۰ نفر

درجلسه امروز هیات دولت؛

روحانی: ادامه تحریم تسلیحاتی عواقب وخیمی خواهد داشت/ رشد اقتصادی ما پس از برجام بی‌نظیر بود

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۵۰
کد خبر: 437116
روحانی: ادامه تحریم تسلیحاتی عواقب وخیمی خواهد داشت/ رشد اقتصادی ما پس از برجام بی‌نظیر بود

رئیس جمهور با بیان اینکه خروج از فصل ۷ شورای امنیت سازمان ملل یک افتخار سیاسی است، گفت: برجام در تاریخ سیاسی کشور ما کم نظیر بود.

به گزارش اقتصادآنلاین ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت با اشاره به آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ اظهار کرد: دو سال پیش رئیس جمهور آمریکا بر خلاف همه مقررات بین المللی و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل صریحا از برجام خارج شد و خروجش را مکتوب کرد و در برابر دوربین خبرنگاران قرار داد.

وی در ادامه با اشاره به سابقه مذاکره ایران و غرب برای دستیابی به توافق برجام خاطرنشان کرد: ما دو سال و چهار ماه با دنیا مذاکره کردیم. یعنی از اوایل مهر ۹۲ مذاکرات شروع شد و در ۲۶ دی ۹۴ این توافق اجرایی شد. دو سال و چهار ماه هم به این توافق عمل شد. یعنی از آخر دی ۹۴ تا اردیبهشت ۹۷.

رئیس جمهور ادامه داد: اجرای این توافق برکات فراوانی برای کشور داشت و در تاریخ سیاسی کشور کم نظیر بود. با اجرای برجام همه قطعنامه ها علیه کشورمان لغو شد. پرونده PMD بسته شد و مشخص شد تحریم های تسلیحاتی کی برداشته می شود. حساب‌های بانکی و اموال ما آزاد شد. تمام قطعاتی که در بنادر متوقف شده بود، آزاد شد. رشد اقتصادی ایران به ۱۲.۵ درصد در سال ۹۵ که در سطح جهان بی نظیر بود رسید. نفت از ۹۰۰ هزار بشکه به دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید و طرح‌های نیمه تمام تمام شد. در واقع ما بهره کافی از تلاش مجدانه خود بردیم اما تحمل این دستاوردها برای مخالفان جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت بود که یک کشور به تنهایی پای میز مذاکره بنشیند و خطرات پیش روی خود را از بین ببرد.

روحانی همچنین تصریح کرد: عراق از سال ۹۱ به زیر فصل ۷ شورای امنیت سازمان ملل رفت. آمریکا این کشور را اشغال کرد و دولت و سایر نهادها را در آنجا تشکیل داد اما عراق هنوز از فصل ۷ خارج نشده است. اما ایران ظرف دو سال و چهار ماه از این فصل خارج شد و این یک افتخار سیاسی تاریخ کشورمان است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه یکی از آثار این تلاش‌ها و مذاکرات برداشته شدن تحریم تسلیحاتی بود، خاطر نشان کرد: در برجام دو مقطع داریم که یکی ۵ ساله است که بر اساس آن تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود و در حال نزدیک شدن به آن مقطع هستیم. مقطع دیگری که در برجام وجود دارد ۸ الی ۱۰ ساله است که با فرارسیدن آن تحریم‌ها برداشته می‌شوند.

وی افزود: آمریکایی‌ها ۱۸ اردیبهشت ۹۷ تحت فشار تندروهای داخلی آمریکا، اسرائیل و عربستان و لجبازی که ترامپ با رئیس جمهور قبلی داشت دست به دست هم داد کار بسیار احمقانه ای انجام داد و از این توافق بصورت یکجانبه خارج شدند؛ ذهنیت آنها این بود که با خروج آنها ما هم از برجام خارج می‌شویم و پرونده به شورای امنیت میرود و در نهایت ما هرآنچه بدست آوردیم را از دست می‌دهیم.

این خواب آشفته ترامپ با تدبیر نظام تعبیر نشد و من ۱۸ اردیبهشت ۹۷ که ترامپ از برجام خارج شد، من جلوی دوربین ایستادم و ضمن تقبیح  و محکوم کردن کار آمریکا، گفتم فعلا در این توافق ما و ۴+۱ مانده این چند هفته ای به طرفین خود مهلت میدهیم به آنها و منتظریم ببینیم آنها می‌توانند منافع مارا تامین کنند یا خسر:؛ با این اقدام اولین تیر ترامپ به سنگ خورد؛ همه مشاوران او گفته بودند که ایران شبانه از برجام خارج می‌شود و صبح فردای خروج از برجام پرونده ایران به شورای امنیت می‌رود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ایران مجموعا یکسال به اروپایی‌ها مهلت داد تا تعهدات خود را عملیاتی کند اما  ۱۸ وقتی به اردیبهشت ۹۸ رسیدیم،  چون این اتفاق نیفتاد در ۵ مرحله ایران بصورت پلکانی تمام آنچه لازم بود کاهش دهد را کاهش داد؛ امروز مجددا در میزان و ترازویی برابر قرار گرفته ایم؛ ما پاس خود را از تعهدات خود عقب کشیدیم؛ آمریکایی که که کلا خارج شده اند و ۱+۴ هم تا حدود تعهدات خود را کاهش داده است؛ هر زمان که آنها حاضر شوند به تعهدات کامل برجامی عمل کنند، ما هم همان روز به اجرای کامل تعهدات برجامی باز می‌گردیم.

 روحانی با بیان اینکه آمریکایی که طی دو سال گذشته تلاش‌های بسیاری کرد تا اروپایی‌ها را به شما خود بکشاند و توافق جدیدی برقرار شود و در مجموع هرکاری که به دنبال انجام آن بود، ناموفق بود، اظهار کرد: امروز در مقطعی هستیم که آمریکا احساس می‌کند که تا ماه‌های آینده ما به یک پیروزی میرسیم و تمام تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود؛ آمریکایی‌ها یکی دو ماه است که از خواب غفلت بیدار شده و فهمیدند که چه اشتباه بزرگی کردند که از برجام خارج شدند و چه خطای بزرگی کردم که برجام را به هم زدند؛ الان نیز نه راه پیش دارند و نه راه پس؛ اگر همین مسیر راطی کنند، تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود و همان اسرائیل، عربستان و تندروهای عربستان که به ترامپ گفته بودند که از برجام خارج شود، همان‌ها به ترامپ خواهند بود که ما ۴ گروه کار اشتباهی کردیم.

رییس جمهور تصریح کرد: برای آمریکا دیگر برجام تمام شده است مگر آنکه مجددا درخواست کنند و ما بپذیریم و تمام خطاهای خود را جبران کنند و توان تحریم هارا بردارد.

وی گفت: آنچه امروز آمریکایی درباره به تحریم تسلیحاتی بحث می‌کنند، باید بدانند جز لاینفک برجام است و اگر بنا باشد که این تحریم‌ها تحت هر شرایطی بازگردد، پاسخ ما پاراگراف آخر نامه ای است که من به سران ۴+۱ نوشتم. آنها می‌دانند که  چنین خطایی را مرتکب شوند چه عواقب وخیمی برای آنها دارد و چه شکست تاریخی برای آنها خواهد بود.

روحانی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر نقش مردم در پشتیبانی از سیاست های نظام خاطر نشان کرد:  اگر حضور، پشتیبانی و تظاهرات مردم نبود ما موفق نمی‌شدیم؛ آن‌زمان که مذاکره بود من سفر استانی زیاد داشتم. یکی از مقامات در این باره گفته بود که ما می‌بینیم دولت  با ملت هم نظرند و کل ملت پشتیبان دولت هستند. اگر مردم به صحنه نمی‌آمدند  و حمایت نمی‌کردند و بعداً در مسأله برجام رهبری ما را هدایت و مجلس و شورای نگهبان و شورای‌عالی امنیت ملی دولت را کمک نمی‌کرد، ما به هدف نمی‌رسیدیم. در یک نقطه حساس همه دست به دست هم دادیم و ما توانستیم است موفقیت را به دست بیاوریم.

وی افزود: در ۲ سال و ۴ ماهی هم که ما از برجام استفاده کردیم باز هم مردم به صحنه آمدند و یک تحول اقتصادی در کشور آغاز شد. در دو سال اخیر نیز که فشاری شدید  و بی نظیر در تاریخ ایران بر ما وارد شد، مردم خم به ابرو نیاوردند. امروز هم باز اگر در مقابله با کرونا بطور نسبی و قابل قبول در مقایسه با دنیا موفق هستیم، باز هم کار مردم است.

روحانی با اشاره به توانایی کشور برای صادرات تجهیزات پزشکی گفت: این دستاورد حاصل تلاش های شرکت های دانش بنیان، مهندسان و ملت ماست. ما در وسط میدان جنگ با یک دشمن خطرناک می توانیم تجهیزات هم به دنیا صادر کنیم.

روحانی در ادامه تاکید کرد: ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه 2231 را نمی پذیرد و حق مسلم ایران است که از تحریم تسلیحانی در چهارچوب قطعنامه 2231 خارج شود. البته ما چه سلاح بخریم چه بسازیم، برای دفاع از خود و ملت ها از آن استفاده می کنیم. سلاح ما بنزین بر آتش نیست بلکه آبی بر آتش است. ما نمی گذاریم جنگ شعله ور شود. راه عاقلانه آمریکا هم این است که به برجام باز گردد. غرامت بدهد و از ملت ایران عذرخواهی کند اما از این جماعت چنین عقلی دیده نمی شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود درباره عرضه سهام شرکت های دولتی به بورس گفت: تا کنون یک نوبت این کار انجام شده و چندین نوبت دیگر نیز انجام می شود. ما اگر می خواهیم جهش تولید داشته باشیم، دولت باید چابک شده و آنجایی که نیاز نیست تصدی گری را کنار بگذارد. اقتصاد باید به مردم و شرکت های خصوصی واگذار شود. از سویی نقدینگی در جامعه زیاد است و یکی از راه های درست برای جمع آوری نقدینگی و مهار و کاهش تورم، حضور مردم در بورس است. با عرضه سهام به بورس بنگاه های دولتی هم شفاف شده و با فساد و رانت مبارزه می شود. برای ما خیلی مهم بود که شصتا شفاف شود. ما این راه را ادامه می دهیم.

روحانی همچنین درباره سهام عدالت نیز خاطرنشان کرد: حدود 50 میلیون نفر از مردم که شامل روستائیان، عشایر، بازنشستگان، کارگران، افراد تحت پوشش کمیته امداد، رانندگان و مددجویان می شوند صاحب این سهام هستند. در سال های گذشته مالکیت سهام عدالت خیلی روشن نبود اما دولت یازدهم تلاش کرد تا مردم مالک این سهام شوند. دولت همچنین در سه نوبت سود سهام عدالت را پرداخت کرد. الان زمانی است که این سهام در اختیار خود مردم باشد. زیرا تا الان این کار نیابتی انجام می شد. از امروز با اجازه رهبری مردم صاحب و مالک سهام عدالت می شوند.

روحانی با بیان اینکه مردم هم می توانند سهام خود را بفروشند و هم اینکه سهام را نگهداشته و سود آن را دریافت کنند، تصریح کرد: من از وزارت اقتصاد و بورس می خواهم به روشنی برای مردم این مسائل را توضیح دهند و ساز و کاری ساده، روشن و در زمان کوتاهی تهیه شود مثل سامانه پیامکی تا مردم از آن طریق اعلام کنند مایل به فروش هستند یا نگهداری سهام، باید ساز و کار فروش سهام هم به سرعت تهیه شده و اگر کسی مایل به فروش بود پول آن به حسابش واریز شود. این سهام در شرایط تحریم کشور و شیوع بیماری کرونا می تواند کمکی به خانواده ها باشد.

وی در ادامه درباره تغییر واحد پول ملی کشور گفت: واحد پول ملی ما در نوشتار ریال و در گفتار تومان بود. بسیاری از اشتباهات بانکی هم به خاطر همین مسئله ریال و تومان بود. واحد رسمی پول ملی ما ریال است اما اصلا در زندگی مردم حضور ندارد. من مصر بودم واحد پول ملی تغییر کند تا مردم راحت شوند. زیرا تمام معاملات با تومان انجام می شود. در واقع ما خواستیم یک مشکل فرهنگی اجتماعی را حل کرده و محاسبات مردم را تسهیل کنیم.

روحانی درپایان با بیان اینکه ما رقم را کوچک کردیم گفت: تغییر واحد پول ملی هم به لحاظ وجهه بین المللی و در مقایسه پول ملی با مثلا یورو بهتر است و بعید هم می دانم تاثیری بر تورم یا رشد اقتصادی داشته باشد بلکه بیشتر کمکی است برای تسهیل حسابگری.