۰ نفر

وزیر صنعت:

برای رفع مشکلات تجار بزودی با همتی جلسه خواهیم داشت/ با واردات بدون انتقال ارز بصورت محدود و کنترل شده موافق هستیم

۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۵
کد خبر: 387822
برای رفع مشکلات تجار بزودی با همتی جلسه خواهیم داشت/ با واردات بدون انتقال ارز بصورت محدود و کنترل شده موافق هستیم

وزیر صنعت با بیان اینکه ظرف روزهای آتی در جلسه ای با رئیس کل بانک مرکزی، مسائل و مشکلات ارزی تجار رابررسی خواهیم کرد، گفت: با واردات بدون انتقال ارز بصورت محدود و کنترل شده موافق هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، رضا رحمانی صبح امروز در جلسه صبحانه کاری با فعالان اقتصادی با بیان اینکه در شرایط جدید باید ارتباط تنگاتنگی بین وزارت صمت و اتاق بازرگانی وجود داشته باشد، گفت: اگر کالایی در زمانی که ممنوعیت واردات وجود نداشته است به کشور وارد شده از نظر ما محدودیتی برای ورود ندارد و البته این نظر وزارت صنعت نیز به بانک مرکزی اعلام شده است. خوشبختانه در جلسات آتی با رئیس کل بانک مرکزی که در روزهای آینده برگزار خواهد شد، موارد را مطرح و به جمع بندی خواهد رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ۸۰ درصد مصوبات بازگشت ارز صادراتی نسبت به سال گذشته اصلاح شده و این اصلاحات نتیجه جلسات تخصصی با فعالان اقتصادی بوده است.

وی تصریح کرد: اگر کالایی در گمرکات زیاد است ناشی از درایت است. به این معنا که ما با پیش بینی کردن شرایط آینده از فعالان اقتصادی درخواست کرده ایم که کالاها را بیش از حد نیاز معمول کشور وارد نمایند تا قدرت تدافعی در شرایط تحریم وجود داشته باشد.

این عضو کابینه دوازدهم، ازدیاد کالا در گمرکات را بیشتر مرتبط با کالاهای اساسی دانست و گفت: اگر کالاهای اساسی و نهاده های تولید در گمرکات به وفور موجود است، نباید نگاه منفی به آن داشت. این در شرایطی است که برخی کالاهای اساسی را با توجه به شرایط کنونی تولید داخلی، توزیع نخواهیم کرد که نمونه آن برنج است. علیرغم آنکه واردات  به منظور ذخیره احتیاطی صورت گرفته اما اجازه توزیع در بازار داخل داده نخواهد شد.

رحمانی به اختلاف نظر بانک مرکزی با وزارت صنعت در حوزه واردات بدون انتقال ارز اشاره و خاطرنشان کرد: اگر واردات بدون انتقال ارز بصورت محدود و کنترل شده صورت گیرد ازنظر ما دچار ایراد نیست.

وی از فعالان اقتصادی درخواست کرد با هماهنگی اتاق بازرگانی هر ماه و یا حداکثر دو ماه یک بار گرد هم آیند تا در جلسات مشترک با وزیر و معاونان وزارت صنعت، مسائل را پیگیری نمایند.

وزی صنعت، معدن و تجارت گفت: آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد تسهیلات پرداخت شده به بخش صنعت ۲۷ درصد بوده که اگر تمدید بازپرداخت این وام ها را از آن کم کنیم، این سهم به ۱۸ درصد می رسد.

رحمانی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۰ میلیارد دلار واردات را تبدیل به ساخت داخلی کنیم، گفت: فهرست این کالاها در رشته های مختلف مشخص است و کمیته های مختلفی را در این زمینه تشکیل داده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از ده میلیارد دلاری که برای ساخت داخلی در نظر گرفته شده است، ۲.۴ میلیارد دلار مربوط به معدن و صنایع معدنی است و بر این اساس، باید رونق تولید را مدنظر قرار داد، چراکه باید برخی زنجیره ها را راه اندازی کرد؛ این در شرایطی است که با توجه به اینکه ساخت داخلی، راهبرد اعلامی از سوی مقام معظم رهبری بوده و سیاست کلان نظام به شمار می‌رود، هر وزیری که در وزارت صنعت قرار گیرد، باید این راه را ادامه دهد.

وی تصریح کرد: از این ۱۰ میلیارد دلار ۱.۴ میلیارد دلار مرتبط با حوزه خودرو و قطعه سازی است که امیدواریم در سال جاری و آینده، این برنامه را به خوبی پیش بریم.

به گفته رحمانی، در سال ۹۸ تعداد بخشنامه ها و مقررات خلق الساعه بسیار کمتر از سال ۹۷ است که این از سوی وزارت صنعت و بانک مرکزی کاملا قابل رصد بوده و مشهود است.

وی با بیان اینکه اموال ایران خودرو باید واگذار شود، گفت: بانک پارسیان در ایران خودرو سهام دارد، بر این اساس به وزیر اقتصاد اعلام کرده ام که یک دفترخانه را معرفی کند تا کار انتقال سهام صورت گیرد تا این سهام به عنوان بدهی ایران خودرو، رفع و رجوع شود؛ این در حالی است که وزیر اقتصاد از موافقت وزارت صنعت با واگذاری اموال خودروسازان نتعجب کرده بود، چراکه در دوره‌های قبلی، وزیر یا بدنه وزارتخانه موافق با واگذاری نبودند.

رحمانی با بیان اینکه برخی سیاستمداران در دنیا معتقد بودند که ایران چهل سالگی انقلاب خود را نخواهد دید، گفت: اکنون از پیچ سخت تحریم عبور کرده ایم، البته ما مشکل جدی نداریم و برخی مشکلاتی که وجود دارد، باید حل و فصل شود، این در حالی است که هر روز ۱۰۰ قلم کالا را به لحاظ بازار و ۴۴ قلم کالا را به لحاظ تولید از جمله فولاد، خودرو، شوینده ها، کاشی و سرامیک را کنترل می کنیم.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی از ۴۴ قلم کالا بیش از دو سوم در شش ماهه ابتدای سال جاری افزایش تولید داشته اند، این در حالی است که در برخی از کالاها، طرح خودکفایی اجرایی شده است.