۰ نفر

بر اساس پیش بینی بلومبرگ؛

تورم ترکیه ۸۰درصد را هم رد می کند / ایده‌های پولی عجیب اردوغان تورم را به سطوح سال ۱۹۹۸ رساند!

۱۴ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۳۱
کد خبر: 665628
تورم ترکیه ۸۰درصد را هم رد می کند / ایده‌های پولی عجیب اردوغان تورم را به سطوح سال ۱۹۹۸ رساند!

ترکیه پیش‌بینی تورم کل سال این کشور را به ۶۵درصد رساند، نشانه‌ای از این که با توجه به تمرکز رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بر رشد اقتصادی پیش از انتخابات ۲۰۲۳، افزایش قیمت‌ها همچنان یک مساله مهم باقی خواهد ماند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بر اساس برنامه میان مدت سه ساله جدید که روز یکشنبه در روزنامه رسمی منتشر شد، دولت معتقد به کاهش نرخ تورم به حدود ۲۵درصد در سال آینده است. در همین گزارش یک سال پیش، تورم سال ۲۰۲۲ تنها ۹.۸درصد پیش بینی شده بود، اما بانک مرکزی ترکیه در جولای تورم انتهای ۲۰۲۲ را ۶۰.۴درصد برآورد کرد.

کسری حساب جاری ترکیه در سال جاری به ۵.۹درصد تولید ناخالص داخلی رسیده که با کسری تجاری تخمینی ۱۰۵میلیارد دلاری ناشی از افزایش قیمت انرژی ایجاد می شود.

بانک مرکزی ترکیه با حمایت از ایده‌های پولی غیرمتعارف اردوغان، تقریباً یک سال است که در چرخه تسهیل قرار گرفته است، در حالی که بانک‌های مرکزی در سطح جهان در حال اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه هستند. این باعث شده است که تورم ترکیه به سطوحی که آخرین بار در سال ۱۹۹۸مشاهده شده بود، افزایش یابد.

آژانس آمار ترکیه روز دوشنبه آمار تورم ماه اوت را منتشر خواهد کرد. بر اساس برآورد میانه در نظرسنجی بلومبرگ از ۱۵تحلیلگر، انتظار می‌رود که شاخص قیمت مصرف کننده سالانه در ماه آگوست از ۷۹.۶درصد در ماه قبل به ۸۱.۲درصد افزایش یابد.

سایر نکات برجسته از پیش بینی ترکیه که در روز یکشنبه منتشر شد عبارتند از:

  کاهش تورم به ۲۴.۹درصد در سال ۲۰۲۳؛ ۱۳.۸درصد در سال ۲۰۲۴ و ۹درصد در سال 2025

  رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری و سال آینده ۵درصد است، در حالی که انتظار می‌رود نسبت کسری حساب جاری به تولید ناخالص داخلی ۵.۹درصد در سال ۲۰۲۲ و ۲.۵درصد در سال ۲۰۲۳ باشد.

  پیش بینی می شود کسری تجاری خارجی در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۵میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۳ به ۸۰میلیارد دلار برسد.

  نرخ بیکاری در سال جاری ۱۰.۸درصد و در سال آینده به ۱۰.۴درصد کاهش می یابد.