۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقبگرد نفت از سقف ماهانه/ رالی صعودی طلای سیاه پایان یافت؟

۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۴
کد خبر: 441299
عقبگرد نفت از سقف ماهانه/ رالی صعودی طلای سیاه پایان یافت؟

درحالی معامله گران چشم امید به تداوم افزایش قیمت نفت را داشتند که نگرانی ها از عدم ترمیم اقتصاد چین و بالا گرفتن مناقشات سیاسی، تجاری میان آمریکا و چین سبب پایان یافتن موج صعودی بهای نفت خام شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در آخرین روز از چهارمین هفته آغاز موج صعودی قیمت نفت، شاهد بازگشت قیمت ها به کانال اصلاحی بودیم.

تا پیش از معامله روز جمعه، شاخص نفت برنت تا حوالی ٣۶ دلار و وست تگزاس نیز تا محدوده ٣۴ دلار پیش روی کرده بودند که البته این صعود دوام نیاورد. شاخص وست تگزاس روز پنج شنبه برای ششمین روز متوالی افزایش داشت که طولانی‌ترین روند مستمر افزایشی از فوریه سال گذشته تاکنون بود.

در مجموع شاخص وست تگزاس اینترمدییت برای کل هفته ۱۲درصد و نفت برنت ۸درصد افزایش ثبت کرد که چهارمین رشد هفتگی هر دو شاخص بود.

انرژی

اما بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییتت آمریکا برای تحویل در ماه ژوییه ۶۷ سنت کاهش یافت و در ۳۳ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه به کار خود در هفته گذشته پایان داد.

شاخص نفت برنت نیز با ۹۳ سنت ( ۲.۶ درصد) کاهش یافت و در ۳۵ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه بسته شد.

یک تحلیل‌گر ارشد بازار نفت معتقد است: قیمت‌های نفت به سبب نگرانی نسبت به توان بازگشت اقتصاد چین پس از کاهش محدودیت‌های قرنطینه روز جمعه کاهش پیدا کرد و افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین هم به قیمت نفت آسیب بیشتری زد. اگرچه قیمتهای نفت با ادامه روند تسهیل محدودیت‌های قرنطینه از سوی اقتصادهای متعدد جهان ممکن است حمایت کافی برای روند افزایشی پیدا کند اما رشد قیمتها به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی و تنشهای ژئوپلیتیکی محدود خواهد بود. از نظر فنی هم اگر وست تگزاس اینترمدیت به پایین ۳۰ دلار سقوط کند، ممکن است تا محدود ۲۴ دلار عقبگرد داشته باشد.

از سوی دیگر از چین خبر می رسد که پس از ناآرامی های سیاسی یک سال گذشته در هنگ کنگ چین قرار است مقررات امنیت ملی جدیدی را در این منطقه به اجرا بگذارد. این اقدام چین واکنش رئیس جمهوری آمریکا را برانگیخته و ترامپ گفته که به محدود شدن خودمختاری هنگ کنگ واکنشی جدی نشان خواهد داد.

انرژی

همچنین یک مقام اقتصادی ارشد چین اعلام کرد که این کشور برای سال ۲۰۲۰ هدف رشد اقتصادی تعیین نمی کند و متعهد شد هزینه بیشتری برای ترمیم صدمات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا انجام بگیرد.

اما در هفته گذشته گزارشی از بیکرهیوز در خصوص افت تعداد حلقه های چاه در آمریکا داشتیم که تا حدی سبب تقویت قیمت نفت شد. این گزارش نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته ۲۱ حلقه کاهش پیدا کرده و به ۲۳۷ حلقه رسیده است که دهمین کاهش هفتگی متوالی بود و از کاهش بیشتر تولید این کشور در آینده حکایت دارد.