۰ نفر

معاون اول رییس جمهور؛

اقتصاد ایران آسیب دید اما فروپاشی ایجاد نشد/ آمریکایی‌ها به هدف خود نرسیدند

۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۵۴
کد خبر: 445725
اقتصاد ایران آسیب دید اما فروپاشی ایجاد نشد/ آمریکایی‌ها به هدف خود نرسیدند

معاون اول رییس جمهوری گفت: اگر چه با تحریم ها اقتصاد ایران آسیب دید اما فروپاشی ایجاد نشد و روی پای خود ایستاده است آمریکایی ها اخلال ایجاد کردند اما به هدف خود نرسیده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری روز شنبه در آیین تکریم و معارفه رییسان پیشین و جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: تحریم ها فشارهای سنگینی بر ملت ایران وارد کرده است ، اقتصاد ایران آسیب دید اما فروپاشی ایجاد نشد و روی پای خود ایستاده است، زندگی مردم سخت شده است اما دولت در تلاش است بار این فشار را از دوش مردم کاهش دهد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: افرادی که مسوولیت دارند باید بدانند در این کشور مردم با خون و جان از انقلاب محافظت کردند. با انسجام، وحدت ملی و پای کار ایستادن در خدمت به مردم می توان از بحران و سختی ها عبور کرد .

جهانگیری شرایط کشور را خاص و ویژه دانست گفت: در یک دوره ای قرار گرفته ایم که دشمنان انقلاب و ایران از هیچ فرصتی برای آسیب زدن به کشور دست بر نمی دارند.

وی بیان کرد: دشمنان دیرینه ایران مانند آمریکا از هر فرصتی و هر برنامه که شده سنگی در پیش پای ملت ایران قرار بدهند که نتوانند به راه و مسیر پیشرفت که ترسیم کرده با آرامش و سرعت ادامه دهد.

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: در منطقه هم سعودی ها و رژیم اشغالگر قدس دست به دست هم دادند و در هر مقطعی علیه کشور توطئه می کنند نماد اصلی این توطئه ها اعمال تحریم هاست.

جهانگیری به توطئه اخیر آمریکایی ها در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: بر اساس برجام تا چند ماه آینده محدودیت های تسلیحاتی ایران لغو می شود و می توانیم نیازهای تسلیحاتی خود را خرید کنیم و تولیدات داخلی را بفروشیم .

وی با بیان این که امریکایی ها می خواهند مانع لغو تحریم تسلیحاتی بشوند گفت: مقدمات این کار را آغاز کرده‌اند حتی با فشار سعودی ها دبیرخانه سازمان ملل گزارش تهیه می کنند که زمینه را برای توطئه بر ضد ایران مساعد کنند.

جهانگیری افزود: تحریم ها فشارهای سنگینی و به تعبیری خودشان جنگ اقتصادی بر ضد ایران شروع کرده تند و صریح اعلام کرده تند به دنبال فروپاشی نظام ایران هستند اما وقتی موفق نشدند گفتند جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب را نخواهند دید و پس از آن به دنبال فروپاشی اقتصاد ایران بودند.

جهانگیری افزود : اقتصاد ایران آسیب دید اما فروپاشی در آن اتفاق نیفتاد و اکنون روی پای خود ایستاده است و در سال های گذشته سالانه ۵٠٠ تا ۶٠٠ هزار شغل ایجاد کردیم ولی اگر نفت را می فروختیم و پول هایمان دسترسی داشتیم حمل و نقل بین المللی و فشار بر تجارت خارجی ایران نبود در تداوم شتاب رشد اقتصادی سال ٩۵ حدود ١۴درصد حتما بسیاری از مشکلات را پشت سر می گذاشتیم.

وی گفت: آمریکایی ها بر سر راه ایران مانع و اختلال ایجاد کردند اما به هدف خود نرسیدند آنها می خواستند اقتصاد ایران از هم بپاشد اما اکنون اقتصاد ایران روی پای خود ایستاده است و در حال رشد است.

وی تصریح کرد: البته زندگی مردم سخت شده است و با مشکل زندگی می کنند و با تمام وجود درک می کنیم در دولت اولویت اصلی را بر تلاش برای کاهش بار فشار و سختی از دوش مردم گذاشته ایم

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تصمیم گیری برای ارز ۴٢٠٠ تومانی گفت: هدف اصلی این طرح این بود که کالای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب و با فراوانی در اختیار مردم قرار گیرد که تصمیم اقتصادی نیست کسانی که از منظر صرف اقتصادی ما را محکوم می کنند کمترین ارتباطی با زندگی مردم ندارد و نمی دانند در زندگی آنها چگونه می گذرد ؛ البته می دانیم که این تصمیم ممکن است رانت و فساد و سواستفاده ایجاد کند در این میان عده ای از این شرایط سو استفاده کردند که آنهایی که یک دلار از این ارز که برای تسهیل زندگی مردم است سو استفاده کردند را باید به عنوان یک خاین به مردم معرفی شود و به شدت برخورد قانونی برخورد شود و ریال ها و دلارها پس گرفته شود

معاون اول رییس جمهوری گفت: نمی توان نسبت به زندگی مردم بی تفاوت باشیم و بگوییم قیمت ارز در بازار به هر میزانی بود نان و آب مردم با همان قیمت تهیه شود شاید اقتصاد این را تایید کند ولی انسانیت و اداره کشور آن را تایید نمی کند و باید به طبقات متوسط و ضعیف جامعه رسیدگی شود که در این کشور جمع زیادی از مردم ایران هستند.