۰ نفر

گسترش صادرات محصولات غیرنفتی به کشورهای همسایه

۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۰:۲۳
کد خبر: 392318
گسترش صادرات محصولات غیرنفتی به کشورهای همسایه

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران که به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات چین و شرکت در آیین گشایش دومین نمایشگاه واردات شانگهای به این کشور سفر کرده است گفت: در سال اقتصاد مقاومتی، تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روی گسترش صادرات محصولات غیرنفتی به کشورهای همسایه و دوست مانند چین است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رضا رحمانی در نشست اعضای اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین در شانگهای افزود: از آنجایی که روابط ایران و چین وارد فاز جدیدی شده است اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین شاخه شانگهای می تواند نقش مهم و سازنده ای در ارتقا صادرات محصولات غیر نفتی و معدنی و سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور ایفا کند.  

وی ضمن تشکر از تلاش های انجام شده در اتاق بازرگانی شانگهای، این اتاق را همانند سربازان جنگ اقتصادی برشمرد و  خواستار همکاری بیشتر اتاق بازرگانی و اینگونه تشکل ها در خارج از کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت با سایر بخش های دولتی و خصوصی شد.

رحمانی افزود: با توجه به اینکه چین مهمترین و بزرگترین شریک تجاری ایران است برگزاری نمایشگاه محصولات واردات شانگهای، می تواند دریچه ای برای ورود محصولات ایرانی به بزرگترین بازار مصرف دنیا باشد.

«زادبوم» رییس سازمان توسعه و تجارت جمهوری اسلامی ایران هم در این دیدار با بیان اینکه در سال های اخیر چین همواره شریک اول تجاری ایران بوده است، گفت: حمایت از صادرات محصولات غیر نقتی و توسعه بازار در کشورهای همسایه بخصوص کشور بزرگ چین از اولویت های این سازمان بوده و هست و رایزانان بازرگانی و اتاق ها و تشکل های بازرگانی در کشورهای هدف می توانند بیشتر از قبل در گسترش بازار محصولات ایرانی نقش آفرینی کنند.

«رمضان پرواز» سرکنسول جمهوری اسلامی در شانگهای هم گزارشی اجمالی از عملکرد اتاق بازرگانی و فعالیت های انجام شده این اتاق در راستای دستورات وزیر صنعت، معدن و تجارت که در جلسات قبلی بحث و بررسی شده بود ارایه کرد.

«حسین نژاد صفری» رییس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین شاخه شانگهای هم در این دیدار از تشکیل کارگروه ویژه تخصصی در اتاق بازرگانی خبر داد که با توجه به پتانسیل های موجود و نیروی متخصص و مجرب در کارگروه های مشترک می توانند زمینه صادرات محصولات ایرانی و سرمایه گذاری مشترک دو کشور باشند.

«علیرضا رمضانی فرد» نایب رییس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین شاخه شانگهای هم با ارایه گزارشی از تشکیل کارگروه های ویژه تخصصی در بخش های توسعه صنعت، معدن و بازرگانی خبر داد و گفت: این کارگروه ها با برخورداری از اعضا متخصص و مجرب در هر حوزه آماده تعامل و همکاری با نهادها،  سازمان ها و اتحادیه ها هستند و می توانند در جهت سرمایه گذاری های مشترک همکاری مهم و موثری داشته باشند.

وی همچنین ایجاد تشکیل کمیته های تخصصی صادراتی مشترک با وزراتخانه ها و سازمان های مربوطه را مهم برشمرد.

در پایان مراسم نیز  تجار و هیات مدیره اتاق بازرگانی ایرانیان شرق چین ضمن معرفی خود، گزارشی از فعالیت های خود در چین را تقدیم وزیر صنعت کردند.

بعد از این مراسم ضیافت نهار نیز به میزبانی اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین انجام شد.

در پایان این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت از تلاش های انجام شده اتاق بازرگانی ایرانیان شرق چین تقدیر و تشکر کرد.

«رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در راس هیاتی بلند پایه به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات چین و همچنین شرکت در دومین نمایشگاه واردات شانگهای عصر امروز دوشنبه وارد این شهر در جنوب شرق چین شد.

دومین نمایشگاه بین المللی واردات چین با مشارکت ۱۵۰ کشور از سراسر جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران از فردا ۱۴ آبان سال جاری با حضور «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در شانگهای آغازبکار می کند.