۰ نفر

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

پیش‌بینی رشد اقتصادی منفی در سال99/ راه‌های جبران کسری بودجه چیست؟

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۱۳
کد خبر: 436636
پیش‌بینی رشد اقتصادی منفی در سال99/ راه‌های جبران کسری بودجه چیست؟

یک اقتصاددان با پیش‌بینی رشد اقتصادی منفی در سال 99 گفت: تا زمانی که سرمایه‌ها در بازار بورس باشد، شاهد تاثیرات تورمی نخواهیم بود.

اقتصادآنلاینصبا نوبری؛ هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه بخش‌های مختلف اقتصاد در سال 99 باید به طور مجزا بررسی شود، گفت: در بخش صنعت طبیعتا به دلیل شیوع کرونا بخش‌های صنعتی جهان با افت تولید مواجه خواهند شد که قطعا شامل صنعت ایران هم خواهد بود.

وی افزود: در بخش خدمات به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و با توجه به اینکه مبادله تجاری ما دچار اختلال شده تا وقتی وضع اینگونه بماند به نظر می‌رسد برعکس دو سال گذشته رشد قابل توجهی در بخش خدمات نداشته باشیم اما بخش کشاورزی ما متفاوت و پررونق خواهد بود زیرا میزان بارندگی که در سال جاری داشتیم باعث شده همه محصولات با رشد قابل توجهی رو به رو شوند و بنظر می‌رسد بخش کشاورزی بتواند بخشی از این رشد منفی دو بخش دیگر را جبران بکند.

تورم کاهش خواهد یافت

این اقتصاددان ادامه داد: با توجه به اینکه دو سال گذشته ما نرخ تورم بالای 30 درصد داشتیم معمولا وقتی تورم بالا باشد در سال‌های بعدی فروکش می‌کند و با توجه به کاهش تورم نقطه به نقطه و ماهانه بنظر می‌رسد تورم سال 99 کمتر از سال 98 شود.

وی در پاسخ به این پرسش که تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌ها بر تورم چه خواهد بود؟ خاطرنشان کرد:کاهش سود سپرده ها یک دلیل کاهش تورم خواهد بود البته ضرورتا به این معنا نیست که کار خوبی باشد اگر طبیعی اتفاق بیوفتد خوب است اما حال که دستوری است نه.

حق‌شناس افزود: تا زمانی که پول مردم در بازار سرمایه است ما انتظار نداریم که اثر معناداری بر روی تورم بگذارد اما اگر از بازار بورس خارج شده و به سمت بازارهای خودرو، مسکن و ارز رفته و صرف سفته بازی شود اثر فزاینده ای بر روی نرخ تورم خواهد داشت.

راه‌های جبران کسری بودجه چیست؟

استاندار گلستان در پاسخ به این پرسش که اگر دولت کسری بودجه را با افزایش پایه پولی پوشش بدهد نتیجه چه خواهد شد؟ گفت: باید بدانیم اگر این کار را بکند حتما بر نرخ تورم اثرگذار خواهد بود اما اگر بخواهیم راه‌های جبران کسری بودجه برای دولت را بررسی کنیم باید گفت انضباط پولی، فروش دارایی‌ها که همین کاری  است که این روزها در بورس می‌کند، انتشار اسناد خزانه و استقراض از ملت که همان انتشار اوراق مشارکت است این کسری بودجه قابل جبران است.

درآمدهای مالیاتی محقق می‌شود؟

این اقتصاددان تاکید کرد: امسال پیش بینی شده دولت 180هزار میلیارد درآمد مالیاتی داشته باشد که با نظر به عملکرد سال گذشته تعیین شده یعنی اگر سال گذشته کسب و کار مردم پر سود بوده باشد امسال می‌توانند مالیات خوبی بدهند که البته ما می‌دانیم سال گذشته درآمد مردم خوب نبوده که بخواهند مالیات بدهند.

وی با بیان اینکه احتمال تحقق  این میزان درآمد مالیاتی تعیین شده کم است، یادآور شد: دولت می‌تواند به سراغ بخش‌هایی از اقتصاد که به هر دلیل مالیات ندادند برود ولی اگر به سراغ همان‌هایی که سال قبل مالیات پرداخت کردند برود احتمال تحقق آن کم است.