۰ نفر

هشدار جی پی مورگان در مورد افزایش هزینه ها؛

تاثیر جهش قیمت‌ها و کندی معاملات

۲۵ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۱۹
کد خبر: 599935
تاثیر جهش قیمت‌ها و کندی معاملات

جی پی مورگان چیس رکورد درآمد سالانه ۴۸.۳میلیارد دلاری گزارش کرد که با رونق فعالیت معاملات افزایش یافته است، اما هشدار داد که افزایش هزینه‌ها در سال۲۰۲۲ به سود آنها لطمه خواهد زد.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ رویکرد محتاطانه بزرگترین بانک ایالات متحده از لحاظ حجم دارایی در آغاز فصل سوددهی، باعث کاهش بیش از ۵ درصدی سهام جی پی مورگان شد و نگرانی‌ها را در مورد اینکه سال ۲۰۲۱ علامت مشخصی برای به خطر افتادن صنعت در آینده خواهد بود، افزایش داد.

جرمی بارنوم، مدیر ارشد مالی جی‌پی مورگان در تماسی با تحلیلگران گفت: «ما در آستانه چند سال بازدهی معکوس هستیم.»

بارنوم گفت که بانک از نرخ بهره بالاتر و تقاضای وام بیشتر سود خواهد برد، اما اینها با کاهش کارمزدهای بانکداری سرمایه‌گذاری و هزینه‌های بیشتر برای سرمایه‌گذاری‌ها و پرداختی‌های نوظهور از بین می‌رود.

این بانک قصد دارد ۳.۵ میلیارد دلار اضافی را صرف فناوری، استخدام، بازاریابی و خرید کند تا از رقبای غیربانکی در حال ظهور جلوگیری کند.

جیمی دیمون، مدیر اجرایی جی‌پی مورگان، می‌گوید: رقابت زیادی است و ما می‌خواهیم برنده شویم. گاهی اوقات این بدان معناست که شما باید هزینه کنید.

سرمایه‌گذاران انتظار داشتند که نتایج سه‌ماهه چهارم روز جمعه پس از رکوردگیری کارمزدهای بانکی سرمایه‌گذاری و زیان بسیار کمتر وام‌ها در طول همه‌گیری نسبت به آنچه که در ابتدا پیش‌بینی شده بود، افزایش یابد.

درآمد خالص سه ماهه برای سه ماه آخر سال ۲۰۲۱ به ۱۰.۴ میلیارد دلار رسید. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، این رقم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اما همچنان بالاتر از میانگین پیش‌بینی شده ۹.۴ میلیارد دلاری تحلیلگران است. برای سال ۲۰۲۱، سود خالص به رکورد ۴۸.۳ میلیارد دلار رسید.

با این حال، چشم انداز هزینه‌های پیش بینی شده بازار را وحشت زده کرد. تحلیلگران دویچه بانک در یادداشتی تحقیقاتی نوشتند: هزینه‌ها شوک بزرگی هستند، زیرا مدیریت خواستار ۷۷ میلیارد دلار هزینه در سال ۲۰۲۲ در مقابل ۷۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ است.

جی‌پی مورگان هم پیش‌بینی کرده است که بازده آن از سهام مشترک مشهود، معیاری از سودآوری، که برای سال ۲۰۲۱، ۱۸ درصد بود، کمتر از هدف میان‌مدت ۱۷ درصد در سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

این بانک اعلام کرد: درآمد خالص بهره - تفاوت بین آنچه بانک‌ها از سپرده‌ها می‌پردازند و آنچه از وام‌ها و سایر دارایی‌ها به دست می‌آورند - احتمالاً کمتر از سطح قبل از همه گیری در حدود ۵۰ میلیارد دلار باقی می‌ماند. در سال ۲۰۱۹ این مقدار بدون احتساب بانکداری شرکتی و سرمایه گذاری، ۵۴.۷ میلیارد دلار بود.

ولز فارگو هم روند مشابهی را همزمان که نتایج در روز جمعه گزارش شد پیش بینی کرد و گفت که اگرچه درآمد خالص بهره می‌تواند تا ۸ درصد در سال آینده افزایش یابد، اما همچنان بسیار پایین‌تر از سطح ۲۰۱۹ خواهد بود.

در سه ماهه چهارم، متوسط وام‌های جی‌پی مورگان با ۶ درصد افزایش سالانه به ۱.۱ تریلیون دلار رسید، در حالی که سپرده‌های این بانک با ۱۷ درصد افزایش به ۲.۵ تریلیون دلار رسید.

در ولز، میانگین مانده وام‌ها در مقایسه با سال گذشته ۳ درصد کاهش یافت، اما نسبت به سه ماهه قبل، ۲ درصد افزایش یافت و به ۸۷۵ میلیارد دلار رسید که بیانگر اولین افزایش سه ماهه از سپتامبر ۲۰۲۰ است.

چشم انداز افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال ۲۰۲۲ این خوش بینی را ایجاد کرده که بانک‌ها می‌توانند از وام‌های پرداختی درآمد بیشتری کسب کنند.

کریس ماریناک، مدیر تحقیقات در مشاور مالی جنی مونتگومری اسکات، گفت: بانک‌ها به ۹ ماه زمان نیاز دارند تا «افزایش نرخ بهره یا یک سری افزایش‌ها را از بین ببرند» و بنابراین مزایای آن بعداً در سال ۲۰۲۲ یا در سال آینده آشکارتر خواهد شد.

گلدمن ساکس قرار است سه شنبه آینده و پس از آن بانک آمریکا و مورگان استنلی در روز چهارشنبه درآمد خود را گزارش کنند درآمد خود را گزارش کند.