع نکرده‌اند.

او درباره قیمت نان‌های فانتزی گفت: ۵ قلم از محصولات ما قیمت‌گذاری دولتی می‌شوند که آخرین بار در اواخر سال ۹۷ بوده و از آن موقع تا حالا به ما اجازه افزایش قیمت نداده‌اند در حالی که ما ۵ ماه است با توجه به افزایش چند صد درصدی مواد اولیه به سازمان حمایت نامه زدیم که اجازه افزایش قیمت به ما بدهند.

کرمی درباره قیمت‌ها گفت:۵ قلم محصول دولتی شامل باگت ۲.۵۰۰، همبرگری ۱۵۰۰،نان‌ بربری ۲۵۰۰و ساندویچی ۱۵۰۰ تومان است این درحالی‌ است که به غیر از آرد سایر مواد اولیه به‌طور متوسط ۱۷۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند به‌طور مثال قیمت بهبود دهنده که در اسفند ۳۵۰ هزار تومان بود اکنون به ۸۷۰ هزار تومان رسیده یا قیمت خمیر مایه در همین مدت دو برابر شده است، اگر فروش سایر محصولات همچون شیرینی و نان‌های دیگر نبود مطمئن باشید اکنون هیچ واحدی در این حوزه فعال نبود.

به نظر می‌رسد این تغییر ذائقه در نهایت به نفع مردم و سیستم درمانی باشد. روش پخت نان سنتی و آسیب‌هایی که به دستگاه گوارش می‌زند هرساله هزینه زیادی به سیستم درمانی کشور تحمیل می‌کند، از سوی دیگر ترغیب مصرف‌کننده‌ها به استفاده از نان بسته بندی آن هم با حداقل دور ریز می‌تواند در کاهش مصرف آرد و گندم، آن هم در کشوری که منابع آبی محدودی دارد، تاثیر بسزایی داشته باشد.