۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازگشت امید به اقتصاد کشور/ بالاترین رشد فصلی بخش صنعت در دهه۹۰

۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۰
کد خبر: 490011
بازگشت امید به اقتصاد کشور/ بالاترین رشد فصلی بخش صنعت در دهه۹۰

با انتشار آمار و ارقام تولید بخش‌های مختلف اقتصادی از سوی بانک مرکزی، این امیدواری شکل‌ گرفته‌است که پس از دو سال شرایط بحرانی، اقتصاد کشور به ساحل آرامش بازگردد. بخش صنعت با ثبت رشد 11.8 درصدی در تابستان امسال، بالاترین میزان رشد اقتصادی در یک دهه گذشته را ثبت کرده‌است. همچنین بخش نفت نیز پس از دو سال رشد منفی، در تابستان امسال رشد بیش از 22 درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بانک مرکزی اطلاعات و ارقام مربوط به تولید ناخالص داخلی شش ماه نخست ابتدایی امسال را منتشر کرد. بر این اساس تولید ناخالص داخلی با احتساب بخش نفت به قیمت ثابت سال 1390 در تابستان برابر با 177 هزار میلیارد تومان گزارش شده‌است که نسبت به فصل مشابه سال گذشته رشد 5.1 درصدی را نشان می‌دهد. از سال 1396 با شروع تحریم‌های اقتصادی این بالاترین رشد اقتصادی فصلی به شمار می‌آید. تابستان سال گذشته تولید ناخالص داخلی کشور با احتساب بخش نفت به قیمت پایه برابر با 168 هزار میلیارد تومان بود که حاکی از رشد 9.1- درصدی نسبت به تابستان سال 1397 بود. نمودار زیر رشد تولید ناخالص داخلی فصلی را با احتساب بخش نفت نشان می‌دهد:

1

این افزایش در رشد اقتصادی بیش از همه ناشی از افزایش تولید بخش نفت است. در تابستان امسال تولید ناخالص داخلی بخش نفت بر اساس قیمت‌های ثابت 21 هزار میلیارد تومان بوده‌ که حاکی از رشد 22.2 درصدی است. طی دو سال اخیر این برای نخستین فصل است که تولید بخش نفت کشور مثبت می‌شود. فصل گذشته، این بخش رشد 16.2- درصدی را ثبت کرده‌بود. همچنین تابستان سال گذشته، بخش نفت با رشد 50.4- درصدی، بدترین عملکرد فصلی را در دهه 90 ثبت کرده‌بود.

2

تولید ناخالص داخلی بدون در نظر گرفتن بخش نفت نیز در تابستان امسال رشد مثبت را تجربه کرده‌است. تولید ناخالص داخلی بدون احتساب بخش نفت به قیمت ثابت سال 1390 در تابستان امسال برابر با 156 هزار میلیارد تومان بوده‌است که نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش 3.2 درصدی را نشان می‌دهد. نمودار زیر روند رشد تولید ناخالص داخلی بدون احتساب بخش نفت را نشان می‌دهد:

3

نکته امیدوارکننده در فصل تابستان مربوط به عملکرد بخش صنعت است. رشد فصلی این بخش در تابستان امسال برابر با 11.8 درصد بود که بالاترین رشد اقتصادی فصلی در دهه 90 محسوب می‌شود. رشد تولیدات بخش صنعت در تابستان سال گذشته برابر با 3.6- درصد بوده‌است.

4

از میان بخش‌های اقتصادی، بخش خدمات متأثر از شیوع کرونا کم‌ترین رشد اقتصادی را داشته‌است. رشد این بخش در فصل تابستان برابر با 1.4 درصد بوده‌است. با این وجود نکته امیدوارکننده، مثبت شدن رشد بخش خدمات پس از دو فصل رشد منفی بوده‌است. در بهار امسال و زمستان سال گذشته این بخش به ترتیب رشد 1.8- و 0.5- درصدی را تجربه کرده‌بود.

5

اما بخش کشاورزی و بخش ساختمان با وجود رشد مثبت در فصل تابستان، عملکرد مطلوبی را میان سایر بخش‌های اقتصادی نداشته‌است. بخش ساختمانی هر چند رشد 4.3 درصدی را در تابستان امسال ثبت کرده‌است اما در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته، با کاهش 11.4 درصدی رشد همراه بوده‌است. رشد بخش ساختمان در تابستان سال 1398 برابر با 15.7 درصد بود.

6

رشد بخش کشاورزی نیز هرچند در تابستان امسال برابر با 4.1 درصد بوده‌ اما رشد این بخش در فصل مشابه سال گذشته برابر با 9.8 درصد بوده‌است که حاکی از کاهش 5.7 درصدی رشد این بخش است:

7

به طور کلی آمار و ارقام مربوط به رشد اقتصادی بخش‌های مختلف به ویژه بخش‌های نفت و صنعت این امیدواری را ایجاد کرده‌است که اقتصاد کشور پس از بیش از دو سال شرایط بحرانی، به ساحل آرامش بازگردد.