به رغم مشکلات اقتصادی ایجاد شده به واسطه شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، کشورهای توسعه‌یافته آسیا، ضرر کمتری را نسبت به سایرین تجربه خواهند کرد.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ کشورهای آسیایی تا کنون شاهد ضرر اقتصادی خود به واسطه شیوع ویروس کرونا بوده‌اند، اما شرایط کشورهای دیگر بسیار بدتر بوده است. انتظار می‌رود کشورهای توسعه‌یافته در آسیا، انقباض در تولید ناخالص داخلی کمتری را در نتیجه اپیدمی کووید-19 متحمل شوند.

بر اساس چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول در ماه آوریل، انتظار می‌رود کره‌جنوبی 1.2درصد انقباض اقتصادی را در سال 2020 تجربه کند. به دلیل توانایی این کشور برای باز نگاه داشتن اقتصاد خود در طول شیوع بیماری، نتیجه بهتری را نسبت به دیگران شاهد خواهد بود.

گفتنی است که کره‌جنوبی در هفته گذشته اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه نخست سال 2020، 1.4درصد کاهش را تجربه کرده، بنابراین اگر در طول مدت باقی مانده سال بتواند از ضعف اقتصادی خود را بالا بکشد، حتی می‌تواند پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول را شکست دهد. با این حال، به دلیل هرج و مرج جهانی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، زنجیره‌های تامین و تقاضای مصرف‌کننده در سطح جهانی آسیبی جدی به خود دیده است.

قابل ذکر است که بر اساس پیش‌بینی انجام شده، ایتالیا منفی 9.1درصد، اسپانیا منفی 8درصد، فرانسه منفی 7.2درصد، آلمان منفی 7درصد، آمریکا منفی 5.9درصد و ژاپن منفی 5.2درصد، رشد در تولید ناخالص داخلی را برای سال 2020 تجربه خواهند کرد.

در نمودار ارائه شده، پیش‌بینی میزان رشد تولید ناخالص داخلی اقتصادهای توسعه‌یافته در سال 2020 را مشاهده می‌‌کنید؛

تولید