۰ نفر

دلیل سوخت ندادن به هواپیمای ظریف چه بود؟

۱۰ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۳۳
کد خبر: 255362
دلیل سوخت ندادن به هواپیمای ظریف چه بود؟

سفر اخیر محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به مونیخ یک هفته پس از پایان با انتشار حاشیه‌هایی روبه‌رو شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، اعتماد نوشت: روزنامه آلمانی «زوددویچه» روز گذشته با انتشار خبری افشا کرد که در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ که اواسط ماه جاری میلادی برگزار شد، هیچ‌کدام از شرکت‌های تامین سوخت حاضر نشدند به هواپیمای حامل «محمد‌جواد ظریف» وزیر خارجه ایران سوخت‌رسانی کنند.

 در خبری که این روزنامه منتشر کرد و شماری از رسانه‌های دیگر آلمانی از جمله خبرگزاری آلمان و نشریه اشپیگل هم آن را بازنشر کردند آمده است که شرکت‌های تامین سوخت از این نگران بودند که با سوخت‌رسانی به هواپیمای وزیر خارجه ایران، تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را نقض کنند.

بر طبق این گزارش، قرار بود که وزیر خارجه ایران پس از مونیخ راهی مسکو شود و به همین دلیل کنسولگری ایران در مونیخ، از فرودگاه خواسته بود که به هواپیمای وزیر خارجه سوخت‌رسانی شود. فرودگاه مونیخ این درخواست را رد کرد چرا که شرکت‌های مسوول در این زمینه، از فروش سوخت به هواپیمای ایرانی خودداری کردند. «ولفگانگ ایشینگر» رییس کنفرانس امنیتی مونیخ در مورد این موضوع به رسانه‌ها گفته که با دشواری موفق شده که این مساله را حل کند و برای سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف از وزارت دفاع و وزارت خارجه کمک گرفته است.

فرودگاه مونیخ یک هفته پیش از برگزاری کنفرانس مونیخ به ظریف اعلام کرده بود که هواپیمای وی نمی‌تواند در بازگشت از هند به آلمان سوخت‌گیری کند. فرودگاه اعلام کرده بود که نمی‌توان از شرکت‌های محلی سوخت خرید چرا که این شرکت‌ها نگرانند که به این وسیله تحریم‌های امریکا را نقض کنند. به طرف ایرانی اعلام شده بود که یا می‌تواند با خود سوخت به همراه بیاورد یا اینکه در وین سوخت‌گیری کند. مقامات ایرانی این موارد را به‌شدت رد کردند و از ایشینگر خواستند تا برای حل این مساله وارد عمل شود. براساس گزارش‌های اعلام‌شده سرانجام نیروی هوایی آلمان به ایرباس وزیر خارجه سوخت‌رسانی کرده است.

انتشار این خبر در فضای مجازی با بازتاب‌های بسیاری روبه‌رو شد و برخی از کاربران در فضای مجازی این مساله را به تداوم محدودیت‌های پیش از برجامی در قبال صنعت هوایی ایران دو سال پس از حصول توافق هسته‌ای ایران با ١+٥ تعبیر کردند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به فضاسازی‌های انجام‌گرفته با اشاره به اینکه این مساله آن چنان که در اخبار منتشر شده آمده موضوعی عمده و پیچیده نبود، اعلام کرد که شرکت‌های سوخت رسان مستقر در فرودگاه مونیخ با تردیدها و تعلل ناخواسته‌ای روبرو شدند که در نهایت با پیگیری‌های بعمل آمده و هماهنگی وزارت خارجه آلمان، با رفع مشکلاتی که ایجاد شده بود، سوخت‌رسانی به هواپیمای وزیر صورت گرفت.

محمد جواد ظریف در ٥ سال گذشته هرسال در اجلاس امنیتی مونیخ حضور پیدا کرده بود و تاکنون هواپیمای حامل وی و هیات همراه با چنین مشکلی روبه‌رو نشده بود. محمد جواد ظریف در بسیاری از سفرهای خارجی خود از هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی معراج استفاده می‌کند و این شرکت هوایی به دلیل آنچه که ایالات متحده نقش این خطوط هوایی در کمک به دولت بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه و حزب‌الله لبنان می‌خواند در لیست تحریم‌های امریکا قرار دارد. همین مساله شرکت سوختگیری خصوصی در مونیخ را با شک و تردید روبه رو کرده است.

وزارت خزانه داری امریکا در سال ٢٠١٦ با صدور بیانیه‌ای لیستی از خطوط هوایی ایرانی را که از لیست تحریم‌ها خارج شده‌اند اعلام کرد اما همزمان تاکید کرد که خطوط هوایی معراج به دلیل نقش داشتن در انتقال کمک به دولت بشار اسد و حزب‌الله لبنان در لیست تحریم‌ها باقی می‌ماند. در بیانیه وزارت خزانه داری امریکا تاکید شده که با وجود برداشته شدن تحریم‌های ثانویه (مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران) در نتیجه توافق هسته‌ای اما تحریم‌های اولیه امریکا همچنان به قوت خود پابرجا است که شرکت هوایی معراج نیز در لیست این تحریم‌ها (اولیه و غیر‌مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران) قرار می‌گیرد. محمد جواد ظریف این‌بار برای سفر به مونیخ از خطوط هوایی «دنا» استفاده کرده است.