۰ نفر

راه‌حل مشکلات نقدینگی موجود در صنعت DeFi؛

هوش مصنوعی نجات دهنده‌ صنعت دیفای است؟

۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۴۹
کد خبر: 700359
هوش مصنوعی نجات دهنده‌ صنعت دیفای است؟

کمبود نقدینگی و هزینه‌های قابل توجه سرمایه‌ای مانع رشد امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) شده است. یکی از راه‌حل‌های در رفع این مشکل، سپرده‌گذاری آربیتراژ با پروتکل‌های هوش مصنوعی است. ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند تفاوت‌های جزئی قیمت را بین صرافی‎ها، پروتکل‌های DeFi و سهامداران پاداش شناسایی کنند، سپس آربیتراژ کنند و سود به دست آورند.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ فضایی مالی غیر متمرکز (DeFi) آینده‌ای را نوید می‌دهد که در آن خدمات مالی تنها در دست تعداد انگشت شماری از بانک‌های بزرگ نخواهد بود. به عبارت دیگر، در آینده کاربران ممکن است مجبور نباشند به موسسات مالی به عنوان واسطه تکیه کنند.

در عوض، آنها به پروتکل‌های منبع باز و قراردادهای هوشمند دسترسی خواهند داشت که جایگزین بانک‌ها به عنوان جایگزین‌های کارآمد، مقرون به صرفه و شفاف می‌شود. همانطور که فضای DeFi در حال تکامل است، به طور فزاینده‌ای مشخص می‌شود که هوش مصنوعی (AI) نقش مهمی در این صنعت ایفا خواهد کرد. در واقع، می‌توان گفت هوش مصنوعی یکی از بزرگترین مشکلات DeFi یعنی نقدینگی را حل می‌کند.

مشکلات نقدینگی که صنعت DeFi را آزار می‌دهد

فضای مالی غیر متمرکز متشکل از پروتکل‌های غیر متمرکز مختلف است که خدمات مالی را بر روی پلتفرم‌های بلاکچین ارائه می‌کند. بیشتر این پروتکل‌های DeFi بر روی اتریوم، بزرگترین شبکه بلاکچینی برای قراردادهای هوشمند، راه اندازی شده‌اند.

در مقایسه با امور مالی سنتی و حتی سایر ارزهای دیجیتال، فضای DeFi هنوز بسیار کوچک است. به گزارش پلتفترم تحلیلی مساری (Messari)، DeFi تنها ۰.۲ درصد از بازار خدمات مالی جهانی را تشکیل می‌دهد.

اندازه نسبی DeFi به این معنی است که یافتن خریداران یا فروشندگان مایل به تجارت در هر لحظه ممکن است دشوار باشد. این امر به مشکلات نقدینگی برای DeFi و نوسانات شدید قیمت در طول رونق و رکود تبدیل می‌شود.

هوش مصنوعی نجات دهنده‌ صنعت دیفای است؟

به عنوان مثال، سال ۲۰۲۲ شاهد رکود بیشتر بازارهای کریپتو و فناوری به دلیل شرایط نامطلوب اقتصاد کلان بود. این رکود بیشتر به این دلیل است که افزایش نرخ بهره بیشترین آسیب را به مشاغل با رشد بالا وارد می‌کند.

از این رو، صنایع کمتری به اندازه DeFi ضربه خوردند. تا پایان سال ۲۰۲۲، کل ارزش قفل شده (TVL) در صنعت DeFi، ۴۰ میلیارد دلار یا فقط ۲۵ درصد از آنچه که در ابتدای سال بود، گزارش شد.

با توجه به اندازه نسبی آن نسبت به بازارهای مالی، تحلیلگران در شرکت‌هایی مانند مساری هنوز معتقدند که DeFi در سال ۲۰۲۳ رشد خواهد کرد. با این حال، کمبود نقدینگی مانعی برای رشد آن خواهد بود.

برای مقابله با موضوع کمبود نقدینگی، فضای DeFi به نشانگرهای بازار یا شرکت‌هایی با سرمایه کافی برای آربیتراژ نیاز دارد. تعداد کمی از بازیگران اصلی مالی حاضرند روی این فضای نوظهور سپرده‌گذاری کنند. با این حال، شرکت‌های DeFi در حال حاضر در حال یافتن راه حل‌های جایگزین برای این مشکل هستند.

چگونه هوش مصنوعی میتواند به حل مشکلات نقدینگی در DeFi کمک کند؟

به جای تکیه بر شرکت‌های مالی غول ‌پیکر به ‌عنوان بازار سازان، فعالان صنعت DeFi از پاداش‌ها و هوش مصنوعی برای افزایش نقدینگی در این فضا استفاده می‌کنند.

یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه شرکت Mosdex است که یک پلتفرم سهام‌داری و نقدینگی مبنی بر آربیتراژ است. جوزف امت (Joseph Emmett)، مدیر عامل Mosdex معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند، به طور قابل توجهی پتانسیل برنامه‌های DeFi را افزایش دهد.

هوش مصنوعی نجات دهنده‌ صنعت دیفای است؟

امت گفت: «ریسک نقدینگی یکی از نگرانی‌های اصلی برای هر شرکتی است که به فکر ورود به فضای DeFi است. حل این مشکل می‌تواند یک کاتالیزور اصلی برای رشد DeFi باشد».

پلتفرم Mosdex از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای یافتن فرصت‌های آربیتراژ بین پروتکل‌های DeFi و صرافی‌های متمرکز استفاده می‌کند. به دلیل نقدینگی کم، ارزهای دیجیتال می‌توانند قیمت‌های کمی متفاوت در بازارهای مختلف داشته باشند. اگر این قیمت‌ها به اندازه کافی متفاوت باشند، یک الگوریتم هوش مصنوعی می‌تواند آربیتراژ انجام دهد و سود کمی به دست آورد.

در عین حال، سرمایه این معاملات آربیتراژی از سوی کاربرانی می‌آید که می‌خواهند بازدهی ارز دیجیتال خود را کسب کنند. Mosdex ادعا می‌کند که این یک استراتژی نسبتا کم خطر است که می‌تواند بازده قابل اعتمادی را به سرمایه گذاران ارائه دهد.

شرکت Mosdex تنها بازیگر صنعتی نیست که هم افزایی بین DeFi و AI را بررسی می‌کند. کارشناسان مجمع جهانی اقتصاد همچنین به این نکته اشاره کرده‌اند که چگونه هوش مصنوعی و فناوری بلاکچین می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

مدیرعامل Mosdex گفت: «آشکار است که امور مالی سنتی (TradFi) برای مدت طولانی از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کرده است. با این حال، هوش مصنوعی یک تغییر واقعی برای صنعت DeFi خواهد بود. علاوه بر این، DeFi واقعاً قدرت هوش مصنوعی را در امور مالی بهبود می‌بخشد».

ریسک صنعت DeFi

پروتکل‌های نقدینگی (LP) هنوز یک صنعت غیرقابل قانونگذاری هستند. برخلاف امور مالی سنتی، در صورت هک شدن پروتکل DeFi یا به هر دلیل دیگری، هیچ بیمه‌ای وجود ندارد. سرمایه گذاران بالقوه فقط باید با استخرهای سهام و پروتکل‌های نقدینگی که به آنها اعتماد دارند سرمایه گذاری کنند. بنابراین لازم است که به شدت مراقب باشید.

هوش مصنوعی نجات دهنده‌ صنعت دیفای است؟

حوزه DeFi یکی از موارد استفاده قوی تر برای رمزنگاری است. رشد آن می‌تواند پذیرش کل اکوسیستم بلاکچین را تقویت کند. در نتیجه، بلاک‌چین‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند مانند اتریوم می‌توانند از رشد DeFi بهره ببرند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است. این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.