۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کشوری با نرخ بهره ۱۵۰درصدی! / دلار بورس زیمبابوه را ۷۶۰ درصد بالا برد، اما این تازه شروع راه است

۱۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۰۵
کد خبر: 720719
کشوری با نرخ بهره ۱۵۰درصدی! / دلار بورس زیمبابوه را ۷۶۰ درصد بالا برد، اما این تازه شروع راه است

بازار سهام زیمبابوه در نتیجه افت شدید ارزش پول این کشور، در سال جاری ۷۶۰درصد زیاد شده، اما با توجه به نبود دارایی‌های دیگر برای خرید توسط مردم، انتظار می‌رود این روند ادامه‌دار باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ زیمبابوه حداکثر نوسان مجاز روزانه بازار سهام خود را در نتیجه افزایش شدید قیمت سهام در بورس اصلی خود زیاد کرد.

جاستین بگونی، مدیر اجرایی بورس زیمبابوه روز جمعه گفت: محدودیت روزانه جدید نوسان ۱۵ درصدی در شاخص کل سهام - افزایش از ۱۰ درصد روزانه - از دوشنبه اجرا خواهد شد. 

زیمبابوه‌ای‌هایی که دیوانه‌وار تلاش می‌کنند از پس‌انداز خود در برابر سقوط ارز محافظت کنند، شاخص سهام اصلی این کشور را در سال جاری ۷۶۰ درصد افزایش داده‌اند. 

معامله گران در هراره، پایتخت، گفته اند که انتظار دارند افزایش قیمت ها ادامه یابد زیرا دارایی های جایگزین کمی برای خرید محلی ها وجود دارد.

به گزارش کارگزاری هراره، جدیدترین جنون خرید سهام، ارزش ترکیبی بازار هراره را به حدود ۲ میلیارد دلار رسانده که هنوز هم تقریباً نصف سطحی است که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ حفظ کرده بود، که نشان می دهد زمینه برای سودهای بیشتر وجود دارد.

زیمبابوه این هفته بازار ارز خود را در تلاش برای تثبیت ارز که تنها در ماه می ۶۰ درصد در برابر دلار کاهش یافت، آزاد کرد. 

بانک مرکزی همچنین در واکنش به تورمی که در ماه گذشته به نرخ سالانه ۸۶.۵ درصد رسیده بود، نرخ بهره معیار خود را - که در حال حاضر بالاترین نرخ بهره در جهان بود - از ۱۴۰ درصد به ۱۵۰ درصد افزایش داد.