۰ نفر

بازار آلومینیوم زیر سایه تنش

۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۱۷
کد خبر: 611820
بازار آلومینیوم زیر سایه تنش

تنش‌‌ های نظامی، از جمله کودتای جدید نافرجام در گینه و استمرار تنش میان اروپای شرقی و دولت های غربی، مهم ترین سیگنال های جهت دهنده به بازار آلومینیوم در روزهای گذشته بود که رکوردشکنی قیمتی این فلز را در پی داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، بهای هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن، هفته گذشته و روز پنج‌شنبه دهم فوریه تا ۳‌هزار و ۳۱۳دلار صعود کرد که این رقم بیشترین نرخ ثبت‌شده تاریخی برای این فلز در این بازار بود. در ادامه، این فلز از رکورد قیمتی ۳‌هزار و ۳۱۳ دلاری خود فاصله گرفت؛ اما همچنان در محدوده ۳‌هزار و ۲۰۰ تا ۳‌هزار و ۳۰۰دلار به ازای هر تن نوسان نرخ دارد که ارقامی قابل‌توجه برای این فلز تلقی می‌‌‌شوند.

  نگرانی نسبت به عرضه معدنی بوکسیت، صعود نرخ گاز طبیعی در کشورهای اروپایی و کاهش یا توقف تولید واحدهای ذوب آلومینیوم در این مناطق، افت تولید آلومینیوم از سوی چینی‌‌‌ها در طول برگزاری المپیک زمستانی پکن و رکوردشکنی تورم جهانی از مهم‌ترین دلایل اوج‌‌‌گیری بهای فلز نقره‌‌‌ای است.  یکی از مهم‌ترین دلایل صعود نرخ آلومینیوم در بازارهای جهانی ظرف روزهای اخیر، بروز کودتای نظامی غیرموفق دیگری در گینه بود. گینه‌بیسائو دارای بیشترین ذخایر بوکیست دنیاست.

سهم این کشور از کل ذخایر قابل استخراج بوکسیت جهان که ماده اولیه اصلی در تولید فلز آلومینیوم تلقی می‌شود، به ۲۳‌درصد می‌‌‌رسد. گینه در برخورداری از ذخایر بوکسیت رتبه نخست دنیا را دارد؛ اما این کشور با تولید حدود ۸۵میلیون تن بوکسیت در سال ۲۰۲۰، پس از استرالیا و چین، رتبه سوم استخراج این محصول معدنی را به خود اختصاص داده است.

این کشور ظرف نیم‌قرن اخیر کودتاهای موفق و ناموفق زیادی را تجربه کرده است. آخرین تلاش برای کودتا در گینه مربوط به روزهای پایانی ژانویه ۲۰۲۲ می‌شود که در جریان آن شمار زیادی از نیروهای امنیتی این کشور جان خود را از دست دادند. بروز این کودتای نظامی هرچند ناموفق با تقویت کاهش عرضه جهانی بوکسیت از رشد قیمتی در بازار پرالتهاب آلومینیوم حمایت کرد.

شدت گرفتن تنش میان روسیه و اوکراین از دیگر دلایل صعود قیمتی انرژی و به تبع آن آلومینیوم در بازارهای جهانی بود. در این شرایط روز پانزدهم فوریه، روسیه بخشی از نیروهای نظامی خود را از مرز اوکراین جابه‌‌‌جا کرد و به این ترتیب احتمال تنش نظامی در این منطقه کاهش یافت؛ با این حال، همچنان بازارها در التهاب خاتمه بحران بوده و نرخ انرژی واکنش چندانی به این خبر نشان نداده است.

اما برطرف شدن تنش میان دو کشور، رفع یکی از سیگنال‌‌‌های افزایشی اثرگذار بر رشد قیمت آلومینیوم را به دنبال دارد.