۰ نفر

مشخصه‌های اصلی بازار رمزارزها؛

علت نوسانات بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۳۶
کد خبر: 553541
علت نوسانات بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

همه می‌دانیم که بازار کریپتو بی‌ثبات است. اما علت نوسان قیمت ارز دیجیتال از چه چیزی نشئت می‌گیرد و چه نقشی در اعتماد سرمایه‌گذاران دارد، مواردی هستند که نیاز به بررسی و مطالعه دارند. نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال مشکلی است که بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را هنگام سرمایه‌گذاری در این بازار نگران می‌کند. در این مقاله از دپارتمان ارز دیجیتال اقتصاد آنلاین بررسی خواهیم کرد که علت نوسان قیمت ارز دیجیتال چیست؟

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ از زمان آغاز به کار، ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم شاهد جهش‌ها و افت‌های عظیمی در ارزش خود بوده‌اند، گاهی اوقات حتی در عرض چند دقیقه نوسانات قیمتی در بازار مشاهده‌ شده‌اند که بسیاری از سرمایه‌گذاران متحیر مانده‌اند که چگونه چنین نوسانی ممکن است رخ دهد.

منظور از نوسان قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال از نظر طراحی نوسان دارند. بازارهای کریپتو به‌شدت سوداگرانه‌اند و هیچ قانون نظارتی مشخصی برای تجارت آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین، ارزهای دیجیتال با نرخ غیرقابل‌پیش‌بینی‌تری نسبت به سهام و اوراق‌قرضه معامله می‌شوند. این غیرقابل‌پیش‌بینی بودن بسته به دیدگاه سرمایه‌گذار می‌تواند یک چیز خوب یا یک چیز بد باشد.

به‌عنوان‌مثال، اگر بیت‌کوین را در ۱۳ مارس ۲۰۲۰ می‌خریدید، تقریباً با ۵ هزار دلار می‌توانستید صاحب یک بیت‌کوین شوید و اگر آن را تا ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ نگهداری می‌کردید، می‌توانستید در قیمت بالای ۶۹ هزار دلار بیت‌کوین خود را نقد کنید و تقریباً بازدهی معادل ۱۳۰۰ درصد کسب کنید. از طرف دیگر، اگر کسی در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ بیت‌کوین ۶۹ هزار دلاری می‌خرید و تا ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ نگه می‌داشت، ارزش یک واحد بیت‌کوینش به زیر ۱۶ هزار دلار ریزش کرده و تقریباً ۷۷ درصد زیان سرمایه‌گذاری تجربه می‌کرد. این مثال به‌وضوح مفهوم نوسانی بودن بازار ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد.

دلایل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال

طبق پیش‌بینی کارشناسان ارزهای دیجیتال آینده پول هستند. آن‌ها حالت‌های سریع و امن تراکنش‌هایی هستند که مستعد هیچ‌گونه کنترل یا دخالت دولت‌ها نیستند. بااین‌وجود سرمایه‌گذاری در این طبقه دارایی‌ها با ریسک و بازده بالایی همراه است و تجارت آن نیازمند تجزیه‌وتحلیل و درک زیادی از فناوری اساسی و محرک‌های بازار است. در ادامه به معرفی چند دلیل از اینکه چرا بازار رمزارزها نوسانی است، پرداخته‌ایم‌.

عرضه و تقاضا

برای درک نوسانات ارزهای دیجیتال، مهم است که بدانیم با خرید بیشتر مردم و ادامه روند استخراج برای تولید کوین‌های جدید، عرضه آن‌ها چگونه تغییر می‌کند. وقتی افراد بیشتری بخواهند بیت‌کوین یا اتریوم بخرند، ارزش آن رمزارزها افزایش می‌یابد، زیرا تقاضا افزایش‌یافته است. افزایش تقاضا و عرضه محدود کوین‌ها (فقط 21 میلیون بیت‌کوین وجود خواهد داشت) باعث افزایش قیمت می‎شود، زیرا افراد بیشتری نسبت آن‌ها تمایل به خرید دارند.

از طرف دیگر، با افزایش مقدار کوین‌های موجود، قیمت آن رمزارزها کاهش می‌یابد، زیرا افراد بیشتری نسبت به خریداران آن‌ها، مایل به فروش خواهند بود؛ بنابراین، بازار رقابتی‌تر می‌شود و ممکن است قیمت‌ها در نتیجه کاهش یابد.

به همین دلیل است که ارزهای دیجیتالی که تعداد زیادی کوین در گردش دارند، قیمت کمتری نسبت به رمزارزها که تعداد کوین (توکن) زیادی در گردش ندارند، تجربه می‌کنند. این به این دلیل است که وقتی کوین‌های عرضه‌شده بیشتری در بازار نسبت به تقاضا وجود دارد، قیمت کاهش می‌یابد و این یکی از دلایلی است که احتمال نمی‌رود شیبا هرگز به ۱ دلار برسد. مکانیزم عرضه و تقاضا نه‌تنها در مورد ارزهای دیجیتال بلکه در مورد سهام و سایر ابزارهای مالی نیز صدق می‌کند.

علت نوسانات بازار ارزهای دیجیتال

حدس و گمان و هیجانات

یکی از عوامل اصلی که در نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال نقش دارد، سفته‌بازی و هیاهو است. هنگامی که یک ارز دیجیتال جدید راه‌اندازی می‌شود، معمولاً هنگامی که مردم برای اولین‌بار درباره آن می‌شنوند، هیجان اولیه را تجربه می‌کند. این امر اغلب باعث می‌شود مردم برای خریدوفروش رمزارز جدید عجله کنند و قیمت آن را به سطوح ناپایداری برسانند.

هنگامی که مردم ارزش یک رمزارز را بیش از حد ارزیابی می‌کنند و پول خود را از دست می‌دهند، هیاهو و سفته‌بازی از بین می‌رود و در نهایت منجر به سقوط قیمت با ترکیدن حباب می‌شود. در نتیجه، کاملاً معمول است که ارزهای دیجیتال جهش‌های بزرگی را تجربه ‌کنند و دوباره ریزش شدید تجربه کنند. در این بخش لازم است اشاره شود که اینفلوئنسرها و افراد مشهور نیز در نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال نقش دارند. به‌عنوان‌مثال، دوج‌کوین بارها تحت موضوعات و اخبار ایلان ماسک نوسانات شدیدی را داشته است.

هزینه تولید

در یک سیستم اثبات کار مانند آنچه در بیت‌کوین و اتریوم کلاسیک استفاده می‌شود، هزینه تولید رمزارزها به دو عامل اصلی، یعنی؛ هش ریت شبکه و مصرف برق شبکه بستگی دارد. در این سیستم استخراج‌کنندگان برای حل مسائل پیچیده ریاضی با هم رقابت می‌کنند تا با کوین‌های جدید پاداش بگیرند. هرچه رقابت برای استخراج یک ارز دیجیتال خاص بیشتر باشد، استخراج آن دشوارتر است و ادامه استخراج آن برای ماینرها سود کمتری خواهد داشت.

ماینرها از نظر تئوری می‌توانند تسلیم شوند و زمانی که تلاش‌های ماینینگ آن‌ها دیگر به ثمر نمی‌رسد، به ارز دیجیتال دیگری روی بیاورند. با این حال، این موضوع باعث ایجاد نوسانات کوتاه‌مدت در قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود، زیرا ماینرها به کوین‌های سودآورتر روی می‌آورند یا برای مدت طولانی‌تری روی آن رمزارز تمرکز می‌کنند. این نوسان حتی ممکن است بر موفقیت بلندمدت برخی از رمزارزها تأثیر بگذارد و باعث شود آن‌ها در طول زمان سهم بازار را از دست بدهند.

در نتیجه در ارزهای دیجیتال دارای مکانیزم اثبات کار، با افزایش هزینه‌های استخراج، ارزش ارز دیجیتال افزایش می‌یابد. اگر رمزارزی که استخراج می‌کنند به اندازه کافی برای پوشش هزینه‌هایشان ارزش نداشته باشد، ماینرها به استخراج ادامه نخواهند داد. استخراج بیت‌کوین یک نمونه بارز است که قیمت آن با ماینرها تنظیم می‌شود.

رقابت

هزاران ارز دیجیتال مختلف وجود دارد و هر روزه پروژه‌ها و توکن‌های جدیدی راه‌اندازی می‌شوند. با این حال، زمانی که رقابت بیش از حد شدید شود، می‌تواند با کاهش ارزش تمام ارزهای دیجیتال موجود فعلی، از جمله بیت‌کوین و اتریوم و درنتیجه منجر به کاهش قیمت‌ها شود.

علت نوسانات بازار ارزهای دیجیتال

مقررات و الزامات قانونی

یکی از عواملی که باعث ایجاد نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود، نوسانات در تصمیم‌گیری دولت‌ها در سراسر جهان است که گاه به نظر می‌رسد در حال سرکوب ارزهای دیجیتال هستند و گاه تصمیمات مثبتی برای بازار رمزارزها اتخاذ می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، چین در سپتامبر ۲۰۱۷، عرضه اولیه رمزارزها (ICO) را ممنوع کرد و تجارت تعدادی از ارزهای دیجیتال را متوقف کرد. این امر باعث شد که قیمت بیت‌کوین طی یک دوره به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. از طرف دیگر پذیرش بیت‌کوین به‌عنوان یک ارز قانونی در سال ۲۰۲۱ توسط کشور السالوادور منجر به افزایش قیمت این ارز دیجیتال شد.

نهنگ‌های دنیای رمزارزها

نهنگ‌های کریپتو دارندگان بزرگ ارزهای دیجیتال هستند. آن‌ها معمولاً مقادیر زیادی از یک یا چند ارز دیجیتال در اختیار دارند و سرمایه‌ای زیادی نیز دارند، از این رو، می‌توانند با خرید یا فروش مقادیر زیادی ارز دیجیتال بازار را به طور قابل‌توجهی حرکت دهند.

به‌عنوان‌مثال، اگر یک نفر صاحب چهارمین آدرس کیف پول نگهداری بیت‌کوین از نظر تعداد در جهان باشد و تصمیم بگیرد که می‌خواهد مقداری از بیت‌کوین‌های خود را نقد کند، این تصمیم می‌تواند باعث شود که قیمت بیت‌کوین در کوتاه‌مدت به طور قابل‌توجهی نوسان کند. در نتیجه، نهنگ‌های کریپتو می‌توانند قیمت‌های کریپتو را دست‌کاری کنند، صرف‌نظر از ارز دیجیتال، چه بیت‌کوین، اتریوم، دوج‌کوین یا غیره.

آینده ارزهای دیجیتال

بازار نزولی در سال ۲۰۲۲ باعث شده بود که بسیاری از افراد در صنعت ارزهای دیجیتال، دوام ارزهای دیجیتال را به‌طورکلی زیر سؤال ببرند. در حالی که برخی از حامیان کریپتو بر این باورند که بازارها در نهایت تثبیت خواهند شد و ارزهای دیجیتال به‌مرورزمان به ارزش خود ادامه خواهند داد، برخی دیگر نسبت به آینده ارزهای دیجیتال به طور کلی بدبین هستند.

علت نوسانات بازار ارزهای دیجیتال

با این وجود روند مثبتی که بازار ارزهای دیجیتال در اوایل سال ۲۰۲۳ دنبال کرد، منجر به بازگشت احساسات مثبت و خوش‌بینانه به آینده کریپتو شد. در نهایت می‌توان گفت تنها زمان نشان خواهد داد که آیا ارزهای دیجیتال به پتانسیل کامل خود به عنوان یک ارز و روش پرداخت جهانی دست پیدا خواهند کرد یا اینکه آیا فناوری زیربنایی آن‌ها به بن بست تکنولوژیک کشیده خواهد شد.

سؤالات متداول علت نوسانات بازار ارزهای دیجیتال

چه زمانی بی‌ثباتی در قیمت ارزهای دیجیتال کاهش می‌یابد؟

زمانی که بازار ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری و مورد پذیرش دولت‌ها واقع شود، می‌توان گفت احتمال کاهش نوسانات آن، سپس تثبیت قیمت‌ها وجود دارد.

افزایش و کاهش قیمت بیت کوین و دلار (تتر) تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال ضد تورمی است و طبق پیش‌بینی کارشناسان در طول زمان باید افزایش قیمت داشته باشد. اما در نظر داشته باشید که به طور کلی، در بازارهای مالی امکان وجود افزایش و کاهش قیمت وجود دارد.

آینده بازار ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود؟

تنها زمان می‌تواند ثابت کند که آیا ارزهای دیجیتال به پتانسیل کامل خود به عنوان یک ارز و روش پرداخت جهانی دست خواهند یافت یا خیر.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه‌زنی است. این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به‌عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم‌گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.