۰ نفر

بابک دین پرست: ۸۷هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم

۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۲۱:۳۹
کد خبر: 415076
بابک دین پرست: ۸۷هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم

معاون اقتصادی وزیر کشور گفت: ۸۷هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بابک دین پرست امروز در حاشیه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید لرستان اظهار کرد: ابتدای امسال ۲۰ اولویت کاری مشخص را به استانداران و هفت ماموریت را به فرمانداران ابلاغ کردیم.

وی ادامه داد: وظیفه فرمانداران حفظ واحدهای اقتصادی فعال، حل مشکل واحدهای بحرانی، افزایش ظرفیت واحدهایی که کمتر از ظرفیت خود کار می‌کنند، پیگیری طرح‌های نیمه تمام و بالای ۶۰ درصد پیشرفت، کمک به واحدهای بحران‌دار، پیگیری وضعیت واحدهای تملک شده و کمک به واحدهایی که اخیرا راکد شده‌اند، است.

معاون اقتصادی وزیر کشور گفت: در لرستان ۳ پروژه مهم استان به دولت معرفی شده که شامل راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک، آزادراه خرم آباد- اراک و سد مخملکوه هستند.

دین پرست با اشاره به اینکه ۳۵۰ روز کاری به عنوان مدیران دولت دوازدهم فرصت داریم که این ماموریت‌ها را انجام دهیم، اضافه کرد: در لرستان ۳۵۰۹ واحد  اقتصادی داریم که ۲۴۵۰ مورد آنها معادل ۷۰ درصد فعال  و ۱۰۵۹ واحد تولیدی معادل ۳۰ درصد غیرفعال هستند.

وی با بیان اینکه بروجرد با ۵۴۸ واحد اقتصادی رتبه اول استان را دارد، افزود: ۲۲ درصد واحدهای تولید لرستان در بروجرد وجود دارد و این درحالیست که ۲۹۱ واحد اقتصادی این شهرستان تعطیل است.

معاون اقتصادی وزیر کشور با اشاره به اینکه خرم آباد ۴۶۴ واحد تولیدی دارد و به لحاظ این واحدها رتبه دوم استان است، گفت:  همچنین در این شهرستان ۱۹۹ واحد تولیدی تعطیل است.

 دین پرست گفت: دورود با ۳۱۱ بنگاه اقتصادی رتبه سوم استان را دارد  که از این تعداد بنگاه اقتصادی ۱۱۹ واحد تعطیل است.

وی گفت: کمترین تعداد بنگاه‌های اقتصادی در رومشکان است که شامل ۱۹ واحد بوده که  ۷ مورد از آنها تعطیل است.

معاون اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه بنده من به عدد ۱۰۵۹ واحد تولیدی تعطیل شده  در لرستان اعتقاد ندارم چراکه بسیاری از اینها دیگر قابلیت رقابت ندارند و مرگ مغزی و از چرخه خارج شدند، عنوان کرد:  ضرورت دارد  تیمی با مسئولیت سازمان صمت متمرکز و این آمار را اصلاح و واحدهای قابل احیا را کمک کند تا به چرخه تولید برگردنند.

معاون اقتصادی وزیر کشور با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ واحد تولیدی تملک شده توسط بانک‌ها در لرستان وجود دارد که از این تعداد ۳۶ واحد مربوط به خرم آباد است، تاکید کرد:  هر چه سریعتر این واحدها تعیین تکلیف شوند.

وی گفت: در دورود نیز  ۱۰ واحد تملکی و در دلفان و الیگودرز هر یک ۸ واحد تملکی وجود دارد.

دین پرست اضافه کرد: همچنین  باید فکری به حال عدم تعادل و توازن سرمایه گذاری در استان‌ها شود، یادآور شد: مکانیزم مشخصی که سرمایه‌گذار می‌خواهد در استان سرمایه‌گذاری کند وجود ندارد و برنامه و بودجه باید مسئولیت پیگیری این کار را برعهده داشته باشد.

وی با بیان اینکه در کشور ۸۷ هزار پروژه نیمه تمام وجود دارد که از این تعداد ۸۱ هزار پروژه استانی و ۶۰۰۰ پروژه ملی است، خاطر نشان کرد: سال ۹۶ اعلام شد که برای تکمیل این پروژه های استانی به  ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده اما امروز این رقم به ۸۰۰ هزار میلیارد رسیده است.

معاون اقتصادی وزیر کشور با اشاره به اینکه خواسته جدی نظام واگذاری طرح‌های نیمه تمام است، بیان کرد: از مجموع این پروژه‌ها  ۴۳ هزار و ۲۲۸ پروژه احداثی و توسعه‌ای بوده که قابلیت واگذاری به سرمایه گذار را دارند.

دین پرست عنوان کرد: همچنین  ۲۲۹۱ پروژه  عمرانی نیمه‌تمام را سازمان برنامه و بودجه هدف گذاری کرده که در سال ۹۸  آنها را باید واگذارکند که برای این مهم  ۷۰۰۰ میلیارد تومان  اعتبار نیاز است.

وی عنوان کرد: از این تعداد پروژه  ۴۹ پروژه مربوط به لرستان است که برای تکمیل آنها به  ۲۹۲ میلیارد اعتبار نیاز دارد.