۰ نفر

افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۶:۰۰
کد خبر: 524797
افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران

ایران از فصل آخر سال گذشته میلادی به‌طور مداوم در حال افزایش تولید خود بوده که می‌تواند نشانه‌ای از رشد صادرات نیز باشد که در گزارش‌های متعدد جداگانه مورد تایید منابع معتبر قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، تولید روزانه طلای‌سیاه در کشور طی ماه گذشته (آوریل) با ۲۰۰ هزار بشکه افزایش به ۵/ ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این موضوع باعث شده تولید کلی اوپک در این برهه ۱۰۰ هزار بشکه رشد ماهانه را ثبت کند. در واقع ایران به دلیل معاف‌بودن از توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش که از سال گذشته برای توازن بخشیدن به بازار جهانی آغاز شد، می‌تواند بدون هیچ محدودیتی به افزایش تولید بپردازد.

به‌خصوص اینکه با تغییر دولت در آمریکا و در‌جریان‌بودن مذاکرات برای احیای برجام، به نظر می‌رسد سختگیری‌ها برای فروش نفت ایران نیز کاهش یافته است. آخرین گزارش‌ها از صادرات نفت به چین حاکی از رسیدن آن به حدود یک‌میلیون بشکه در روز بوده است که با روند افزایشی تولید، احتمال می‌رود رقم صادرات بیش از این نیز بالا برود. این اتفاقات در ماهی رخ داده که قیمت نفت هم رشد محسوسی به دلیل مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی مثبت، نشانه‌های افزایش مصرف سوخت در برخی اقتصادهای کلیدی را تجربه کرده که تا حدودی نگرانی‌ها از وخیم شدن شیوع کرونا در دیگر کشورها به‌خصوص هند را خنثی کرد.

ادامه رشد تولید ایران در آوریل

رویترز با اشاره به روند صعودی تولید نفت ایران اعلام کرد تولید روزانه نفت ایران در ماه آوریل ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۵/ ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

 نتایج یک بررسی از رشد تولید اوپک در ماه آوریل خبر داد؛ افزایش عرضه نفت از سوی ایران باعث خنثی‌شدن کاهش غیرداوطلبانه و داوطلبانه دیگر اعضای این گروه شده است. این امر نشانه‌ای دیگر از بهبود صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۱ است. این بررسی توسط رویترز نشان داد که سازمان اوپک با ۱۳ کشور عضو در آوریل ۱۷/ ۲۵ میلیون بشکه در روز تولید کردند که در مقایسه با ماه مارس ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. به غیر از فوریه، تولید از ماه ژوئن ۲۰۲۰ هر ماه افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت ایران در حال افزایش است، این در حالی است که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که در نهایت می‌تواند نفت بیشتری را به بازار وارد کند، در حال انجام است.

آمارها نشان می‌دهد تولید نفت ایران در ماه آوریل ۲۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته و به ۵/ ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران در ماه آوریل بالاترین رقم افزایش تولید نفت یک عضو اوپک در این ماه است.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در ژانویه کار خود را آغاز کرد و متعهد شد که دوباره به این توافق‌نامه بپیوندد.

تاکنون، اوپک و متحدانش موسوم به گروه اوپک‌پلاس، درباره ایران ابراز نگرانی نکرده‌اند و از ماه می‌ برنامه افزایش تولید خود را پیش خواهند گرفت.

دانیل گربر، مدیر‌عامل پترو-لجستیک، یک شرکت مشاوره که محموله‌های نفتی را پیگیری می‌کند، در ماه‌جاری به رویترز گفت: «روند افزایشی صادرات نفت که ما از ایران می‌بینیم به‌طور کلی ادامه دارد.»

به امید بهبود تقاضای نفت، اوپک‌پلاس این هفته طرحی را برای برداشتن بیشتر محدودیت‌های تولید در سال ۲۰۲۰ در ماه مه تایید کرد.

عربستان‌سعودی نیز از ماه مه شروع به برداشتن کاهش داوطلبانه اضافی خود که در فوریه، مارس و آوریل انجام شده است، خواهد کرد.

ایران، به‌همراه دیگر اعضای اوپک، یعنی لیبی و ونزوئلا، از کاهش تولید معاف هستند، بنابراین تغییرات در تولید آنها بر میزان انطباق با توافق کاهش تولید تاثیر نمی‌گذارد.

بازدهی ماهانه نفت با امید به احیای تقاضا

نفت در ماه‌جاری به دلایلی مانند انتشار گزارش‌های اقتصادی امیدوارکننده و سیگنال‌های رشد مصرف سوخت در اقتصادهای کلیدی افزایش یافت. نفت‌خام آمریکا (وست‌تگزاس اینترمدییت) با وجود افت در روز پایانی هفته (جمعه) توانست در هفته گذشته ۳/ ۲ درصد بالا برود و در ماه آوریل این بازدهی به ۵/ ۷ درصد رسید. بازدهی برنت اندکی کمتر بود و در بازه هفتگی ۷/ ۱ درصد و در ماه گذشته ۸/ ۵درصد افزایش یافت.

به گزارش بلومبرگ، احتمال قریب به یقین مصرف بالاتر سوخت در آمریکا، چین و بریتانیا چشم‌انداز کلی تقاضا را بهبود بخشیده است، حتی با وجود اینکه پاندمی گسترده در کشورهایی مانند هند، برزیل و ژاپن احتمالات افزایشی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. اوپک و متحدانش (اوپک‌پلاس) بازیابی ۶ میلیون بشکه‌ای تقاضای روزانه را در سال‌جاری تخمین می‌زنند و گلدمن‌ساکس نیز هفته گذشته گفت تقاضا می‌تواند با رشد نرخ واکسیناسیون یک رکورد افزایشی را رقم بزند. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در Oanda Corp. در این مورد گفت: «آمریکا بازیابی تقاضا را به پیش خواهد راند و حالا که موارد ابتلا به کووید-۱۹ در بیشتر کشورهای غرب اروپا در حال کاهش است، هیجاناتی وجود دارد که افزایش قوی در فعالیت‌های جهانی اقتصادی و همینطور بهبود مسافرت‌های هوایی را در ماه‌های آینده شاهد باشیم.»این تحلیلگر اما افزود: «برای رسیدن به اوج قیمتی ماه مارس، وضعیت در هند باید به سمت درستی پیش برود.» با وجود خوش‌بینی‌ها نسبت به احیای تقاضا، هنوز احتمالا راه بازیابی آن ناهموار باشد چراکه اقتصادهای جهان با سرعت‌های متفاوتی بازگشایی می‌شوند. شاخص نفتی آمریکا در روز جمعه بزرگ‌ترین کاهش روزانه را تقریبا در ۴ هفته اخیر ثبت کرد زیرا مواد خام و سهام آمریکا پس از یک رالی قوی به سردی گراییدند. مساله دیگری که بر قیمت‌ها فشار آورد تقویت ارزش دلار بود که از جذابیت کامودیتی‌هایی که با این ارز قیمت‌گذاری می‌شوند، کاست.

مهم‌ترین خطر در برابر ریکاوری جهانی نفت شیوع گسترده ویروس‌کرونا در هند است. شرکت مشاوره کپلر جمعه در گزارشی گفت واردات این کشور ممکن است در هفته‌های آینده بیش از یک‌میلیون بشکه در روز کاهش یابد؛ اگر سقوطی ۳ برابری را تجربه نکند. یکی از مدیران مشغول در حوزه مالی انرژی معتقد است که مردم در حال بازگشت تدریجی به سبک قبلی خود در مصرف نفت هستند اما چیزهای زیادی برای ضربه‌زدن به مصرف خانوارها وجود دارد. به گفته این کارشناس، کاهش موجودی‌های نفت به عنوان یک عامل مثبت در حالی رخ می‌دهد که از ابتدای ماه جاری تولید اوپک‌پلاس افزایش می‌یابد، ایران نیز بیشتر به افزایش تولید پرداخته و از سوی دیگر، هند در حال اعمال قرنطینه است.