۰ نفر

اقتصاد‌آنلاین گزارش می‌دهد؛

رابطه نفت شیل با ترور سردار سلیمانی/ قدرتی که قمار باز از نفت گرفت

۱۷ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۳۰
کد خبر: 407776
 رابطه نفت شیل با ترور سردار سلیمانی/ قدرتی که قمار باز از نفت گرفت

داده های منتشر شده است از برخی شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل در آمریکا گواه آن است که ماجراجویی های ترامپ در منطقه خاورمیانه سبب افزایش قیمت نفت و قدرت گرفتن تولید نفت شیل خواهد شد و اینگونه رئیس‌جمهور قمارباز دین خود را به سرمایه گذاران آمریکایی ادا خواهد کرد.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ با روی کار آمدن ترامپ، قیمت نفت در بازارهای جهانی در کانال صعودی تثبیت شد. در این بین اما سال گذشته شاهد افت نسبی قیمت نفت به دلیل افزایش عرضه نفت از سوی آمریکا بودیم. بیشترین سهم عرضه نفت آمریکا را شیل تشکیل می دهد و این نفت گران‌قیمت برای بقای خود نیاز به قیمت‌های بالاتر طلای سیاه دارد. با وجود تولید مازاد نیاز جهان، رشد قیمت نفت میسر نخواهد بود.

همانطور که شاهد بودیم سال گذشته قیمت نفت افت محسوسی را نسبت به سال ۲۰۱۸ تجربه کرد. ترامپ که از جامعه سرمایه‌داری به ریاست جمهوری رسیده، برای تامین خواسته‌های سردمداران آمریکا تلاش می‌کند تا قیمت نفت با افت جدی مواجه نشود تا نفت‌های شیل سهم از بازار خود را افزایش دهند. آمریکا در پایان سال ۲۰۱۹ به صادرکننده نفت تبدیل شد اما شرایط به همین جا ختم نشده و ترامپ برای افزایش قدرت چانه‌زنی آمریکا در بازارهای جهانی نیاز به یک ماجراجویی جدید داشت .

بنابر پیش بینی‌های تحلیلگران ارشد نفتی می بایست قیمت نفت در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ در یک روند اصلاحی قرار می‌گرفت و این خوشایند صنعت نفت شیل آمریکا نبود.

ترامپ که خود را مدیون سرمایه‌داران ایالات متحده آمریکا می داند برای ادای دین خود باید به هر ترتیب که شده قیمت نفت را در محدوده ۷۰ دلار تثبیت کند. قیمتی که هم خوش‌آیند صنعت شیل است و هم بازار مصرف کننده سوخت در آمریکا.

از این رو برای تحریک بازار نفت، آخرین ماجراجویی ترامپ به ترور سلیمانی انجامید. در نتیجه  قیمت نفت در بازارهای جهانی با رشد ۵ درصدی روبرو شد. ولی به باور تحلیل‌گران سیاسی تنش‌های منطقه خاورمیانه به اینجا ختم نمی‌شود و این اقدام صبوحانه آمریکایی‌ها آتش زیر خاکستر خاورمیانه را شعله‌ور خواهد کرد. افزایش تنش مهمترین منطقه نفتی دنیا رشد قیمت طلای سیاه را برای یکسال تضمین خواهد کرد و در اینجاست که روابط بین نفت شیل و رئیس جمهور قمارباز هر روز روشن تر می شود.

یک گواه برای ادعای فوق شرکت اکسیدنتال آمریکاست. اکسیدنتال یک شرکت بین المللی اکتشاف و تولید نفت و گاز است که در ایالات متحده، خاورمیانه و آمریکای لاتین مشغول به فعالیت است. این شرکت که بزرگترین بخش فعالیت آن در حوزه نفتی پرمین قرار دارد اخیراً اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۰ تولید خود را از روزی ۵۰ هزار بشکه به ۳۵۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد که این افزایش تولید ناشی از رشد قیمت نفت خواهد بود.

به گفته مالکان این شرکت هر یک دلار افزایش در قیمت نفت، جریان نقد آزاد شرکت اکسیدنتال را ۲۶۰ میلیون دلار در سال افزایش می‌دهد. حال می‌بینید که ترامپ با فعالیت‌های ماجراجویانه خود در حوزه خلیج فارس و خاورمیانه هدایای سرشاری را به شرکت‌های نفتی آمریکا تقدیم می کند.