۰ نفر

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

ایجاد ٨۴٠هزار شغل جدید در کشور/ مراودات تجاری ایران کاهش نیافت

۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۲۳:۱۸
کد خبر: 392561
ایجاد ٨۴٠هزار شغل جدید در کشور/ مراودات تجاری ایران کاهش نیافت

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور گفت: طی یک سال اخیر بیش از ٨۴٠ هزار ظرفیت شغلی جدید در کشور ایجاد شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی عصر سه شنبه در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در استان فارس بیان کرد: در حوزه  ایجاد ظرفیت شغلی جدید در یک سال گذشته از تابستان سال ٩٧ تا تابستان ٩٨ ،  ٨۴٠ هزار شغل جدید در کشور ایجاد شده است این ظرفیت شغلی در کشور علاوه بر دولت توسط بخش خصوصی نیز ایجاد شده است. 

وی افزود: بخش خصوصی حضور فعالی در شورای گفت و گو داشته اند و روابط دو سویه میان بخش دولت و بخش خصوصی منجر به بهبود شرایط فعالیت های اقتصادی خواهد شد. 

دژپسند در خصوص تحریم های ظالمانه آمریکا متذکر شد: بیش از یک سال از تحریم های ظالمانه آمریکا پس از برجام گذشته است اما شاهد هستیم که با تلاشی که مردم ، بخش خصوصی و دولت داشتند این تحریم ها نه تنها کارگر نبود بلکه شکست خورده  دانست. 

او افزود: دولت ترامپ معتقد بود ظرف سه ماه پس از تحریم ها اقتصاد ایران مختل خواهد شد اما پس از سیاست ها و برنامه ریزی های که در کشور طی یک سال اخیر رخ داد شرایط به گونه ای پیش رفت که شاخص های بسیاری از آمار های اقتصادی کشور افزایش یافت. 

وی در خصوص برنامه ریزی اقتصادی کشور تاکید کرد:برنامه ریزی های اقتصادی ایران به گونه ای بوده است که ترامپ پس از تحریم ها در مجامع مختلف عنوان کرده است که جمهوری اسلامی ایران با تحریم نظام سیاسی آن عوض نخواهد شد و باید در تمامی مسائل سیاسی و اقتصادی جهان نظر ایران نیز لحاظ شود. 

دژپسند در خصوص افزایش صادرات غیرنفتی نیز گفت: به رقم تمامی تمامی تحریم ها و حتی با اصلاح قیمت پایه در حوزه های کالاهای صادراتی در هفت ماه اخیر ٢۴ میلیارد دلار صادرات محصولات غیر نفتی افزایش داشته ایم. 

او ادامه داد: حتی اگر اصلاحات نیزصورت نمی گیرفت می توان گفت که ١٠ درصد در حوزه وزنی نیز صادرات غیر نفتی افزایش یافته است. 

عالیترین مقام وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور عنوان کرد: تمامی مراکز جهانی رشد اقتصادی ایران را منفی پیش بینی کرده بودند اما رشد اقتصادی ایران در بهار امسال ۴ درصد مثبت بوده است و در شش ماه نخست نیز رشد اقتصادی مثبت است. 

وی عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات دشمنان ایجاد تفرقه در میان مردم با ایجاد مشکلات اقتصادی بوده است اما روند همدلی در کشور پس از تحریم های ظالمانه افزایش یافته و مردم ضمن توجه به مشکلات و تحمل سختی ها نسبت به آینده امیدوار هستند. 

او معتقد است: در بخش تهیه کالاهای اساسی در کشور طی هفت ماه اول امسال واردات ٣ درصد رشد داشته و واردات کالاهای اساسی در کشور ٢٢ درصد افزایش یافته است. با توجه به سیاست های صادراتی و وارداتی کشور نگرانی هایی که در خصوص واردات کالا وجود داشت از بین رفته است. 

دژپسند تصریح کرد: در شرایط تحریمی اکنون امتیاز مراودات تجاری خارجی ایران در عرصه بین الملل کاهشی نیافته است و تنها چون سرعت سایر کشور ها افزایش یافته است دو پله جایگاه ایران کاهش یافته است. 

او ادامه داد: ۶٢ درصد تسهیلات به سرمایه در گردش اختصاص یافته است و در جهت تامین منابع درآمدی دولت سعی شده است مشوق های مثل بخشودگی جرائم مالیاتی معوق در نظر گرفته است. 

دژپسند در خصوص تعیین مالیات در کشور متذکر شد: به دنبال این نیستیم که به مادیان خوش حساب فشاری وارد شود و حاضر نیستیم برای تامین منابع مالی دولت  مالیاتی افزایشی گرفته شود. 

او افزود: در مهر ماه بیش از ١٢ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی کشور بوده که از این میزان ۴ هزار میلیارد تومان مالیات معوق بوده است. و ٣١۵ هزار نفر از مادیان مالیاتی که دارای مشکل مالیات معوق بودند با مراجعه به سازمان امور مالیاتی بدهی خود را پرداختند.

او با اشاره به اینکه باید از وابستگی به بودجه های نفتی جدا شویم و یکی از روش های تامین مالی در تمامی اقتصاد های دنیا درآمد های مالیاتی است ،گفت: بانک ها مکلف هستند پس از تامین منابع نسبت به توسعه کشور در شاخص های مختلف اقدام کنند منابع بانکی از راه های مختلف می توانند نسبت به تامین مالی اقدام کنند اما در شرایط اقتصادی اخیر نمیتوان کارهای اساسی کرد. 

وی خبر ازراه اندازی تارنمای واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی داد و ادامه داد:  ایجاد در جهت  ورود بخش خصوصی به اقتصاد  در پایان هفته وحدت این تارنما رونمایی خواهد شد و این سایت علاوه بر این که دریافت کننده طرح های  اقتصادی است می تواند نسبت به اختصاص طرح ها به بخش خصوصی یا کنسرسیوم ها اقدام کند.