۰ نفر

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

تناقض بین سیاست‌های دولت/ حذف سوبسید انرژی و پافشاری در پرداخت یارانه ارزی

۱۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۴
کد خبر: 399114
تناقض بین سیاست‌های دولت/ حذف سوبسید انرژی و پافشاری در پرداخت یارانه ارزی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در واکنش به ارز 4200تومانی در بودجه سال 99 گفت: سوال ما از دولت این است که چرا یارانه انرژی را برداشت اما هنوز در پرداخت یارانه ارزی پافشاری می‌کند؟

اقتصادآنلاین فاطمه اکبرخانی؛ سیدرضی حاجی آقامیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین، سیاست ارز 4200تومانی را یکی از عوامل موثر در ایجاد شرایط نامناسب اقتصادی حال حاضر کشور دانست و اظهار کرد: نگه‌داشتن ارز بر روی نرخ 4200تومان در به وجود آمدن شرایط اخیر و مشکلات اقتصادی بی‌تاثیر نبوده است؛ اگرچه دولت اذعان کرده کشور در شرایط مالی نامناسبی قرار دارد اما همچنان بر ادامه سیاست نادرست ارز 4200 تومانی اصرار دارد.

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: وقتی دولت از لحاظ مالی و اقتصادی دچار مشکل می‌شود برای جبران کسری بودجه اقداماتی همچون اخذ مالیات و حذف پرداخت سوبسید دولتی را در پیش می‌گیرد؛ اما از آنجا که در حال حاضر استراتژی دولت برای تامین کسری بودجه، اخذ مالیات از کسانی که مالیات نمی‌دهند نیست، پس اقدام به حذف سوبسید بخش‌های مختلف از جمله بنزین کرده است.

به گفته حاجی آقامیری، نرخ 4200تومان برای دلار نیز به معنای ارائه سوبسید دولتی است حالا فرقی نمی‌کند این یارانه به انرژی داده شود یا ارز؛ همین تناقضاتی که در سیاست‌های دولت وجود دارد باعث عدم اقناع و اعتماد مردم شده. به اعتقاد ما همانطور که ادامه سیاست ارز 4200تومانی مناسب اقتصاد کشور نیست، طرح اصلاح بهای سوخت نیز نباید در شرایط فعلی اجرا می‌شد.

این عضو اتاق تهران با بیان اینکه نرخ حقیقی ارز، 4200 تومان و یا حتی قیمت فعلی بازار آزاد نیست تصریح کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم نرخ واقعی ارز چقدر است که ارز در شرایط عادی بازار تعیین شود، نه اینکه دولت جلوی واردات و به طبع تقاضا را بگیرد و بعد بگوید دلار 12هزار تومانی واقعی است.

او تاکید کرد: ارز 4200تومانی یعنی ایجاد زمینه رانت برای عده‌ای که اگرچه ارز دولتی گرفته‌اند اما کسی از نتیجه آن منتفع نشده است؛ مثل اتفاقاتی که در سال 97 افتاد و با وجود اینکه به بسیاری از کالا‌ها ارز دولتی اختصاص یافته بود اما مردم نتیجه آن را در زندگی خود ندیدند.

حاجی آقامیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از اینکه واردات تحت تاثیر سیاست‌های کنترل اقتصادی دولت قرار دارد گفت: دولت با محدودکردن واردات و تقاضا، سعی بر کنترل نرخ ارز و حفظ ارزش ریال دارد درحالیکه باید شفاف اعلام کند که اگر تحریم نبودیم و واردات آزاد بود ارز به چه قیمتی می‌رسید و آیا آن زمان هم نرخ دلار در محدوده 11 تا 12هزار تومان باقی می‌ماند؟.

وی با اشاره به مخالفت رییس بانک مرکزی با ارز 4200تومانی بیان کرد: اگرچه همتی موافق این ارز نیست اما آن را به نفع کشور می‌داند، چراکه به عقیده دولت تک نرخی کردن ارز و اعلام نرخ بازار آزاد به عنوان قیمت واحد، بار روانی و اقتصادی بسیاری در پی دارد؛ پس اگر دولت قصد دارد مانع بار روانی این موضوع شود چرا به یکباره بنزین را سه برابر گران کرد؟

او تصریح کرد: اگرچه مسئولان اعلام کرده‌اند تغییر قیمت بنزین تنها 4درصد بر تورم تاثیر دارد اما در چند روز گذشته این موضوع تنها بر روی نرخ ارز 20درصد اثرگذاشته و باعث افزایش حدود دوهزار تومانی آن شده است؛ حالا همین افزایش نرخ ارز می‌تواند مولد تورم فزاینده باشد و فقط شاهد 4درصد اثر تورمی بنزین نباشیم.