۰ نفر

بیژن زنگنه؛

برای جلوگیری از اُفت تولید پارس جنوبی ۲۵ میلیارد دلار هزینه لازم است

۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۳۷
کد خبر: 549960
برای جلوگیری از اُفت تولید پارس جنوبی ۲۵ میلیارد دلار هزینه لازم است

زنگنه گفت: تا قبل از زمستان باید ۴۰ میلیون مترمکعب گاز جدید از پارس جنوبی تولید شود و همچنین جلوگیری از اُفت تولید این میدان حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار هزینه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت بیان کرد: پارس جنوبی مهمترین طرح توسعه ملی ایران است که در صد سال اخیر اجرایی شده است. اولین قرارداد توسعه پارس جنوبی در مهر سال ۱۳۷۶ امضا شد و به مرور این طرح‌ها به بهره برداری رسیدند.

او افزود: تا میانه سال ۱۳۸۴ معادل ۱۰ فاز پارس جنوبی به بهره برداری رسید. در دولت‌های نهم و دهم، فاز‌های ۶ تا ۷ پارس جنوبی تکمیل شدند و در خرداد ۸۹ نیز، قرارداد‌های فاز‌های بعدی منعقد شد که با حدود ۵۰ درصد پیشرفت به دولت یازدهم انتقال یافت و در این دولت انجام شد.

وزیر نفت ادامه داد: ما برای ادامه کار، اولویت بندی، مرحله بندی و فاز بندی کردیم و نهایتا خوشحالیم که پس از ۸ سال اکنون تولید گاز خام از میدان مشترک پارس جنوبی دو و نیم برابر شده و از ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز سال ۹۲، اکنون به ۷۰۰ میلیون مترمکعب روز رسیده است.

او گفت: در این هشت سال نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده و با تولید گاز از بقیه میدان‌هایی که عمدتاً در خشکی هستند، به رکورد تاریخی هزار میلیون متر مکعب  تولید گاز در روز رسیدیم.

زنگنه اظهار کرد: با تکیه به این مجموعه کار‌هایی که صورت گرفته، نه تنها حجم عظیمی از مایعات گازی و اتان تولید کردیم و به طرح‌های متعدد پتروشیمی و پایین دستی در پارس جنوبی داده ایم، بلکه صادرات کشور ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده و همچنین تحویل گاز به نیروگاه‌ها ۸۰ درصد افزایش داشته است.

او تاکید کرد: گازرسانی به کم سابقه‌ترین رقم تاریخی خود یعنی ۹۵ درصد کل جمعیت شهری و روستایی رسید و تعداد روستا‌های ما از ۱۴ هزار روستای گازدار به بیش از ۳۳ هزار روستا رسیده است.

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر این که پارس جنوبی با تکیه بر همت جوانان ساخته شده نه با تکیه بر دلار، گفت: بخش‌هایی از پارس جنوبی در فاز ۱۴ افتتاح می‌شود که از مدتی قبل وارد تولید شدند و تا کنون نزدیک به ۳۶ میلیارد متر مکعب از این چهار سکوی اختصاصی در این فاز، تولید گاز صورت گرفته است. پالایشگاه فاز ۱۴ نیز اواخر امسال به بهره برداری می‌رسد که به دلایل مدیریتی دچار مشکل بود و نشد که در این دولت به بهره‌برداری برسد.

او افزود: فاز ۱۱، آخرین فاز پارس جنوبی است که قرارداد‌های آن را شروع کردیم. هم چینی‌ها و هم فرانسوی‌ها به دلیل تحریم‌ها از فعالیت در این فاز کناره گیری کردند، اما پتروپارس که طرف ایرانی بود، فعالیت خود را ادامه داد و اواخر امسال یعنی اسفند ۱۴۰۰، اولین تولید خود را از این میدان خواهیم داشت.

زنگنه بیان کرد: در مورد پارس جنوبی یک ریل گذاری برای دولت آینده نیز کردیم. امسال باید تا قبل از زمستان، ۴۰ میلیون مترمکعب گاز جدید از پارس جنوبی تولید شود. همین طور مهمترین کاری که از این به بعد باید در پارس جنوبی انجام شود و طرح کلی آن را در قالب یک سند تهیه کرده و به دولت بعد تقدیم کردیم، این است که باید جلوی افت تولید از پارس جنوبی را بگیریم و حفظ و نگهداشت تولید را داشته باشیم.

او تأکید کرد: این کار نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار هزینه دارد که باید منابع آن تامین شود. روش‌های مختلفی دارد که برخی از کار‌ها را انجام داده ایم؛ مانند قراردادی که با شرکت او تی سی برای تهیه توربوکمپرسور‌های مناسب برای فشار افزایی در دریا و خشکی بسته ایم.