۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بازگشت نفت از نقطه صفر مرزی/ دلایلی که طلای سیاه را مثبت کرد

۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۰۷
کد خبر: 421404
بازگشت نفت از نقطه صفر مرزی/ دلایلی که طلای سیاه را مثبت کرد

در پی افزایش امید نسبت به افت شیوع کرونا در چین، احتمال کاهش تولید یک میلیون بشکه ای نفت از سوی اوپک پلاس، کاهش نرخ بهره آمریکا و همچنین مساعدت بانک ها بین المللی برای جبران رکود ناشی از کرونا، قیمت انواع نفت خام افزایش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین در اولین روز بازگشایی بازارهای جهانی، قیمت انواع نفت خام با رشد قابل توجهی روبرو شد.

در این بین هر بشکه نفت خام برنت با رشد بیش از 3درصد کار خود را در محدوده 51دلار آغاز کرد و هم اکنون در رقم 50دلار و 61 سنت معامله می شود.

همچنین شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت نیز با افزایش 3درصدی در محدوده 46 دلار  برای هر بشکه کار خود را شروع کرد و اکنون در پله 45 دلار و 52 سنت قرار گرفته است .

24

25

از مهم ترین دلایل افزایش قیمت انواع کامودیتی در دنیا به ویژه نفت ، اعلام برنامه دولت ها برای جبران رکود ناشی از شیوع کرونا است . در این میان بانک مرکزى ژاپن از ساعات اولیه بامداد امروز اعلام کرد جزئیات بسته حمایتى سهمگین خود را در طول هفته جارى مشخص خواهد کرد.

حجم بسته مالى بانک مرکزى ژاپن به قدرى بالاست که فقط خریدهاى این مجموعه از صندوق سرمایه گذارى EFTها در بازار سهام ژاپن ، از تمام بازارهاى سهام بین‌الملل حمایت کرد و شاهد پر شدن گپ تاریخى فیوچرها هستیم.

از سویی دیگر کنگره امریکا هم به زودى بودجه 6.5 تا 8 میلیارد دلارى مقابله با شیوع کرونا در امریکا را تصویب خواهد کرد.

همچنین احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا به شدت افزایش یافته است. روز گذشته گفته شد به احتمال 94درصد در نشست بعدی فدرال رزرو نرخ بهره آمریکا 25صدم درصد کاهش می یابد اما GOLDMAN SACHS پس ازان گفته هر سه نوبت کاهش نرخ بهره به زودی به تصویب می رسد. این مساله به قیمت اونس جهانی شوک داد.

در آلمان نیز دولت این کشور قصد دارد به زودى از طرح محرک مالى بزرگى براى حمایت از اقتصاد خود در برابر تاثیرات شیوع کرونا رونمایى کند!

در چین نیز گفته می شود این کشور یک بار دیگر وام  300 بیلیون یوآنی با نرخ بهره پایین برای کمک به کسب و کارها اعطا می کند. همچنین شاخص مدیران خرید یا PMI چین در زمینه تولید 35.7 اعلام شد. این شاخص چشم انداز را نشان می دهد و طبیعی است که با وضعیت فعلی از عدد 50 فاصله زیادی بگیرد. از سوی دیگر استارباکس و اپل هر دو تصمیم بر بازگشایى تمامى مراکز فروش خود در چین گرفتند. مدیر عامل شرکتAPPLEمیگوید نمایندگی های این شرکت در  بیش از 80درصد فروشگاه های چین بازگشایی شده است

اما نکته قابل توجه در خصوص امیدواری نسبت به کاهش روند شیوع کرونا و تاثیر آن بر بازار نفت، ساخت واکنش این ویروس در دو ماه آینده است . چند کشور از جمله اسرائیل و چین می گویند ظرف 90روز آینده به مرحله تولید واکنس کرونا می رسند. همچنین چند پزشک با استفاده از داروی بیماری های دیگر همچون مالاریا توانسته اند مانع از کرونا شوند!

اما اوپک نیز منفعل نبوده و احتمالا در هفته آینده نشست اضطراری برای تصمیم گیری در خصوص کاهش تولید به همراه متحدان خود خواهد داشت که به نظر می رسد این کاهش تولید برابر با یک میلیون بشکه در روز باشد.