۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین؛

مرز ترکیه فقط به روی کالا‌های ایرانی بسته است/ توقف تجارت خارجی به بهانه کرونا

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۱۵
کد خبر: 435358
مرز ترکیه فقط به روی کالا‌های ایرانی بسته است/ توقف تجارت خارجی به بهانه کرونا

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه از بسته بودن مرز زمینی ترکیه از اواسط اسفند ماه تا کنون خبر داد و گفت: این درحالیست که مرز ترکیه فقط به روی کالا‌های ایرانی بسته است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ مهرداد سعادت دهقان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره آخرین وضعیت تجارت ایران و ترکیه توضیح داد: مرز‌های ترکیه از اواسط اسفند ماه متاثر از بیماری کرونا به روی کالا‌های ایرانی بسته شد و تا کنون مرز زمینی این کشور باز نشده است.
سعادت ادامه داد: البته از نیمه فروردین ماه تجارت دو کشور از طریق مسیر ریلی انجام می‌شود اما این خط ظرفیت کافی برای پوشش کل تجارت ایران و ترکیه را ندارد.
او درباره علت بسته بودن مرز بیان کرد: مشکل خاصی برای بازگشایی مرز وجود ندارد و ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم اما نکته قابل توجه این است که سایر مرز‌های ترکیه برای ارتباط با دیگر کشور‌ها باز بوده و فقط برای تجارت با ایران کرونا را بهانه می‌کنند.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه تصریح کرد: تا کنون جواب درستی از طرف مقامات ترکیه مبنی بر علت باز نشدن مرز دریافت نکرده‌ایم؛ اما ایران و ترکیه سال‌ها است که بدون مشکل در همسایگی هم قرار دارند، بنابراین بهتر است با توجه به کاهش التهاب بیماری کرونا این بهانه‌جویی‌ها را کنار بگذارند.
سعادت به تلاش‌های اتاق بازرگانی ایران و ترکیه در راستای راه‌اندازی مجدد تجارت دو کشور اشاره کرد و گفت: راننده‌ها و تجار ما در پی قطع ارتباط تجاری با ترکیه بسیار آسیب دیده‌اند و این فشار روی اتاق بازرگانی ایران و ترکیه بود اما این اتاق تشکلی است که برای این موضوع تلاش بسیاری انجام داده و خوشبختانه نتیجه آن را هم که بازگشایی مرز ریلی بود دریافت کرده است.
او اضافه کرد: در همین رابطه روز گذشته جلسه‌ای با سازمان توسعه تجارت داشتیم و این موضوع را مطرح کردیم و خواستار حل مشکلات تجاری دو کشور شدیم، ضمن اینکه دوشنبه هفته آینده نیز قرار است با طرف ترک جلسه‌ای به صورت ویدئو کنفرانس در جهت حل مشکل تجاری دو کشور برگزار کنیم.