۰ نفر

رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

افت ١٢میلیارد دلاری تجارت ایران و ترکیه طی ١٠سال/ ضرورت حذف دلار از مبادلات دو کشور

۱۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۵
کد خبر: 399318
افت ١٢میلیارد دلاری تجارت ایران و ترکیه طی ١٠سال/ ضرورت حذف دلار از مبادلات دو کشور

رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه از افت ١٢میلیارد دلارى تجارت دو کشور طى ١٠سال گذشته خبر داد و گفت: در شرایط تحریمى براى توسعه تجارت ایران و ترکیه چاره اى جز حذف دلار از مبادلات نداریم.

اقتصادآنلاین فاطمه اکبرخانی؛ مهرداد سعادت دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت تجارت ایران و ترکیه توضیح داد: حجم تجارت ایران و ترکیه از سال ٢٠٠١ حدود یک میلیارد دلار بود که این رقم در سال ٢٠١٠ به ٢١میلیارد دلار جهش یافت؛ اما متاسفانه در سال ٢٠١٩ حجم تجارت ما با این کشور به ٩میلیارد دلار افت کرده است.

او با بیان اینکه تجارت ما با ترکیه نسبت به سایر کشورها در وضعیت بهتری قرار دارد، افزود: هر دو کشور به تجارت با یکدیگر علاقه مند هستند ولی سایه سنگین تحریم و در پی آن کاهش فروش درآمد‌های نفتی و مشکلات موجود بر سر راه ارتباطات بانکی مانع رسیدن ما به شرایط مطلوب شده است.

سعادت با ابراز قدردانى از عملکرد صادرکنندگان تصریح کرد: البته باید از دولت و صادرکنندگانى که فضاى ارتباط بین دو کشور را با وجود شرایط تحریمى حفظ کرده‌اند قدردانى کرد، چراکه تجار به خاطر دشوارى ارتباط می‌توانستند کنار بکشند، اما ماندند و کمک کردند.

رییس اتاق ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: بازگشت ارز صادراتی از ترکیه نیز مشکل خاصى ندارد و صادرکنندگان به روش‌های مختلف مثل تهاتر یا از طریق برخى بانک ها ارز خود را وارد چرخه اقتصادى کشور مى کنند.

وى با اشاره به تمایل هر دو کشور براى کار و سرمایه گذارى در کشور طرف، گفت: طبق آمار در سال‌های گذشته بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ما توسط شرکت‌های ترک انجام شده و در مقابل بسیارى از شرکت هاى ایرانى نیز براى کار در ترکیه تمایل دارند؛ همچنین این کشور در شرایط تحریمی ما را ترک نکرده که این موضوع براى ما با اهمیت است.

سعادت درباره چشم انداز تجارت دو کشور در سال آینده اظهار کرد: با توجه به اینکه ما تجربه تجارت 21میلیارد دلاری با ترکیه را داشته ایم، رسیدن به این میزان دور از تصور نیست؛ تلاش ما این است که براى سال آینده تجارت ٩میلیارد دلارى محقق شود و حتى به بیش از این رقم برسد ولی شرایط سخت تحریمی را نباید نادیده گرفت.

رییس اتاق ایران و ترکیه درباره راهکار توسعه تجارت دو کشور در شرایط تحریمى توضیح داد: با شرایط فعلى براى حل مشکلات مالی چاره‌ای جز حذف دلار از مبادلاتمان نداریم، در این راستا دو کشور جلسات متعددی با بانک مرکزی داشته‌اند و اتاق بازرگانی ایران و ترکیه نیز برای رسیدن به این مهم بسیار مصمم و پیگیر است.