۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی پرونده بسته معیشتی در سال98/ اولین یارانه معیشتی سال99 چه زمانی پرداخت می‌شود؟

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۳۵
کد خبر: 423505
بررسی پرونده بسته معیشتی در سال98/ اولین یارانه معیشتی سال99 چه زمانی پرداخت می‌شود؟

از آبان ماه تا کنون حدود 75میلیون خانوار ایرانی در 4مرحله بسته معیشتی دریافت کردند که این تعداد از 18 میلیون خانواده آغاز و به 19.2میلیون خانوار در اسفندماه رسید.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ آذرماه سال جاری بود که دولت پس از افزایش قیمت بنزین تصمیم گرفت درآمد حاصل از این افزایش قیمت را در قالب کمک‌های نقدی تحت عنوان یارانه معیشتی به مردم پرداخت کند.

این تصمیم بسیار ناگهانی و بدون اطلاع قبلی گرفته شد و رییس سازمان برنامه و بودجه در یک نیمه شب خبر از افزایش قیمت بنزین و پرداخت یارانه معیشتی داد.

تصمیمی که موافق و مخالفان زیادی داشت. عمده مخالفت‌ها از این دست بود که بسته معیشتی هم به سرنوشت یارانه نقدی دچار خواهد شد و مبلغ 55هزار تومان یارانه معیشتی که به هر فرد پرداخت می‌شود نه تنها ارزشی ندارد بلکه با افزایش تورم بی‎ارزش‌تر هم می‌شود و علاوه بر آن با افزایش نقدینگی در دست مردم به تورم فعلی دامن هم می‌زند.

البته برخی کارشناسان هم معتقد بودند شیوه پرداخت این درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین بهترین گزینه موجود برای رساندن یارانه پنهان بنزین به مردم است.

درمرحله اول دولت اعلام کرد 60 میلیون ایرانی که شامل 18 میلیون خانوار می‌شوند یارانه معیشتی را دریافت می‌کنند و به هر خانوادده تک نفره 55هزار تومان، دو نفره 103هزار تومان، خانوار 3نفره 138هزار تومان، خانوار 4نفره 172هزار تومان و خانواده 5 نفره و بیشتر ماهانه 205هزار تومان پرداخت خواهد شد.

البته از همان مرحله اول اعلام شد که کسانی که فکر می‌کنند باید مشمول دریافت یارانه معیشتی بشوند می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند که این بررسی و تشخیص دوباره هم با مشکلات فراوانی همراه بود.

در مرحله دوم که دهم دی ماه 98 پرداخت شد، تعداد این خانواده ها به 18.1 میلیون افزایش یافت و در مرحله سوم هم 757هزار 324 خانوار دیگر یعنی 2میلیون و 247هزار و 947 نفر که اعتراض آن‌ها مجددا بررسی شده بود کمک معیشتی اول و دوم و سوم را به صورت همزمان دریافت کردند و درمرحله چهارم که دهم اسفندماه به حساب مشمولان واریز شد و آخرین یارانه معیشتی سال 98 هم بود 286هزار و 149 خانوار جدید به معیشتی بگیران اضافه شدند تا به این ترتیب حدود یک میلیون و 750 خانوار به تعداد معیشتی بگیران از اول سال اضافه شود.

در مجموع تا کنون حدود 75میلیون خانوار ایرانی در 4مرحله یارانه معیشتی دریافت کرده‌اند و آنطور که سخنگوی ستاد معیشتی خبر داده است در خرداد و آذرماه سال آینده بقیه اعتراض‌ها هم بررسی خواهد شد.

همچنین مدتی قبل گمانه‌هایی راجع به ادغام یارانه‌های نقدی و معیشتی زده می‌شد که مجلس آن را منتفی اعلام کرد و آنطور که به نظر می‌رسد یارانه معیشتی بعدی که پنجمین مرحله و اولین بسته معیشتی سال 99 خواهد بود باید دهم فروردین ماه به حساب مشمولان واریز شود.