۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نگرانی سرمایه‌ گذاران از تورم / اوراق قرضه چگونه در شرایط تورمی کمک خواهد کرد؟

۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۵
کد خبر: 548544
نگرانی سرمایه‌ گذاران از تورم / اوراق قرضه چگونه در شرایط تورمی کمک خواهد کرد؟

به طور معمول اوراق قرضه به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن در نظر گرفته می‌شوند، چرا که در هنگام آشفتگی بازار این اوراق به نوعی محافظ سرمایه‌های سرمایه‌گذاران هستند.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛  به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، با توجه به اینکه تورم به یک نگرانی فزاینده تبدیل می‌شود، به نظر می‌رسد بازار امن سرمایه‌گذاری اوراق قرضه دچار تزلزل شده است.

اندی ماردوک برنامه ریز مالی و بنیان‌گذار شرکت ویویفای پلنینگ ViviFi Planning و عضو انجمن ملی مشاوران مالی شخصی معتقد است که یکی از نگرانی‌های بزرگ دارندگان اوراق قرضه، مساله تورم است که دلیل آن هم ساده است.

به هنگام خرید اوراق قرضه، در ازای نرخ بازده ثابت وعده داده می‌شود که بخشی از سود اوراق بر اساس انتظارات تورمی است و بر همین مبنا خریدار پول خود را به یک شرکت و یا دولت قرض می‌دهد. اگر تورم از انتظارات فراتر رود – به عبارت دیگر اگر تورم به میزان بیش از پیش‌بینی‌ها افزایش یابد – جذابیت مورد توافق در مورد بازده اوراق قرضه کاهش خواهد یافت.

ماردوک تصریح کرد: اگر سود وام سالانه به ۲ درصد برسد در حالی که تورم ۳ درصد باشد، نتیجه نهایی از دست دادن ۱ درصد از قدرت خرید است. اگر مالیات را هم به این مساله اضافه کنیم، نتیجه چیزی غیر از افزایش ضرر موثر نخواهد بود.

هنگامی که قیمت‌ها به شدت روند افزایشی در پیش می‌گیرند، بسیاری از سرمایه‌گذاران بازارهای سهام را به خرید اوراق قرضه ترجیح می‌دهند. طبق گفته اریک جیکوبسون استراتژیست مورنینگ استار Morningstar، شاخص اس‌اندپی۵۰۰ در طول ده سال گذشته تقریبا در هر دوره سه ماهه از شاخص اوراق قرضه که مورنینگ استار بررسی می‌کند، پیشی گرفته است.

ماردوک تصریح کرد: با وجود تورم، شرکت‌ها معمولا این توانایی را دارند که افزایش هزینه‌ها را از طریق قیمت‌های بالاتر به مشتریان خود منتقل کنند و در چنین سناریویی بهتر است یک مالک باشید تا وام دهنده.

الکس دال مدیر CFP و رییس مدیریت ثروت آنفیلد در این باره معتقد است: نادیده گرفتن رشد اخیر بازار در میان وحشت ایجاد شده از تورم کار سختی بوده و بر همین اساس در بازه زمانی بین ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۰، شاخص اس‌اندپی۵۰۰ بیش از ۲۳ درصد رشد کرده است.

دال تصریح کرد: با اوراق قرضه که سود قابل توجهی ندارد، بازار بورس بیش از پیش قوی به نظر می‌رسد و به همین دلیل سرمایه‌گذاران بخشی از تخصیص درآمد ثابت خود را به سهام‌ باارزش و باکیفیت انتقال داده‌اند تا اینکه در بازار اوراق قرضه منتظر سود ۱درصدی اوراق خود باشند.

جیکوبسون اما معتقد است که مردم و سرمایه‌گذاران خیلی زود با اوراق قرضه تغذیه می‌شوند. این مشکل به خصوص در دوران بحران قابل مشاهده است. در دوره بحران مالی سال ۲۰۰۸ تنها چیزی که بسیاری از مردم را نجات داد، خرید اوراق قرضه از سوی آنها بود.

به تازگی جیکوبسون دریافته است که حتی اگر اوراق قرضه خزانه‌داری در طول یک دهه گذشته، تنها حدود سه درصد سود در سال به سرمایه‌گذاران بازگردانده باشد، این جبران‌کننده یک فصل یا بیشتر از بسیاری از صندوق‌های اوراق قرضه‌ای است که مورنینگ استار آنها را ردیابی می‌کند.

این بدان دلیل است که وقتی بازارها شتاب می‌گیرند، اوراق قرضه دولتی به مانند یک بیمه نامه عمل خواهند کرد. به عنوان مثال هنگامی که شاخص اس‌اندپی۵۰۰ در بازه بین فوریه تا مارس ۲۰۲۰ بیش از ۲۰ درصد سقوط کرد، بر اساس محاسبات جیکوبسون اوراق قرضه ده ساله دولتی بیش از ۸ درصد بازده مثبت داشت.

جیکوبسون عنوان کرد: زمانی که سرمایه‌گذاران از رکود اقتصادی یا نوعی بحران گسترده در بازارها وحشت دارند، اصطلاحا پرواز به سمت کیفیت را ترجیح می‌دهند و در چنین شرایطی، به دنبال نقد شونده‌ترین و مطمئن‌ترین دارایی موجود در بازار می‌روند که در چنین شرایطی اوراق قرضه در بالای لیست قرار می‌گیرد.

به طور کلی، اوراق بهادار که بیشتر به عنوان یک دارایی کم‌ریسک‌تر شناخته می‌شود، در شرایط رکود اقتصادی نسبت به دارایی‌های ریسک‌پذیرتر روند بهبود را سریع‌تر می‌پیماید.

طبق محاسبات چارلز شواب، پرتفویی که بیش از ۷۰ درصد آن در بازارهای سهام بوده و مابقی آن به اوراق قرضه و پول نقد اختصاص داشته، در بازه‌ای بیش از دو ساله از بحران خارج شده است. در مقابل پرتفویی که ۷۰ درصد آن به اوراق قرضه اختصاص داشته و مابقی آن را پول نقد و سهام تشکیل می‌داده تنها در یک بازه ۷ ماهه از بحران خارج شده است.

سرمایه‌گذاران با یک هدف خاص و یا بازنشستگانی که با پرتفوی خود امرار معاش می‌کنند، نیاز است که به چنین تاریخچه‌هایی توجه بیشتری نشان دهند.

بنجامین جی.برانت مدیر CFP و رییس مدیریت ثروت کپیتال سیتی می‌گوید: تخصیص اوراق قرضه دولتی، جریان نقدی دوران بازنشستگی را حتی در مواقع دشوار و افول بازارهای سهام حفظ خواهد کرد.

1111

(نمودار رشد اوراق قرضه دولتی آمریکا در مقابل تورم)

گفتنی است نوعی از اوراق قرضه نیز وجود دارند که به صورت مشخص برای محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر افزایش قیمت‌ها طراحی شده‌اند. این اوراق شامل اوراق بهادار تحت حفاظت از تورم خزانه‌داری TIP و اوراق قرضه سری I است که هر دو با تورم افزایش می‌یابند.

ماردوک با بیان اینکه چند تفاوت اساسی میان این دو نوع اوراق وجود دارد، عنوان کرد: تیپ‌های تاریخ سررسید دارند در حالی که اوراق قرضه سری I می‌توانند در هر زمانی بازخرید شوند، اگرچه این دسته دوم هم به مدت یک سال پس از خرید قابل فروش نخواهند بود و به مدت پنج سال مشمول جریمه سود سه ماهه هستند.

ماردوک تصریح کرد: گذشته از محدودیت‌های بازخرید، من اوراق قرضه سری I را محافظه‌کارانه‌تر از تیپ می‌دانم در حالی که هر دو در مقابل تورم ایمن هستند.

دال هم توضیح داد: هر دو نوع این اوراق می‌توانند به بخشی باارزش‌تر از اوراق بهادار با درآمد ثابت افراد تبدیل شوند، از آنجایی که تورم در طی چند سال گذشته بسیار اندک بوده است، بسیاری از مردم این اوراق را به فراموشی سپرده‌اند.