۰ نفر

در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران؛

جهانگیری: نابرابری، احساس تبعیض و فساد مردم را اذیت می‌کند

۱۰ فروردین ۱۴۰۰، ۲۱:۴۳
کد خبر: 516710
جهانگیری: نابرابری، احساس تبعیض و فساد مردم را اذیت می‌کند

معاون اول رییس جمهور گفت: نابرابری، احساس تبعیض و فساد مردم را آزار می‌دهد و بیشتر از فقرمادی اذیت کننده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور عصر امروز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران که با حضور وزیر صمت، استاندار تهران و فرمانداران شهرستان غرب و جنوب غرب استان تهران در مجموعه عصر انقلاب شهرستان اسلامشهر برگزار شد، اظهار کرد: احساس تبعیض، فساد و نابرابری در جامعه مردم را بیشتر از فقر مالی آزار می‌دهد و اذیت کننده است.

وی با اشاره به آغاز سال جدید، گفت: آغاز سال نو با اعیاد مذهبی شروع خوبی برای ملت ایران بود و  سال 1400 گشایش بزرگ از سختی‌ها و فشارهای ملت سربلند ایران اسلامی و موفقیت کشور در عرصه‌های گوناگون است.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای حضور سفر خود به شهرستان اسلامشهر، بیان کرد: شهرستان‌های اطراف استان تهران دارای مسائل مختلفی در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره هستند که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود و موشکافانه مورد بررسی قرار گیرد؛ شهرستان‌های استان تهران هر کدام مسائلی به اندازه استان‌های کشور دارندکه باید دقیق و عالمانه به آن‌ها رسیدگی شود.

جهانگیری با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی رهبرانقلاب به نام سال تولید ،پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها، تأکید کرد: یک واقعیت جدی وجود دارد که اقتصاد متکی به تولید قادر خواهد بود مسیر توسعه کشور را هموار سازد.

وی یادآور شد: با فراهم شدن مسیر توسعه کشور مردم در شرایط بهتری قرار خواهند گرفت، البته باید توجه داشت که در مسیر توسعه تولید باید به بخش خدمات هم توجه کرد که ۷۰ تا ۸۰ درصد مسیر تولید ناخالص متعلق به خدمات است.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه بنگاه‌های تولیدی باید نیازهای خدماتی خود را پیدا کنند ،گفت: در بخش تولید، خدمات مانند زنجیر اتصال است، باید در بخش‌های بازرگانی، تجارت، مالی، بیمه و... خدمات را در نظر گرفت.

جهانگیری اضافه کرد: در ارائه خدمات، بخش‌های خدمات مرتبط و غیرمرتبط مانند گردشگری نیاز است و نمی‌توان از آن‌ها غفلت کرد، با توجه به پتانسیل‌ها و جاذبه‌های گردشگری موجود در کشور، ایران می‌تواند کانون مهمی برای گردشگری توریست در منطقه تبدیل شود.

وی جهت‌گیری امسال را حمایت از تولید برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر بنگاهی خوب کار کرد نمی‌توان گفت که مسئول آن خوب عمل کرده و فعالیت و عملکرد بنگاه‌های اقتصادی تحت تأثیر محیط پیرامونی است. 

وی اقتصاد مقاومتی را حاصل ۲ رویکرد اصلی درون زایی و برون نگری و ایجاد تعادل در ارتباط دانست و افزود: شرایط سیاست خارجی کشور روی فعالیت بنگاه‌های اقتصادی اثرگذار بوده و سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی بسیار روی فعالیت این گونه بنگاه‌ها تأثیرگذار است که ‌در تریبون‌های فرهنگی باید برای بخش خصوصی احترام و امنیت ایجاد شود چرا که تولیدکننده احساس احترام در جامعه می‌خواهد.

فرمانده اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه سیاست‌های فرهنگی اجتماعی باید حمایت‌کننده تولید باشد، اذعان کرد: سیاست‌های کلان اقتصادی کشور در دست دولت بوده و سیاست‌های تجاری و اقتصادی بر روی فعالیت‌ بنگاه‌های اقتصادی اثرگذار است و باید مقررات و سیاست‌های کشور ثابت و مشخص باشد.

جهانگیری با اشاره به اینکه در دوران جنگ اقتصادی، خیلی از سیاست‌های کشور  را اداری کردیم و اولویت حفظ زندگی مردم است، گفت: فشار ابر قدرت اقتصادی و دولتی که ۳۰ درصد از اقتصاد ناخالص دنیا در اختیار آن است، مشکلات زیادی برای مردم ما به وجود آورد ولی با تغییرات ایجاد شده در دولت آمریکا به اذعان دولتمردان آمریکایی، این فشارها به ملت ایران ناکارآمد بوده و شکست خورده است.

وی تصریح کرد :در مدیریت حتماً اشتباهات و خطاهایی بوده که باید مدیران دقت بیشتری کنند و به محض رسیدن به شرایط عادی سیاست حمایت از تولید باید به مسیر اصلی خود بازگردد.

معاون اول رییس جمهور تهران را استان اول اقتصادی ایران برشمرد و افزود: بعد از اتفاقات سال ۹۸ شخصاً روی شهرهای استان تهران بسیار حساس شده‌ام؛ یک موضوع نابرابری و بی‌عدالتی است، مردم شهرهای اطراف تهران آن‌قدر مسائل حاشیه‌ای دارند که نمی‌توانند فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده را مشاهده کنند و چرا به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده نارضایتی در مردم دیده می‌شود؟

جهانگیری با بیان اینکه احساس تبعیض و فساد و نابرابری مردم را آزار می‌دهد، ادامه داد: در استان تهران بیشتر از فقر مادی و مالی، نابرابری و تبعیض مردم را اذیت می‌کند و وظیفه همه ما مسؤولان این است که به مسائل اجتماعی این مناطق بیشتر توجه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم مردم مهاجرت به حاشیه کلان شهرهایی مانند تهران نداشته باشند، عنوان کرد: دولت برای رونق و ایجاد اشتغال در روستاها از محل مالیات بر ارزش افزوده بالغ بر ۱/۵ میلیارد دلار اعتبار تبدیل و اختصاص داده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در طی سه سال گذشته فشارهای زیادی به دولت بود، ابراز کرد: فشارهای اصلی و سنگینی که بر دولت بود را هنوز نگفته‌ایم، کاهش ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی درآمد نفتی کشور به ۱۰ هزار میلیارد تومان، مشکلات زیادی برای دولت به وجود آورد که با مدیریت لازم بخشی از آن‌ها برطرف شد.

جهانگیری با اعلام اینکه مسؤولان تحت تأثیر فشارهای سیاسی به شهرهای استان تهران بی‌توجه شده‌اند، بیان کرد: مسائل اولیه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش،، ورزش و موارد دیگر بسیار مهم بوده و وظیفه ما این است که تلاش کنیم فشارها از دوش مردم برداشته و باید شرایط سخت امروز به شرایط امیدبخش فردا تبدیل شود.

وی وجود نیروها و پتانسیل‌های بالقوه در کشور را یک ظرفیت مهم برشمرد و اضافه کرد: درکشور ظرفیت‌های انبوهی داریم و مهم این است که گفتمان‌های رایج به یک گفتمان امیدبخش تبدیل شود و در این راستا سهم نخبگان و نهادهای مدنی بیشتر از دیگران است.

معاون اول رییس جمهور وجود قانون منع فعالیت واحدهای صنعتی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران، کمبود آب آشامیدنی و آب کشاورزی را از مهم‌ترین مشکلات و موانع تولید در شهرستان‌های غرب استان تهران ذکر و خاطرنشان کرد: ایجاد پارک‌های علم و فناوری و استفاده از تکنولوژی‌های نوین و علوم نوین در فعالیت‌های تولیدی و صنعتی یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در سال‌های اخیر توسط جوانان ایران ایجاد شده و باید بیشتر از گذشته به این علوم نوین توجه کرد.

 در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران که با حضور وزیر صمت و استاندار تهران برگزار شد فرمانداران شهرستان‌های اسلامشهر، بهارستان، رباط کریم، شهریار، قدس و ملارد طی سخنانی ضمن معرفی ویژگی‌ها و پتانسیل‌های شهرستان‌های خود مسائل و مشکلات این شهرستان‌ها در زمینه‌های مختلف بهداشتی، درمانی ،اقتصادی امنیتی و سایر موارد را بیان و خواستار حمایت بیشتر دولت از مردم و فعالان اقتصادی این مناطق شدند.

همچنین معاون اول رییس جمهور در سفر عصر امروز به شهرستان اسلامشهر، پیش از شرکت در جلسه اقتصاد مقاومتی استان تهران از یک واحد صنعتی بزرگ تولید لبنیات و چند شرکت دانش بنیان در مرکز پژوهش‌های علمی و صنعتی بازدید و از نزدیک در جریان روند مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در زمینه‌های مختلف قرار گرفت.