۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

دلار به کانال 11هزار تومان بر می‌گردد؟/ تلاطمات عراق مهم‌ترین عامل گرانی ارز

۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۰
کد خبر: 400015
دلار به کانال 11هزار تومان بر می‌گردد؟/ تلاطمات عراق مهم‌ترین عامل گرانی ارز

یک کارشناس اقتصادی ناآرامی‌های اخیر در کشور عراق را مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت ارز در هفته‌های گذشته می‌داند اما معتقد است این نوسانات ماندگار نخواهد بود.

اقتصادآنلاینصبا نوبری؛ وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بازار ارز ایران به دلیل شرایط خاص تحریمی کشور نوساناتی دارد که عوامل این نوسانات می‌تواند داخلی یا خارجی باشد.

وی افزود: طی 5 یا 6 ماه گذشته بازار ارز آرام بود و با نوسانات اندک حتی کاهشی رو به رو بود؛  اما حدود یکی دو هفته است که این بازار دوباره متلاطم شده است و افزایش قیمتی 700 تا 800هزار تومانی را طی چند هفته اخیر تجربه کرده است.

شقاقی در خصوص عوامل تاثیرگذار بر تلاطمات اخیر بازار ارز، خاطرنشان کرد: انتظارات تورمی ناشی از افزایش قیمت بنزین، نزدیک شدن به پایان سال و افزایش مسافرت‌های خارجی، سررسیدن موعد تسویه حساب‌های بین‌المللی کشور و مهم‌تر از همه ناآرامی‌های اخیر در کشور عراق عامل اصلی این افزایش قیمت بوده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کشور ما بیش از 15میلیارد دلار مبادله تجاری با کشور عراق دارد، ادامه داد: عمده تجار عراقی امسال و سال گذشته در تجارت خود با ایرانی‌ها از ریال استفاده می‌کردند اما به دلیل تلاطمات اخیر این کشور بیشتر تجار عراقی به درهم، دینار و دلار رو آوردند و این تا حدود زیادی بازار ما را که مبلغ حاصل از تجارت با عراق سهم زیادی در آن دارد تحت تاثیر قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه هر گونه آرامش در کشور عراق می‌تواند این چالش را برطرف کند، گفت: بانک مرکزی هم تلاش می‌کند که تا حدودی این تلاطمات را مدیریت کند. حدس من این است که این بی ثباتی و نوسان رو به بالا ماندگار نخواهد بود و دلار دوباره به کانال 11هزار تومان باز خواهد گشت.

شقاقی همچنین در رابطه با آثار افزایش قیمت بنزین بر بازار ارز، یادآور شد: انتظارات تورمی حاصل از افزایش قیمت بنزین اثر خود را در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز خواهد گذاشت اما پیشبینی من این است که این انتظارات تاثیر ماندگاری در افزایش قیمت ارز نخواهند داشت.