۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / چشم‌انداز بهبود تقاضای سوخت بر نگرانی‌های هند غلبه خواهد کرد؟

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۳۹
کد خبر: 524527
مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / چشم‌انداز بهبود تقاضای سوخت بر نگرانی‌های هند غلبه خواهد کرد؟

به دنبال بهبود چشم‌انداز تقاضای جهانی سوخت در جهان با برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی در برخی نقاط و از سر گرفته شدن سفرها، قیمت نفت هفته گذشته را عمدتا صعودی پشت سر گذاشت؛ اما با این حال، نگرانی‌ها در خصوص تحت تاثیر قرار گرفتن تقاضا به دلیل افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در هند، به عنوان مانعی بر سر راه جهش بازار بود.

اقتصادآنلاین – مهسا نجاتی؛ قیمت نفت در روزهای اخیر، نوساناتی را به دلیل روند صعودی موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند و از طرفی بهبود چشم‌انداز تقاضای سوخت جهانی تجربه کرد. بازار طلای سیاه هفته گذشته را عمدتا صعودی سپری کرد و امیدواری به افزایش تقاضا تا حدودی توانست به نگرانی‌ها از سوی هند، سومین واردکننده نفت در جهان غلبه کند.

دیدگاه صعودی تحلیلگران برای بهبود تقاضا در تابستان به دنبال گسترش واکسیناسیون، کاملا مشهود بود. با برداشته شدن محدودیت‌های قرنطینه در برخی نقاط جهان، از جمله بریتانیا و ایالات متحده، امیدواری به بازگشت اعتماد به سفرها و همچنین بالا رفتن فروش سوخت جاده‌ای ایجاد شد.

همچنین باید اشاره کرد که به دنبال انتشار اخبار رشد فعالیت کارخانه‌ای ژاپن با بالاترین سرعت از اوایل سال ۲۰۱۸ و از طرفی تعطیلات روز کارگر در چین، امیدواری به افزایش تقاضای طلای سیاه افزایش یافت.

داده‌های کلان اخیر ایالات متحده و چین که نشان‌دهنده بهبود اقتصادی قابل توجه در دو اقتصاد بزرگ جهان بود، امیدواری به رشد تقاضا را برانگیخت. پالایشگاه آمریکایی والرو در هفته گذشته اعلام کرد که تقاضای بنزین به ۹۳ و ۱۰۰درصد از پیش از بیماری همه‌گیر بازگشته و این شرکت همچنان نگاهی صعودی به وضعیت تقاضای بنزین دارد.

آمار کمتر از حد انتظار مطالبات بیکاری و رشد موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده نیز که باعث روشن شدن چشم‌انداز تقاضا شد، در این روزها از عوامل صعود بازار به شمار می‌رفت. موجودی نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۹۰هزار بشکه افزایش یافت که بسیار کمتر از پیش‌بینی تحلیلگران به میزان ۶۵۹هزار بشکه بود.

با این حال، در طول هفته گذشته، تداوم افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند و برزیل، بر چشم‌انداز تقاضا سایه افکند و تا حدودی مانع رشد بازار شد. آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، یعنی جمعه نیز با غلبه نگرانی‌ها از سوی هند بر امیدواری به چشم‌انداز بهبود تقاضا، با روند نزولی بسته شد و قیمت نفت از بالاترین سطح خود در طول شش هفته اخیر سقوط کرد. 

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در هند روز پنجشنبه از مرز ۱۸میلیون نفر عبور کرد و ازدحام بیش از حد در بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها، این کشور را در بحران عمیقی فرو برد. یکی از اقتصاددانان اذعان داشت که این وضعیت نامساعد در هند، بازار نفت را از رشد بازمی‌دارد، اما در صورتی که این کشور بتواند با اعمال یک قرنطینه کامل جلوی این روند را بگیرد، احتمالا بازار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

به منظور رسیدگی به نگرانی‌های ایجاد شده توسط هند، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن به رهبری روسیه (اوپک پلاس) روز دوشنبه نشستی را برگزار کرند. همانطور که انتظار می‌رفت، این گروه تغییری در روند کاهش محدودیت‌های تولید خود ایجاد نکرد و عمدتا به آن پایبند باقی ماند. کمیته فنی اوپک پلاس پس از افزایش پیش‌بینی خود برای تقاضا در سال ۲۰۲۱ به ۶میلیون بشکه در روز، تصمیم گرفت که محدودیت‌های تولید نفت خود را از ماه مه تا جولای به تدریج کاهش دهد. 

به گفته تحلیلگران، مسیر بهبود تقاضا پس از بیماری کووید-۱۹ هنوز ناهموار بوده و افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا به منزله عدم توانایی صعود نفت به کانال ۷۰دلاری در زودهنگام است. دستیابی به چنین سطحی احتمالا فقط در سه ماهه سوم سال جاری، زمانی که تقاضا به طور عمده بهبود، و کاهش موجودی ذخایر پایان یابد، امکان‌پذیر خواهد بود.

با این وجود، تحلیلگران گلدمن ساکس همچنان به دیدگاه مثبت خود ادامه داده و با اشاره به افزایش سرعت واکسیناسیون در اروپا و تقاضای بالا برای سفر، این بانک آمریکایی انتظار دارد که بزرگترین جهش تاریخی تقاضای نفت، یعنی افزایش ۵.۲میلیون بشکه در روز طی شش ماه آتی اتفاق بیافتد. به گفته گلدمن ساکس، کاهش محدودیت‌های سفر بین‌المللی در ماه مه منجر به بهبود تقاضای جهانی سوخت جت به میزان ۱.۵میلیون بشکه در روز خواهد شد.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که برنت در مسیر دستیابی به سود ۸درصدی و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز به رشد نزدیک به ۱۰درصد برای ماه آوریل هستند. از آنجا که تقاضای جهانی به دلیل بسته‌های محرک مالی و کاهش محدودیت‌ها در برخی کشورها تقریبا به سطح پیش از بیماری همه‌گیر بازگشته، این پنجمین سود ماهانه در طول شش ماه اخیر خواهد بود. در زمان نوشتن این گزارش، معاملات آتی نفت خام برنت در کانال ۶۸دلاری، و معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در کانال ۶۴دلاری قرار دارد.

در مجموع، با اینکه چشم‌انداز قدرتمند بهبود تقاضای جهانی نفت تا حدودی بر نگرانی‌ها از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند، سومین واردکننده نفت در جهان، غلبه کرده، اما باید منتظر بود و دید که افسار بازار را کدام در دست خواهد گرفت و به چه سمتی خواهد راند.