۰ نفر

صنعت بیمه و اقتصاد غیر متمرکز – بخش اول؛

بیمه دیفای (DeFi Insurance) چیست؟

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبر: 632551
بیمه دیفای (DeFi Insurance) چیست؟

تامین مالی غیر متمرکز، نوید یک سیستم مالی با پیشرفت‌های عمیق را می‌دهد. در عین حال، احتمال حملات هکری که منجر به از دست دادن دارایی‌های دیفای می‌شود، اخیراً به عنوان یک نگرانی بزرگ، ظاهر شده است. اینجاست که بیمه دیفای را می‌توان به عنوان یک ابزار حیاتی برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال خود تصور کرد. بنابراین، اینکه چه چیزی در بیمه برای دیفای متفاوت است و چگونه کار می‌کند؟ سوالاتی هستند که پاسخ همه آنها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ با تکامل مالی غیر متمرکز یا دیفای، بر خلاف همیشه، جهان به تدریج به سمت ارزهای دیجیتال روی می‌آورد. بنابراین می‌توان گفت امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای این پتانسیل را دارد که دنیای ارزهای دیجیتال را به روش‌های جدیدی شکل دهد. در واقع، رشد دیفای در زمان‌های اخیر نشان داده است که چگونه آینده امور مالی به تمرکز زدایی بستگی دارد. دیفای آزادی از مداخله متمرکز در امور مالی را در کنار بهبود شفافیت و انعطاف پذیری در دسترسی به خدمات مالی ارائه می‌دهد. ارزش کل دارایی‌های قفل شده در پروتکل‌ها و راه حل‌های دیفای از آغاز سال ۲۰۲۰، به شدت افزایش یافته است.

نمودار

جالب اینجاست که رشد از ۶۷۰ میلیون دلار به حدود ۴۰ میلیارد دلار در یک سال، جهشی تقریباً ۶۰۰۰ درصد را نشان می‌دهد. در حال حاضر، TVL کل اکوسیستم دیفای چیزی در حدود ۲۵۵ میلیارد دلار است. برای اصطلاحی که در آگوست ۲۰۱۸ ابداع شد، بدون شک دیفای اعداد رشد شگفت انگیزی را ثبت کرده است. با این حال، مسیرها در دیفای به آن سادگی که اکنون به نظر می‌رسند، نیستند.

روی تاریک DeFi

رشد مداوم دیفای همچنین منجر به افزایش انواع آسیب ‌پذیری‌ها شده است. راه حل‌های دیفای در کنار هک‌ها در معرض سوء استفاده از پروتکل قرار گرفته‌اند. در این مورد، بیمه مالی غیر متمرکز برای هر کسی که به دیفای علاقه مند است، به یک اولویت مهم تبدیل شده است. حملات هکری به ۱۵ پلتفرم مختلف DeFi، در سال ۲۰۲۰ منجر به ضرر حدود ۱۲۰ میلیون دلاری شد. همچنین متعاقباً، زیان دیفای به دلیل هک و کلاهبرداری تقریباً ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ بود.

دیفای2

بنابراین می‌توان گفت که دیفای یک بعد هیجان انگیز و در عین حال ناشناخته در کریپتو است. استفاده از قراردادهای هوشمند و پروتکل‌های غیر متمرکز، احتمال هک و سوء استفاده را افزایش می‌دهد و در نتیجه ضرر بیشتری را برای کاربران به همراه دارد. برای مثال، هک‌های وام فلش (flash loan hacks) می‌توانند از آسیب‌پذیری‌های موجود در قراردادهای هوشمند برای تخلیه میلیون‌ها دلار از استخرهای نقدینگی سوء استفاده کنند. بنابراین، کاربران دیفای نیاز به بیمه دیفای را برای ایمن ماندن در برابر زیان‌های سرمایه تایید کرده‌اند. در حقیقت، در کنار آگاهی و مقررات در دیفای، بیمه یکی از عوامل حیاتی برای پذیرش گسترده این صنعت است.

بیمه دیفای چیست؟

یکی از اولین جنبه‌هایی که در هر بررسی از بیمه دیفای به وضوح توضیح داده شده است، تعریف آن است. تعریف بیمه در دیفای هیچ تفاوتی با بیمه معمولی ندارد. مفهوم بیمه در دیفای اساساً بر بیمه کردن خود در برابر ضررهای ناشی از رویدادهای اکوسیستم دیفای متمرکز است.

دیفای3

برای مثال، فرض کنید مقداری سرمایه در یک پروتکل یا پلتفرم دیفای قفل شده است. می‌دانید که هرگونه مصالحه در پلتفرم دیفای می‌تواند منجر به از دست دادن سرمایه شما شود. بنابراین، می‌توانید بیمه دیفای را به عنوان محافظی در برابر خطر از دست دادن سرمایه خود، در بستر دیفای انتخاب کنید.

می‌توانید برای دارایی‌های دیفای به یک ارائه‌دهنده بیمه مراجعه کنید و در صورت از دست دادن سرمایه خود در پلتفرم، مبلغ مشخصی را برای دریافت پوشش بپردازید. حق بیمه‌ای که باید در بیمه مالی غیر متمرکز بپردازید به عوامل مختلفی از جمله نوع پوشش، ارائه دهنده و مدت زمان بستگی دارد. با این حال، کاربران دیفای همچنین باید درک روشنی از انواع مختلف رویدادهایی که می‌توانند برای آنها پوشش خریداری کنند، ایجاد کنند.

درست مانند برنامه‌های بیمه معمولی، باید بدانید که در دنیای دیفای خود را در برابر چه چیزی بیمه می‌کنید. برخی از بهترین راه حل‌های بیمه دیفای برای حمله به پروتکل‌های این صنعت، سقوط قیمت stablecoin و هک مبادلات مناسب هستند. علاوه بر این، می‌توانید راه‌حل‌های بیمه را در دیفای برای پوشش شکست‌های قرارداد هوشمند نیز بررسی کنید.

بیمه دیفای

کار بیمه DeFi

پس از یک مرور کلی از تعریف بیمه در DeFi، مهم است که بیشتر به کار در آن تمرکز کنیم. یکی از مهمترین جنبه‌ها این است که "بیمه غیر متمرکز چگونه کار می‌کند؟” بر تمرکززدایی استوار است! هدف اساسی بیمه در دیفای کم و بیش همان هدف بیمه در حوزه مالی سنتی است. بیمه در دیفای از کاربران در مقابل یک مبلغ حق بیمه خاص با توجه به اندازه دارایی و پلتفرم آنها در برابر ضرر محافظت می‌کند.

به طور کلی، یک بیمه‌ گر چند ملیتی یک بیمه نامه سنتی صادر و تعهد می‌کند. با این حال، پروژه‌های بیمه دیفای ممکن است، با اجتناب از تمرکززدایی ماهیت خود را از دست بدهند. به جای خرید پوشش بیمه از یک فرد یا شرکت خاص، می‌توانید پوشش بیمه‌ای را از مجموعه‌‌های غیر متمرکز ارائه دهندگان بیمه خریداری کنید. جالب اینجاست که هر فرد یا شرکتی می‎تواند با حبس کردن سرمایه در مجموعه سرمایه غیر متمرکز به عنوان ارائه دهنده بیمه، فعالیت کند. فرد یا شرکتی که سرمایه را به استخر ارائه می‎کند می‌تواند به عنوان تامین کننده نقدینگی واجد شرایط باشد.

دیفای4

ارائه دهندگان نقدینگی که به آنها پذیره نویس نیز گفته می‌شود، به عنوان نمایندگان اصلی در پروتکل‌های بیمه دیفای عمل می‌کنند. آنها در ازای سهمی از حق بیمه، سرمایه را در استخرها فراهم می‌کنند. بازیگران مهم بعدی در کار بیمه در دیفای شامل دارندگان توکن حاکمیتی و ارزیابان خسارت هستند. آنها مسئولیت رای دادن در مورد ادعاها و اصلاحات پروتکل را بر عهده می‌گیرند. یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم بیمه مالی غیرمتمرکز، مدعیانی هستند که حق بیمه را خریداری می‌کنند.

همانطور که توضیح داده شد، هر بازیکن نقش مشخصی در طرح کلی بیمه در دیفای دارد. مشارکت در پروژه‌های بیمه دیفای ، طبق پروتکل اساسی، می‌تواند به عنوان یک پیگیری امیدوارکننده برای دسترسی به جریان درآمدی منظم از حق بیمه عمل کند. علاوه بر آن، پاداش‌های توکن‌های حاکمیتی بومی نیز بیمه در دیفای را سودآورتر می‌کند. ارائه دهندگان پوشش می‌توانند نوع رویدادها و پروتکل‌هایی را که می‌خواهند تحت پوشش ارائه دهند را انتخاب کنند. از سوی دیگر، ارائه دهندگان نقدینگی یا ارائه دهندگان پوشش نیز باید در معرض خطر قرار گیرند.

در بخش بعدی این مقاله به ضرروت بیمه دیفای و معرفی چندتا از پلتفرم‌های این حوزه خواهیم پرداخت.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.