۰ نفر

سخنگوی دولت:

با دو ویروس تحریم و کرونا مبارزه می‌کنیم/ اختصاص یک درصد از دارایی‌های صندوق توسعه ملی برای پایداری بازار سرمایه

۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۸
کد خبر: 465487
با دو ویروس تحریم و کرونا مبارزه می‌کنیم/ اختصاص یک درصد از دارایی‌های صندوق توسعه ملی برای پایداری بازار سرمایه

سخنگوی دولت با بیان اینکه اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس نیست، ‌گفت: در تصمیم گیری‌ها باید هم مراقبت از جان فرزندان در صدر اولویت‌ها قرار دهیم و هم امر آموزش تعطیل نشود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران گفت: مبارزه با دو ویروس تحریم و کرونا مبارزه برای بقای ملی است و باید هم امر سلامت و هم بحث آموزش را پیش ببریم.

سخنگوی دولت افزود: باید هم آموزش را طبق روال همیشگی  و هم امر سلامت را پیش ببریم هم مراقبت از جان فرزندان را در صدر اولویت‌ها قرار دهیم و هم امرآموزش تعطیل نشود. همه دوگانه‌های جان و نان، جان و عزاداری، جان و آموزش، ‌آزمون‌هایی است که ما باید با همکاری و افزایش اعتماد از آن با موفقیت عبور کنیم و این یک آزمون ملی برای همه ما است.

ربیعی بیان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا در بحث آموزش همه ابعاد را مورد توجه قرار داده و‌ به تصمیم‌گیری عقلانی در این زمینه رسیده است. در این بین عدالت آموزشی و‌ منزلت معلمان را نیز مورد توجه قرار دادیم. هیچ اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس وجود ندارد و‌ خود را مکلف می‌دانیم که اجازه ندهیم دانش‌آموزی از امر تحصیل عقب بماند.

وی ادامه داد: شرایطی که امروز همه کشورها با آن درباره کرونا روبرو هستند، منهای  اینکه آنها تحریم هم ندارند، امکان مقایسه را برای مردم ما با این کشورها فراهم کرده است.

ربیعی گفت: ویروس کرونا در یک میانجی در حیات وحش جهش پیدا کرد و ویروسی که تحریم اقتصادی و تروریستی از مغز غلط آمریکا سرچشمه گرفته، در سیاستگذاری ما اثر گذاشته و نیاز به تفاهم عمومی، درک بیشتر و همکاری همگانی برای مقابله با این دو ویروس داریم.

 معلمان امروز در خط مقدم قرار دارند

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: امروز معلمان زحمتکش در خط مقدم این پیکار قرار دارند و از امروز مناسبات میان معلمان و دانش آموزان با اولیا و دولت وارد مرحله ای شده است که باید امسال آموزش را با این شرایط تجربه کنیم.

وی اضافه کرد: ستاد ملی کرونا در تصمیمات خود درباره مدارس همه ابعاد را مورد توجه قرارداد اعم از آینده دانش آموزان، ضرورت تحرک و آموزش بهتر را دریافت کنند هم تمرین اجتماعی شدن، تمرین شیوه استفاده از آموزش مجازی در سنین کودکی را باید داشته باشند همه اینها در تصمیم گیری ما مورد بررسی قرار گرفت.

اجباری به حضور دانش آموزان در مدارس نیست

ربیعی با بیان اینکه منزلت و نقش معلمان هم در این میان مورد توجه قرار گرفت و بحث عدالت آموزشی هم از مواردی بود که پیرامون‌ آن بحث شد. بنابراین تصمیمی که در ستاد ملی و دولت  پیرامون آن بحث شد و همانطور که رییس جمهور محترم هم اعلام کردند که به دغدغه پدران و مادران درباره شیوه حضور در مدارس توجه کردند روز شنبه هم تاکید شد هیچ اجباری برای حضور وجود نخواهد داشت دولت خود را مکلف می‌کند ترتیبی اتخاذ کند که تا هیچ دانش آموزی دچار عقب ماندگی تحصیلی نشود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: وزیر ارتباطات هم در جلسه اخیر هیات دولت پیشنهاداتی آورند که مورد تاکید قرار گرفت. مانند استفاده از شبکه شاد  در سرویس‌های خانگی و تلفن همراه رایگان شد. ۸۶ هزار مدرسه به اینترنت رایگان مجهز شده‌اند. و امکان استفاده معلمان از اینترنت پرسرعت و رایگان هم از فضای مجازی برای حدود ۶۰۰ هزار کادر آموزش و پرورش وزارت ارتباطات بسته سه ماهه را ارائه خواهد کرد.

سخنگوی دولتادامه داد: برای دانش آموزان هم بسته های اختصاصی ارائه خواهد شد که صرفا برای سایت‌های منتخب هست که برخی برخی نگرانی‌های ورود به سایت‌ها در کودکان را هم برطرف خواهد کرد و سلامت حضور ذهنی برای دانش آموزان را مورد توجه قرار می دهد و این بسته هم مجانی ارائه خواهد شد.

 وی گفت: برای اساتید و دانشجویان هم بسته‌ای در نظر گرفته شده است که وزیر ارتباطات تا اوایل مهر پیشنهاد خود را به دولت خواهد آورد.

هیچ ایرانی نباید از تحصیل باز بماند

ربیعی درباره نگرانی‌های عمومی برای آغاز سال تحصیلی در کشور گفت: با تصمیمات مناسب در ستاد ملی کرونا هم به آموزش و عدالت آموزشی و هم به نگرانی‌های عمومی توجه شده است.

سخگوی دولت افزود: موضوع دیگری در دولت درباره مدرسه و کودکان مطرح شد، رییس جمهوری تاکید کردند که «هیچ ایرانی نباید از تحصیل باز بماند». وزارتخانه‌های  رفاه و آموزش پروش مکلف شدند با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه بازماندگی کودکان از تحصیل را در دوران ابتدایی به علل اقتصادی یا فرهنگی و یا به علت معلولیت ثبت نام نکرده اند، دنبال کنند.  با تک تک خانواده ها تماس بگیرند و صحبت خواهد شد که هیچ کودک ایرانی  از تحصیل بازنماند.

انتخابات دور دوم مجلس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان مقرر برگزار می‌شود

ربیعی به مصوبات ستاد ملی کرونا درباره انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: در ستاد کرونا تاکید شد که این انتخابات در زمان مقرر و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، پیشنهاد وزارت کشور در این زمینه تصویب شد که سخنرانی نامزدها ممنوع است و تبلیغات و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی انجام می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: برای اینکه یک فرصت به داوطلبان نمایندگی داده شود از صداوسیما خواسته شد تا امکانات برابر تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در حد متعارف - برای اینکه این افراد شناسایی و معرفی شوند- در اختیار نامزدها قرار داده شود.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: در مصوبه دیگر ستاد ملی کرونا با توجه به درخواست تعدادی ودیعه گیران اجاره مسکن اجازه داده شد تا متقاضیان با بانک‌های عامل تفاهم کرده و مانده بدهی‌های آنها به اقساط تبدیل و پرداخت شود. 

 تصمیم دولت برای تامین مسکن از محل اراضی مازاد دستگاه‌ها

وی افزود: همچنین دولت برای تسریع در برنامه طرح ملی مسکن و نیز کمک به کارکنان دستگاه‌ها تصویب کرد که ۵۰ درصد از اراضی مازاد دستگاه‌ها به تامین مسکن کارکنان همان واحد اختصاص یابد و مابقی اراضی برای تامین مسکن برای تامین افراد فاقد مسکن تخصیص یابد.

 مصمم به تداوم تعامل توام با احترام و حسن نیت با کشورها و سازمان‌های بین المللی هستیم

سخنگوی دولت بیان کرد: در روزهای گذشته شاهد مرحله تازه و رو به پیشرفتی در توسعه تعاملات بین‌المللی سازنده و موثر بودیم که در سفرهای اخیر مقامات بلندپایه آژانس و همین طور حضور هیئت اروپایی در ایران بازتاب داشت. این تحرکات دیپلماتیک نشانه دیگری از ناکامی ایالات متحده در پیش بردن طرح‌های ویرانگری است که نه تنها نابودی برجام بلکه فراتر از آن تهاجم همه جانبه به چندجانبه‌گرایی و قانونمندی های بین المللی را در نظر داشت. 

ربیعی گفت: وزیر امور خارجه آمریکا اعلام می کند که قصد اعمال تحریم‌های منسوخ شده شورای امنیت علیه ایران را دارد؛ همان تحریم‌هایی که اعضای شورای امنیت یکصدا با آن به مخالفت برخاستند و هرگونه برگشت پذیری آن بدست آمریکا را ناممکن دانستند. 

وی تاکید کرد: ما بی‌اعتنا به این تهدیدها و نمایش‌های بی معنا، مصمم به تداوم تعامل توأم با احترام و حسن نیت با همه کشورها جهان و سازمان های بین‌المللی هستیم تا در برابر این یاغی‌گری کم سابقه و در کنار ملت های جهان، از حاکمیت قانون و هنجارهای مشترک بین المللی دفاع کنیم. 

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: علاوه بر اعتمادسازی مستمر به عنوان زیربنای ارتقای روابط خارجی سازنده و موثر با جهان، تلاش برای توسعه روابط تجاری و کاهش موانع مربوط به مناسبات اقتصادی هم در مرکز توجه این دور جدید از دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی است؛هیچ دستاوردی خود به خود حاصل نمی شود. وزارت امور خارجه در خط مقدم نبردهای دیپلماتیک در ماه های اخیر، زحمات فراوانی را متحمل شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این مسیر به عنوان خط مشی ثابت جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و اطمینان داریم که بیش از این هم، شاهد خبرها و نشانه های امیدبخش دیگری در برابر اردوی تحریم، شرارت و نفرت پراکنی جهانی آمریکا خواهیم بود.

تعبیر پادگان از مدرسه بازنمایی درستی نیست

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از تعبیر پادگان در اظهارات اخیر رییس جمهوری گفت: درباره این مفهوم دو معنی وجود دارد یک معنای آن اداره جامعه است؛ آنچه از پادگان برداشت می‌کنند ما با آن مخالف هستیم هیچ کس موافق آن نیست.  نظام جمهوری اسلامی ایران نیز بر این اساس نیست مدرسه که جایگاه خود را دارد.

 وی ادامه داد: مفهوم دیگر پادگان  به معنای شاخص برجسته پادگان یعنی نظم و انضباط است؛ معمولاً جایی را که بسیار منظم و منضبط است و مناسبات اداری به طور کامل در آن رعایت می‌شود، به انضباط پادگانی تعبیر می‌کنند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه درباره مفهوم پادگانی هم برجسته سازی و هم بازنمایی مناسبی صورت نمی‌گیرد، گفت: عادت کرده‌ایم که هر چیزی که یک مقام دولتی بیان می‌کند بازنمایی‌ها و برجسته سازی‌های مختلفی از آن صورت گیرد؛ منظور تبدیل مدرسه به پادگان نبوده و این یک تعبیر غلط و شاید تا اندازه‌ای مغرضانه باشد.

ربیعی گفت: شاید مقداری از این موضوعات به بازنمایی افراد و مباحث مطرح شده به سیستم اطلاع رسانی باز می‌گردد که  در این باره به درستی عمل نکرده است و باید بپذیریم که به طور روشن‌تری اطلاع رسانی انجام می‌شد،  اما رئیس جمهوری به وضوح در همان جلسه روز سه‌شنبه اعلام  کرد که هیچ اجباری برای رفتن به مدرسه نیست و بسیار واضح این امر را بیان کردند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: تمام کارشناسان پرورشی و آموزشی حساسیت نشان می‌دادند که مدارس باید باز شود و تصمیم درستی درباره بازگشایی مدارس اتخاذ شد؛ در عین حال در این باره نگرانی‌هایی وجود داشت به این صورت که عده‌ای از فضای مجازی نمی‌توانند استفاده کنند یا اینکه عدالت آموزشی لطمه می‌خورد و امکانات آن وجود ندارد.

ربیعی ادامه داد: بسیاری نگران بودند که ماندن درازمدت کودکان در خانه باعث چاقی آنها می شود. بنابر گزارش آقای نمکی، کودکان کم سن و سالی که بر اثر کرونا آسیب دیدند، بیشتر در طبقه کودکان دچار چاقی مفرط بودند؛ همچنین آثار روانی ماندن بیشتر در خانه، موضوع نگران کننده دیگری بود؛ با توجه به این دلایل تصمیم بر بازگشایی مدارس تصمیم درستی بود.

 اجباری به حضور دانش آموزان در مدارس نیست؛ اما ارتباط با مدرسه نباید قطع شود

 وی یادآورشد: همان زمان هم عده‌ای از خانواده‌ها و پدر و مادران نگران رفتن بچه‌ها به مدرسه بودند و بر همین اساس رئیس جمهور تاکید کردند که رفتن مدارس هیچ عنوان اجباری نیست.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: رییس جمهوری گفتند که «اگر دانش آموزی نتواند در مدرسه حضور یابد از شبکه شاد یا تلویزیون استفاده کند تا از درس‌ها عقب نماند».

ربیعی خاطرنشان کرد: به خانواده‌ها و پدران و مادرانی که نگران هستند و هم چنین دانش آموزانی که نگران هستند عرض می کنم که هیچ اجباری وجود ندارد و از شبکه شاد، رادیو  و تلویزیون می‌توانند آموزش را دنبال کنند، اما رابطه با مدرسه قطع نشود و دانش آموزان می‌توانند برای دیدن معلم و آشنا شدن با ظرفیت‌های کوچک ارتباط خود را با مدرسه حفظ کنند؛ در مناطق سفید دانش‌آموزان می‌توانند حضور داشته باشند. حضور در مدارس اجباری نیست اما مدرسه باز است.

در ادامه نشست این سوال مطرح شد که آیا کشور سویس درباره تقویت کانال ملی به ایران تعهدی داده است؟ و با توجه به سفر وزیر دفاع و وزیر خارجه هند به تهران، آیا پرونده‌های ویژه و موضوع خاصی میان تهران، دهلی نو و مسکو مطرح است؟ ربیعی در پاسخ اظهارداشت: در ارتباط با سوئیس ما روابط تاریخی و دوستانه با این کشور داریم و دو سفر مهم داشتیم و نقشه راه داریم هر وقت این سفر و سفرهای متقابل صورت می‌گیرد در ارتباط با این نقشه بوده است؛ امور اقتصادی و مالی، حمل و نقل و کشاورزی، گردشگری، علم و پژوهش، محیط زیست و ایمنی هسته ای غیر نظامی موضوعاتی است که در سفرهای مختلف بین دو کشور پیگیری می‌شود.

وی درباره کانال مالی بین ایران و سوییس نیز گفت: این کانال بعد از ۲۰ ماه تعلل از سوی طرف آمریکایی با فشارهایی که داشت به عقب افتاد اما در خرداد ماه گذشته عملیاتی و بر این اساس مقرر شد اقلام ضروری دارویی و غذایی از طریق این کانال وارد شود اما این امر که این کانال همه مشکلات ما را حل کرده باشد، رضایت نداریم، هر چند تردیدی در حسن نیست دولت سویس برای راه اندازی کانال نداریم اما در باره کارکرد آن با توجه به بدعهدی‌های آمریکا تردید وجود دارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: تاکنون دو تراکنش مالی در این کانال صورت گرفته است و امیدواریم که  این کانال به شکل فعالتری عمل کند؛ پیش از این سفر نیز تصریح شد که این سفر ارتباطی به روابط میان ایران و آمریکا ندارد.

ربیعی توضیح داد: بارها موضع رسمی خود را نسبت به گردنکشی‌های رژیم ترامپ اعلام کردیم و تغییری در آن ایجاد نشده که  شاهد تحول جدید باشیم و این سفر، یک سفر دو جانبه بوده است.

وی درباره سفر وزیر خارجه هند به تهران افزود: ما روابط دو جانبه ای و مسائل منطقه ای با هند داریم و در این دو جانبه ها نیز صادرات به هند داشته ایم و در بخشی از صادرات به هند  از منابعی که در این کشور داشتیم استفاده کردیم و این را ادامه می دهیم؛ بیشتر روابط دو جانبه مطرح است و مسائل منطقه ای نیز بررسی خواهد شد؛ هند از کشورهای دوست دیرین ایران بوده و در شرایط مختلف نیز همکاری های ما با هند مثبت بوده است.

 عده‌ای کشور را تا مرز تعطیلی پیش بردند

خبرنگاری از ربیعی سوال کرد: رییس‌جمهوری در سخنانشان بارها از دوگانه‌هایی همچون «نان و جان»، «دین و جان» و در روزهای اخیر «آموزش و جان» سخن گفته‌اند اما پرسش اینجاست که آیا آمار ابتلای ایرانیان به کرونا نشان‌دهنده موفقیت در زمینه‌ برقراری تعادلی میان این دوگانگی‌ها بوده یا خیر؟

وی پاسخ داد: اتفاقا به‌کار بردن واژه‌های دوگانه به ما کمک می‌کند که بتوانیم بین دیدگاه‌ها و دوگانه‌های مختلف تعادل ایجاد کنیم و این رمز موفقیت ما است.

ربیعی افزود: برگزاری این دوگانه‌ها باعث جلوگیری از افراط و تفریط در هر موردی می‌شود. اتفاقا اینجا جای مقایسه با کشورهای دیگر هم هست. یک عده‌ای ما را تا مرز تعطیلی تولید پیش بردند و هر جایی را که تعطیل می‌کردیم می‌گفتند چرا فلان جا تعطیل نیست. کشوری که با مشکلات و فشار اقتصادی روبه‌رو است آیا مصلحت بود که به تعطیلی برود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: بنابراین با بیان این دوگانه‌ها به نقطه تعادل می‌رسیم و در آن نقطه سیاست‌گذاری می‌کنیم که در حقیقت هم جان حفظ شود و توامان عزاداری هم صورت بگیرد، جان حفظ شود و کار هم صورت بگیرد و جان حفظ شود و سلامت و آموزش هم انجام شود. دیدیم که برخی از کشورها هم نتوانستند این دوگانه‌ها را درست مدیریت کنند و فستیوال‌ها و اجتماعات را برگزار کردند و دچار موج سوم کرونا شدند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: آخرین شاهد من دوگانه دین و جان است که دیدیم به شکل تحسین‌آمیزی حل شد و از شکل روضه و مراسم عزاداری رهبر انقلاب اسلامی که الگویی بود، یک عزاداری تنها، ولی اصل عزاداری انجام شد تا هیات‌های جمعیتی بزرگ که عزاداری‌ها را به خوبی انجام دادند.

ربیعی تصریح کرد: براساس آماری که ما داشتیم روزانه ۱۷ درصد پروتکل‌ها مراعات می‌شد ولی این دوگانه را به نحوی جلو بردیم که امروز در صنوف ۵/۷۷ درصد و در بانک‌ها و ادارات ۹۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود بنابراین می شود اینها را با هم جلو برد و تعطیلات کمی هم داشتیم.

تحلیل صادقانه شرایط باید با در نظر گرفتن محدودیت‌ها باشد

سخنگوی دولت گفت: در شرایط اقتصادی که کشور قرار دارد، نیاز داریم که به رشد برسیم و رشد منفی که ما تجربه کردیم کمتر از بسیاری از کشورها بود. امسال هم علائم نشان می‌دهد که انشاءالله بتوانیم از رکود خارج شویم.

ربیعی عنوان کرد: هرگونه تحلیل شرایط چه در میان دوگانه‌ها و چه اینکه بخواهیم درباره سیاست‌ها تصمیم بگیریم، بدون دیدن محدودیت‌های طاقت‌فرسا و نفسگیری که دولت متحمل می‌شود، تبیینی درست و صادقانه به  دست ما نمی‌دهد.  ما ناچاریم که محدودیت‌ها را ببینیم. من دیدم که در بیان مسائل، گویی محدودیت‌ها وجود ندارد و حتی زمان که شما کوتاه هم بیان می‌کنید متهم می‌شوید به موضوعی که در مورد آن بیشتر صحبت نمی‌کنم.

مختصات نقشه راه یک سال پایانی دولت از زبان سخنگو

ربیعی در پاسخ به اینکه رئیس جمهور قرار است نقشه راه اقتصادی یکساله باقیمانده به پایان دولت را با مردم در میان بگذارد و این نقشه چه تاثیری در زندگی مردم دارد، گفت: تصمیم گیری در این برنامه یک‌ساله صورت گرفته است. یک بخش برنامه‌هایی است که در حال اجرایی شدن هستند و سیاست‌های نوین بوده است این‌ها نیاز دارند که سرعت بخشیده شوند و هم سیاست‌های تکمیلی در این‌ها بیاید و اثربخشی آنها افزایش پیدا کند.

 وی افزود: بخشی از این نقشه اثربخش کردن سیاست‌های تدوینی و در دست اجرا است و تکمیل کردن آنها بخشی در سیاست‌ها و برنامه‌های جدیدی در حوزه اقتصاد محسوب می‌شود، که تفاهم‌ها و یا مصوباتی تصمیمات دولتی و برخی اجازه‌هایی که داشته در حال نهایی شدن است آنها اضافه خواهد شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: برخی از این سیاست‌ها توسط وزارت خارجه با هماهنگی چند دستگاه دنبال خواهد شد که با نگاهی به تحولات بین‌المللی، ظرفیت‌های همسایگان و شرایط داخلی اقتصادی کشور در نظر خواهیم گرفت و یک برنامه مدون و منسجم در زمینه کسب درآمد ارزی پیش‌بینی شده است.

 ربیعی ادامه داد: بخشی از این سیاست‌ها هم نگاهی است به زندگی روزمره مردم یا تحت عنوان سرفصل معیشت است.

 سخنگوی دولت یادآورشد: در مجموع اینها شاکله اصلی نقشه‌راه و برنامه‌هایی هستند که از تداوم برنامه‌ها و اصلاح برنامه‌های جدید و بخشی هم برای نگاه به زندگی روزمره با هم تلفیق شدند و همان طور که مقام معظم رهبری یک سال پایانی را به برنامه‌های سه صد روزه تقسیم کردند، ما هم می توانیم برنامه‌هایی را استخراج کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: معتقد هستیم هیچ گاه نباید به دولت در حال رفتن نگاه کنیم هرچند در انتخابات این افرادجایگزین خواهند شد اما برنامه‌ها و سیاست‌های ماندگار برای نیمه این دولت و دولت آینده که در قرن جدید می‌خواهد فعالیت کند تا روز آخر بتواند به ساخت‌های مناسبی برای کشور آماده کرده باشد، پیش بینی شده است.

 همکاری با کشورها و نهادهای بین المللی برای ساخت و خرید واکسن کرونا

ربیعی در پاسخ به سوالی در مورد اعلام آمادگی ایران و روسیه برای ساخت واکسن کرونا، گفت: در زمینه ساخت واکسن کرونا همکاران ما در وزارت بهداشت با روسیه مذاکراتی انجام داده‌اند و در صورت حصول هر نتیجه ای وزیر بهداشت اعلام خواهد کرد.

 وی افزود: با کشورهای دیگر هم در حال تبادل اطلاعات هستیم فقط روسیه نیست و کشورهای دیگر هم دنبال این دانش هستند ما تبادل اطلاعات داشتیم و در این زمینه با سازمان بهداشت جهانی هم همکاری می کنیم. حرکتی که از دستگاه‌ها یا شرکت‌های دانش‌بنیان ما شروع شده بود کارشناسان ما اظهار امیدواری کردند که ما بتوانیم به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه خرید واکسن هم از منابع مختلف پیگیری می‌شود، گفت: در زمینه نیاز کشور به واکسن‌های مختلف مانند آنفلوآنزا علاوه بر کار داخلی باید نیازمان را تامین کنیم در این زمینه هم منابع تأمین می‌شود و هم مذاکرات صورت می‌گیرد منتهی در بازار جهانی هم در شرایط کرونا داوطلب زیاد و تولید محدود است و ما باید بتوانیم  در این رقابت ها دانش خود را در این زمینه افزایش دهیم.

ربیعی درباره  لایحه (قبلی) اصلاح قانون انتخابات، که به مجلس دهم ارائه شده و تداوم رایزنی ها با مجلس یازدهم گفت: ما هنوز هم بر لایحه قبلی باقی هستیم و بر آن پافشاری می کنیم؛ لایحه تقدیمی لایحه‌ای جامع است، حاصل تجربه انباشته دستگاه‌های مختلف که در امر انتخابات است که پیش از این دارای مسئولیت بوده اند.

سخنگوی دولت افزود: این لایحه با مشارکت کارشناسان وزارت کشور، صاحب نظران و شخصیت‌های علمی و دانشگاهی، استانداران ادوار، نمایندگان مجالس گذشته، احزاب و کنشگران سیاسی تهیه شده است.

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری این لایحه یک بار در کمیسیون سیاسی، دفاعی دولت مورد رسیدگی دقیق و مفصل قرار گرفت و کمیته منتخب دولت با لحاظ سیاست‌های کلی نظام انتخابات یک بار دیگر آن را دیده و اظهار نظر کرده‌اند، در دولت چندین جلسه بحث شده است.

ربیعی افزود: این لایحه از جامعیت خوبی برخوردار است، دولت با فوریت آن را به مجلس دهم تقدیم کرد، البته معاون پارلمانی رییس جمهوری در مجلس قبلی دنبال کرد؛ اما متاسفانه اعلام وصول آن در مجلس قبل به طول انجامید و مجلس دهم طرح نمایندگان در این زمینه  ارائه کرد که در نهایت مجدد به مجلس یازدهم محول شد و از جمله لوایحی که دولت از مجلس یازدهم درخواست اولویت رسیدگی کرده «لایحه جامع انتخابات» است.

ربیعی افزود: از جزییات این لایحه اطلاع دارم و در تدوین آن هم مشارکت داشتم؛ در این لایحه به وحدت رویه‌هایی که تا بحال وجود نداشت و هممواره مشکل انتخابات ها بوده، توجه شده است، حیطه اختیارات هیات اجرایی و نحوه حضور نامزدها در نظارت را مشخص کرده و به فناوری‌های نوین توجه کرده و نظام مالی انتخابات را شفاف و فعالیت تبلیغاتی را شفاف سازی کرده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در این لایحه برای آنکه رابطه جامعه مدنی تقویت شود یک نفر از دبیران کل احزاب به انتخاب خود اعضا و کانون وکلا، حضور نماینده مطبوعات و سمن‌ها نیز پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه این لایحه می‌تواند در کانون توجه و بحث قرار گیرد، اظهار داشت: هر گونه طرح و لایحه‌ای برای انتخابات هم باید شفافیت را افزایش دهد و هم ازابهامات جلوگیری کند؛ ارائه کارهای غیرکارشناسی و مبهم کردن تشخیص‌ها به حل مسایل کمک نخواهد کرد، برخی نظریه‌ها و طرح‌های اولیه ارائه شده قطعا نظام انتخابات و صلاحیت را پیچیده خواهد کرد

 ابهامات سپرده گذاری یک درصد از دارایی صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار رفع شد

سخنگوی دولت با بیان اینکه «ابهامات سپرده گذاری یک درصد از دارایی صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار رفع شده است» گفت:‌ این سپرده گذاری از ابتدای هفته بعد انجام خواهد شد که موجب پایداری بازار سرمایه و بورس خواهد شد.

ربیعی با بیان این که موضوع بورس در جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بررسی شد گفت: از سال ۹۴ مصوبه ای وجود داشته که صندوق توسعه ملی یک درصد از دارایی‌های خود را در صندوق تثبیت بازار سپرده گذاری کند، تاکنون ابهام داشت و این کار انجام نشده بود و به همین دلیل هم تاکنون انجام نشده است و اخیرا ابهامات رفع شد و از ابتدای هفته آینده این سپرده گذاری انجام می‌شود و کارشناسان معتقدند این اقدام موجب پایداری بازار بورس می شود.  

وی گفت: در جلسه امروز تصمیاتی اتخاذ شد که پشتوانه‌های خوبی خواهد داشت؛ در این جلسه به برخی گلایه‌ها نسبت به حضور حقوقی ها اشاره شد؛ حقوقی‌ها متناسب با ضوابط شواری عالی بورس موظف هستند حداکثر همکاری را انجام داده و به این ضوابط عمل کنند تصمیمات قاطعی گرفته شد که تاثیراتی در بازار خواهد داشت.

سخنگوی دولت افزود: شورای عالی بورس همه تحولات را تحت نظر دارد و همین پنجشنبه جلسه فوق العاده گذاشتند که این‌ها را بتوانند برخی از عرضه‌ها را بررسی کنند.

ربیعی با تاکید بر این که «حمایت از بازار سرمایه سیاست دولت است»  گفت: فراز و نشیب بخشی از ذات بازار بورس است. نگاه دراز مدت به بورس را توصیه می کنیم.  سهامداران در کوتاه مدت از مشاوران خوب  استفاده کنند. برخی از رقبا برای زمین زدن دیگران مطالب روانی را منتشر می کنند که نباید به  این موارد توجه شود.

سخنگوی دولت بیان کرد: وجود فراز و نشیب در بورس تفاوت اصلی سرمایه گذاری در بازار بورس و بانک است؛ تجربه تاریخی نشان می‌دهد منحنی بورس در درازمدت با ثبات بوده است؛ افرادی که با ثبات در بورس حضور داشته‌اند از این مسائل آگاهی دارند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان این که وزیر امور اقتصادی و دارایی مسائل بورس را با جدیت پی گیری می‌کند، تصریح کرد: مساله بورس مورد توجه دولت است زیرا پایداری بورس به اقتصاد کشور، کنترل تورم و سرمایه گذاری‌های جدید کمک می‌کند.

ربیعی یادآورشد: از همه صاحب نظران، رسانه‌ها و کارشناسان حوزه بورس و اقتصاد و بازار سرمایه تقاضا می‌کنم علاوه بر نقدهای درستی که انجام می دهند به پایداری و ثبات بورس کمک کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اصرار آمریکا مبنی بر اینکه ۲۰ سپتامبر تمامی تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل علیه ایران برمی‌گردد، در این تاریخ چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا مقامات ایران نگرانی از این حیث دارند، اظهار داشت: ما بارها از همین تریبون و آقای ظریف و رییس جمهوری هم در بیاناتشان عنوان شده آنچه که ایالات متحده آمریکا به آن استناد می‌کند از اساس مبنای حقوقی ندارد.

ربیعی افزود: ما معتقدیم این کشور عضو برجام نیست که بخواهد از بندهای برجام استفاده کند ضمن اینکه در همان بند قطعنامه و بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام اشاره شده که ابتدا باید تمامی راه‌های حل و فصل اختلافات طی شود. آمریکا در برجام نبوده که بگوید این راهکارها طی شده‌اند یا خیر و هیچ کدام از این راهکارها طی نشده‌اند. این فقط نظر ما نیست. اعضای دیگر شورای امنیت و جامعه بین الملل هم بر نامشروع بودن نظر آمریکا تاکید کرده‌اند.

 در تاریخ ۲۰ سپتامبر اتفاقی نخواهد افتاد

وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد ما در ۲۰ سپتامبر، جز تداوم زورگویی‌های نامشروع و شکست خورده و انزوای بیشتر خود آمریکا هیچ اتفاق دیگری نخواهد افتاد. آمریکا تاکنون هر چقدر توانسته بر کشور ما فشار وارد کرده و دنیا هم با آنها هماهنگ نیست و خود آمریکا می‌خواهد یک طرفه این تحریم‌ها را بیاورد و تاکنون هم چیزی غیر از این را دنبال نکرده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما هیچ علامتی در دنیا نسبت به همسویی با آمریکا ملاحظه نمی‌کنیم اعضای شورای امنیت با صدای بلند به آمریکا گفته‌اند که هیچ حقی در بازگرداندن تحریم‌های پیشین ندارد. تحریم‌های مرتبط با قطعنامه‌های ملقی شده پیشین شورای امنیت در ذات خود تحریم‌ها چند جانبه و بین‌المللی بوده است و اساساً تک‌جانبه و یک کشوری نبوده است بنابراین تلاش برای اعمال یکجانبه آن کاملاً بی‌معنا و مضحک است و به اعتقاد ما فاقد هرگونه اثرگذاری است.

آمریکا به میزی که برخاسته برگردد

ربیعی در پاسخ به سوالی، درباره برخی اخبار در مورد پیام های میانجی‌گرایانه برای ارتباط با آمریکا گفت: موضع ایران درباره دولت فعلی آمریکا مشخص است و اینکه آنها به میزی که از آن برخاسته‌اند برگردند.

سخنگوی دولت به سفر وزیر خارجه سوییس به ایران اشاره کرد و گفت:‌ در این سفر ارتباط و مسائل تهران و واشینگتن مد نظر نبوده است؛ نه تنها این سفر، بلکه درباره هر کشوری دیگری هم (که چنین نیتی دارد) پاسخ ما روشن است آمریکایی باید ابتدا دست خود را از گلوی طرف مقابل بردارند، سپس ادعای مذاکره کردن را مطرح کنند.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: آمریکایی ها اقدامات شرورانه مانند ترور سردار شهید سلیمانی را انجام دادند که ملت ایران را جریحه دار کردند و نفرت در افکار عمومی ملت ما و مردم منطقه را بیش از پیش افزایش دادند.

سخنگوی دولت در پاسخ به به سوالی درباره افزایش قیمت کود شیمیایی گفت: ما در مواردی که ارزان قیمت می‌دهیم حتما باید قیمت‌ها را کنترل کنیم ما بیش از ۱۴ میلیارد دلار سوبسید و ارزان می‌دادیم محدودیت ما بین اولویتهای ۸ تا ۹ است به طور طبیعی بخشی از کالاها و نهاده‌ها از شمول ۴۲۰۰ تومان باید خارج شوند.

ربیعی با بیان اینکه باید به محدودیت‌ها توجه کنیم و بعد قضاوت کنیم، گفت: برای بخش‌هایی که ارز یارانه ای یا ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی گیرند، و قیمت‌هایشان افزایش می یابد سیاست خرید تضمینی با قیمت مناسب را دنبال کردیم.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا امسال قیمت خرید گندم را ۲۵۰۰ تومان  مقرر کردیم به خاطر این که بتوانیم جبران کاستی‌ها را کنیم به زودی هم با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها بحث خرید تضمینی در شورای اقتصاد مطرح خواهد شد و شورای اقتصاد تصمیم قیمت‌ها را خواهد گرفت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه خریدهای تضمینی را رها نکردیم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای مواردی که باید یارانه پرداخت بکنند به صورت مداوم مساله نهاده‌های کشاورزی را هم دنبال می‌کنند.

ربیعی تصریح کرد: ان‌شاءالله بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که کار برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد. البته در خصوص محصولات باغی هیچ وقت قیمت کنترلی نداشتیم جاهایی بوده است که ارز می‌دادیم و قیمت تضمینی در نظر می‌گرفتیم که این هم به طور طبیعی باید صورت بگیرد.

اقدامات زیرساختی دولت در خوزستان

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی برای کنترل تورم گفت: منظور رییس کل بانک مرکزی استفاده از تجربیات مختلف حتی در بانک‌های مرکزی کشورهای پیشرفته در اجرای سیاست‌های نوین پولی است که «عملیات بازار باز» محور اساسی این سیاست است.

سخنگوی دولت افزود: این سیاست با هدف‌گذاری تورمی تلاش می‌کند از طریق عملیات بازار باز با خرید و فروش اوراق اسلامی خزانه، در سود بین بانکی تاثیر گذاشته و از این طریق بر نرخ تورم تاثیر داشته باشد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: طی چند ماه گذشته این سیاست در بانک مرکزی اجرایی شده است و بانک مرکزی با اجرای بخش‌هایی از آن در حال کنترل نقدینگی و تورم است.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود در سفر رییس مجلس به خوزستان از عملکرد دولت در این استان انتقاد شده است. آیا دولت و مجلس قرار است در این زمینه همکاری داشته باشند؟ گفت: همواره ازهمکاری‌های بین قوا استقبال کردیم زیرا که نفع کشور در این است که قوا با هم همکاری داشته باشند.

 وی افزود: البته چارچوب این همکاری را قانون اساسی مشخص کرده است و ما هم براساس مرزهایی که قانون مشخص کرده با دیگر قوا همکاری خواهیم داشت که چیز جدیدی هم نیست.

سخنگوی دولت ادامه داد: مردم خوزستان حق دارند و ما به اعتراضات مردم خوزستان احترام می گذاریم. توجه ویژه به خوزستان همواره در دولت مورد تاکید بوده و چند وزارتخانه  برای حل مشکلات مردم خوزستان متمرکز شده‌اند.

ربیعی با بیان این که اقدامات زیرساختی خوبی برای استان خوزستان صورت گرفت که در آینده آثار آن بر زندگی مردم مشخص خواهد شد، گفت: اتفاقا این دولت با درک مشکلات مردم خوزستان اقدامات زیرساختی زیادی در استان انجام داده است که تاثیر آنها بر زندگی مردم  به مرور هویدا خواهد شد.

وی اضافه کرد: پالایشگاه گاز بید بلند۲ با مبلغ ۳.۳ میلیارد دلار آماده افتتاح است. این پالایشگاه که عملیات ساخت آن سال ۸۴ آغاز شده بود، در سال ۸۸ با ۱۸ درصد پیشرفت متوقف شد. در سال ۹۵ مجددا آغاز به کار کرده و در آینده نزدیک افتتاح می شود.

ربیعی افزود: علاوه بر این طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مورد نظر رهبر معظم انقلاب که با ۱.۵ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی آغاز شده، ۲۶۵ هزار هکتار آن در خوزستان بوده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: آبان ماه پتروشیمی مسجد سلیمان با ۷۵۰ میلیون دلار آبان ماه افتتاح خواهیم کرد. فولاد دزفول در دو فاز با ۱۲۰ میلیون یورو و پانصد میلیارد تومان افتتاح شد و همین طور در فازهای بعدی با چهارصد میلیارد تومان و سی میلیون یورو افتتاح شدند که خدمات جانبی آنها در منطقه اثر خواهد گذاشت.

 سخنگوی دولت ادامه داد: فولاد خرمشهر تا دی‌ماه افتتاح می شود. فولاد کاوه اروند، فولاد خلیج فارس، فاز اول فولاد شادگان افتتاح می شود. نیروگاه‌های بهبهان، ماهشهر و غرب کارون نیز تکمیل شدند و در همین امسال افتتاح خواهند شد.

ربیعی اضافه کرد: علاوه بر اینها فاز ۲ و ۳ آبرسانی به آبادان، خرمشهر تمام شده و انشعاب برخی روستاها مانده بود که رییس جمهوری در یکی از جلسات دولت به وزیر کشور و نیرو تاکید کرد که تا ۱۰ روز آینده این کار تمام شود.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: برخی تصفیه خانه‌های فاضلاب شرق اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام، ماهشهر، افتتاح و برخی از این ط‌رح‌ها تا پایان دولت افتتاح می‌شود. بیمارستان‌های اهواز، آبادان، رامهرمز و دزفول نیز تجهیز شدند.

وزیر پیشنهادی صمت در روزهای آینده معرفی می شود

ربیعی درباره وزیر پیشنهادی صمت گفت: ما در موعد مقرر و وقت قانونی وزیر را معرفی کردیم که هم سابقه بازرگانی و هم سابقه صنعتی داشت به هر حال از نظر خصوصیات اخلاقی هم فرد شایسته ای بود که رای نیاورد. امروز هم لیستی تهیه شده و ۵ نفر در این لیست قرار دارند که در حال بررسی است که در روزهای آینده به مجلس معرفی می‌شوند. قبل از آن هم درخواست داشتیم که دو وزارتخانه صمت و بازرگانی برای تمرکز بر مسایل بازرگانی و کالاهای اساسی از هم جدا شوند که به آن توجهی نشد.

وی درمورد افزایش قیمت خودرو هم گفت: کارخانه‌ها قیمت های مصوب را تغییر ندادند. متاسفانه با اتفاقاتی که در سایر کالاها و در بورس افتاد نقدینگی به سمت بازارهای دیگری مثل خودرو رفت. سیاست جمع آوری نقدینگی که بانک مرکزی اتخاذ کرده است اتفاقا مبتنی بر همین واقعیت است. مولد کردن بخشی از نقدینگی طرح یکساله دولت است. این افزایش قیمت‌ها هم امروز صبح با حضور رییس جمهور در ستاد جلسه اقتصادی مطرح شد بنابراین  دولت و وزرات صمت و سازمان تعزیرات نیز اقدامات خود را در این زمینه دنبال می‌کنند.