۰ نفر

آمارها همچنان امیدوارکننده است؛

پیش بینی بورس هفته چهارم آبان ۱۴۰۱ / موج دوم خریداران وارد بورس می شود؟

۲۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۵۷
کد خبر: 680466
پیش بینی بورس هفته چهارم آبان ۱۴۰۱ / موج دوم خریداران وارد بورس می شود؟

بورس هفته سوم را در خشان پایان برد و یکی از بالاترین بازدهی‌های هفتگی خود را ثبت کرد. بازدهی هفتگی شاخص کل به ۱۰.۲ درصد رسد و شاخص هم وزن نیز افزایش ۸.۷ درصدی را ثبت کرد. با این وجود نکته مهم بورس هفته سوم به بهبود قابل توجه ارزش معاملات خرد باز می گردد. در این شرایط آیا بازار سهام در هفته چهارم آبان همانند دو هفته گذشته درخشان ظاهر خواهد شد؟

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ بورس هفته سوم آبان را هم رویایی به پایان برد تا پس از مدت‌ها بورسی‌ها دو هفته متوالی رنگ سبز را تجربه کرده باشند. نگاهی به آمارهای کلی هفته سوم هم نشان می‌دهد که تقریبا می توان گفت از رکود چند ماهه بازار سهام خارج شده باشیم. فارغ از اینکه در هفته سوم آبان، شاخص کل و شاخص هم وزن بالاترین بازدهی چندین ماهه خود را ثبت کردند، آنچه که بیش از همه اهمیت دارد،‌ افزایش محسوس ارزش معاملات خرد بود.

در هفته سوم آبان ماه میانگین ارزش معاملات خرد بازار سهام به حدود ۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. با در نظر گرفتن این موضوع که میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته پایانی مهر ماه حتی به سطح یک هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان هم کاهش پیدا کرده بود،‌ متوجه می شویم که بهبود این رقم تا چه اندازه امیدوارکننده بوده‌است. این موضوع در کنار مثبت شدن جریان پول حقیقی در هفته سوم آبان،‌ نشانه‌ای از بازگشت نسبی خریداران بالقوه به بورس است.

بنابراین به طور کلی به نظر می رسد که حداقل بازار سهام از رکود معاملاتی چند ماه گذشته خود خارج شده است. اما آیا عملکرد بورس در هفته چهارم آبان ماه هم همانند هفته سوم خواهد بود و هفته ای سبز در انتظار معامله گران است؟

ابتدا باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که بورس با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران و متغیرهای کلیدی، یکی از ارزان ترین بازارهای کشور است. به ویژه اینکه طی چند ماه گذشته یک دوره اصلاح فرسایشی را تجربه کرده است. با این وجود به نظر می‌رسد که شاید این هفته کمی فشار عرضه افزایش پیدا کند. در حقیقت همانگونه که روز چهارشنبه هم مشاهده شد و با توجه به روند صعودی متوالی دو هفته گذشته، برخی از معامله گران شناسایی سود کنند.

اما این شناسایی سود و افزایش عرضه لزوما به معنای کاهش شاخص کل نخواهد بود. معمولا در ابتدای یک روند صعودی برخی از معامله گران با تاخیر وارد بازار می شوند و این گروه می تواند روند صعودی را پایدار کند.

در این شرایط به نظر می رسد که هفته چهارم آبان نسبت به هفته گذشته شاهد افزایش عرضه در بازار باشیم و احتمالا از شیب افزایش شاخص کل و شاخص هم وزن کاسته شود. بنابراین به نظر می رسد که ورود موج دوم تقاضا به بازار سهام می تواند ادامه روند صعودی را برای آبان ماه رقم بزند.