۰ نفر

اقتصاد‌آنلاین گزارش می‌دهد؛

بازار ارز در انتظار اثرگذاری سیگنال‌های همتی/ مقاومت خالی‌بازان دربرابر کاهش نرخ

۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۶:۳۶
کد خبر: 480628
بازار ارز در انتظار اثرگذاری سیگنال‌های همتی/ مقاومت خالی‌بازان دربرابر کاهش نرخ

با وجود اینکه انتظار می‌رفت بعد از اظهار نظر‌های روز گذشته رییس کل بانک‌مرکزی، در بازار ارز امروز شاهد کاهش قیمت دلار و یورو باشیم اما شنیده‌ها حاکی از آن است که خالی‌بازان با اعلام نرخ‌های صوری و جو‌سازی مانع تغییر جهت بازار شده‌اند.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ بعد از اطلاعیه روز گذشته بانک‌مرکزی در خصوص بازار ارز، پیش‌بینی‌ها این بود که امروز روند بازار نزولی شود اما خبر‌ها حاکی از آن است که عده‌ای بدون آنکه ارزی در دست داشته باشند یا به اصلاح همان خالی‌بازان با اعلام نرخ‌های صوری و جو‌سازی مانع تغییر جهت بازار شده‌اند.

رییس بانک‌مرکزی در اطلاعیه دیروز خود تاکید کرده که نرخ‌های ارز در بازار، مطابق بنیادهای اقتصاد نیست و ریزش حدود ۲۵درصدی قیمت ارز طی یک هفته در بازار، دلیلی برای اثبات تاثیرگذاری کاهش ریسک‌های غیراقتصادی بر روی کاهش قیمت بازار به سمت نرخ تعادلی پایین‌تر است.

به گفته همتی، برخی در صدد جبران زیان ناشی از فروکش کردن چشمگیر انتظارات منفی در بازار ارز  کشور و متعاقبا سایر بازارها هستند، اما می‌توان تأکید کرد که روند نزولی شکل گرفته و ثبات در بازارهای دارایی با وجود مقاومت‌ها، تداوم خواهد داشت.

در این راستا، نهادهای مسئول باید گروه‌هایی را که سعی دارند با ایجاد شایعات و القائات، نگذارند کام مردم از ایجاد فضای باثبات در اقتصاد کشور شیرین شود را شناسایی و معرفی کنند.

در این زمینه بخوانید:

نرخ ارز مطابق با بنیادهای اقتصاد نیست/ عده‌ای از کاهش نرخ ارز جلوگیری می‌کنند

اما نگاهی به قیمت‌های امروز بازار حاکی از آن است که در ابتدای معاملات، دلار در بازار آزاد کار خود را با نرخ ۲۷۶۰۰ یعنی حدود ۳۰۰تومان افزایش نسبت به روز گذشته و یورو با قیمت ۳۲۶۰۰تومان آغاز کرده اما در میانه روز در ساعت (۱۵:۳۰)، دلار آزاد به ۲۷۸۵۰ و یورو به ۳۲۸۰۰تومان صعود کرده است.

در صرافی‌های رسمی نیز قیمت فروش دلار طی امروز از کانال ۲۵ به ۲۷هزار تومان و یورو از کانال ۳۰ به ۳۲هزار تومان افزایش یافت؛ اما نکته قابل توجه در بازار ارز امروز این بود که سایت صرافی‌ملی در اولین ساعات معاملات با اختلال مواجه شده بود و حالا در میانه روز بعد از رفع این مشکل، همچنان هیچ نرخی برای دلار و یورو اعلام نکرده است.

به گفته فعالان بازار ارز، روند نزولی که بازار طی روز‌های ابتدایی هفته در پیش گرفته بود باعث نگرانی بسیاری از دارندگان ارز که البته تعدادشان هم کم نیست، شده بود و همین موضوع باعث صعود قیمت دلار و یورو شد و از طرفی عده‌ای دیگر که منافعشان در بالا بودن نرخ ارز است، با دست خالی در بازار جو‌سازی کرده و مانع از کاهش قیمت‌ها شده‌اند؛ اما آنطور که رییس کل بانک‌مرکزی وعده داده، روند نزولی شکل گرفته در بازار ارز با وجود مقاومت‌ها ادامه خواهد داشت.