۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آرزوی دوردست نسبت به بازگشت تقاضای نفت/ پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت در 2020

۱ تیر ۱۳۹۹، ۹:۴۲
کد خبر: 447418
آرزوی دوردست نسبت به بازگشت تقاضای نفت/ پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت در 2020

درحالی بازارهای جهانی نسبت به بازگشت تقاضای طلای سیاه خوشبین هستند که تحلیل‌گران تا پایان 2021 تحقق این امر را چندان میسر نمی دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین ، در جدیدترین اظهار نظرها در خصوص موتور محرک قیمت نفت در بازارهای جهانی، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرده است، تقاضای نفت به این زودی ها به سطح قبل از بحران کرونا باز نمی گردد.

وی گفته : مطمئنا امسال این اتفاق نمی‌افتد. ما امیدواریم تقاضا در 2021 به سطح قبل از بحران کرونا بازگردد ولی ممکن است دو تا سه سال طول بکشد. چراکه مردم کمتر پرواز می‌کنند، کمتر رانندگی می‌کنند، کمتر سفر می‌کنند و بیشتر کارهای خود را به صورت آنلاین انجام می دهند. اقتصاد دوباره رشد خواهد کرد ولی تقاضا برای نفت جهت حمل و نقل همچنان پایین خواهد بود.

این در حالی است که بودجه روسیه در سال 2020 بر اساس نفت بشکه ای 42 دلار بسته شده و تولیدکنندگان نفت در روسیه از افت قیمت و همنین مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس به شدت متضرر شده اند..

 در این باره نیز نواک تاکید کرده است: قوانین مالیاتی ما برای تولیدکنندگان نفت بسیار انعطاف پذیر و وابسته به قیمت نفت هستند. تولیدکنندگان نفت ما با توجه به ذخایر نفتی و مالیات های پایین، حتی در زمان پایین بودن قیمت نفت هم می توانند به تولید ادامه دهند.

از سوی دیگر اما در آن سوی دنیا، اطلاعات گمرکی نشان می‌دهد واردات نفت خام چین در ماه مه به بالاترین حد یعنی ۱۱.۳۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. طبق این اطلاعات، اقتصاد چین در مسیر بهبود از بحران کرونا قرار دارد و میانگین واردات روزانه نفت چین در ماه مه 15 درصد نسبت به آوریل افزایش یافته و 150 هزار بشکه در روز بیشتر از رکورد قبلی واردات نفت چین در نوامبر سال گذشته میلادی است.

 واردات نفت چین در این ماه احتمالا رکورد دیگری میزند. گمرک چین پیش بینی میکند چین به طور متوسط 14 میلیون بشکه در روز یا حتی بیشتر نفت وارد کند که 20 درصد بالاتر از میانگین ماه مه است. سی ان پی سی  در ابتدای 2020 اعلام کرده بود انتظار دارد واردات نفت چین 2 درصد به صورت سالانه افزایش داشته باشد که دلیل آن قیمت پایین نفت است.

در مجموع اما برای سال جاری میلادی انتظار چندانی از جهش قیمت نفت به بالای 48دلار نمی رود چراکه این محدوده سطح مقاومتی مهمی از نظر تکنیکالی برای شاخص برنت محسوب می شود که شکستن آن و رسیدن به کانال 50  دلار نیاز به تقویت محرک های قوی سمت تقاضا دارد.شکسته شدن این محدوده به سمت بالا، امیدها را برای ادامه رشد قیمت‌ها افزایش می‌دهد.