۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

اقناع افکار عمومی؛ دلیل اظهارات درخصوص واگذاری سرخابی‌ها/ واگذاری استقلال و پرسپولیس، سال آینده پیگیری خواهد شد

۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۹:۳۹
کد خبر: 513611
اقناع افکار عمومی؛ دلیل اظهارات درخصوص واگذاری سرخابی‌ها/ واگذاری استقلال و پرسپولیس، سال آینده پیگیری خواهد شد

با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی طبقه‌بندی بنگاه‌ها و تصویب دولت در سال ۱۳۸۸، پرسپولیس و استقلال در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند. اما در مردادماه سال ۱۳۹۴، دولت طی مصوبه‌ای این دو باشگاه را از فهرست واگذاری‌ها خارج کرد.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ سرخابی‌ها در سال ۱۳۹۷، دوباره در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش، خبر از تصویب پیشنهاد واگذاری پرسپولیس و استقلال در کمیسیون اقتصادی دولت داد. فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز در همان سال بر واگذاری سهام این دو باشگاه تا پایان سال ۹۷ تاکید کرد.

در نیمه اول سال ۱۳۹۸ و پس از برگزاری جلسات توسط نمایندگان مجلس، وزارت ورزش، بورس و...، صورت جلسه‌ای در شهریورماه، تهیه و به امضای رییس وقت کمیسیون اصل ۴۴، رئیس فراکسیون ورزش مجلس،  سازمان بورس، وزارت ورزش و نماینده سازمان خصوصی‌سازی رسید. اما بنابر صورت جلسه مذکور، این دو باشگاه قابلیت عرضه در فرابورس را نداشته و انجام این واگذاری، منوط به اجرای اصلاحات اساسی در صورت‌های مالی دو باشگاه و اصلاح ساختار مالی بود.

بنابراین سازمان خصوصی‌سازی، واگذاری پرسپولیس و استقلال را به نیمه اول سال ۹۹ موکول و اعلام کرد که باشگاه‌های مذکور در مردادماه واگذار خواهند شد. به گفته وزیر ورزش نیز به دلیل فراهم نبودن شرایط، واگذاری سرخابی‌ها تا پایان سال ۹۸ به تعویق خواهد افتاد.

به گفته اسماعیل حسین زهی، دبیر فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، قرار بود دارایی‌های دو باشگاه فرهنگی و ورزشی بر اساس قانون تجارت قیمت‌گذاری شوند. بعد از مشخص شدن درآمدهای جاری و بدهی‌های دو تیم، فرآیند واگذاری انجام شود. وی با اشاره به اینکه قرار بود دو باشگاه پرسپولیس و استقلال دو ماه در بورس واگذار شوند، گفت: با توجه به رایزنی‌های زیادی که انجام شده است، واگذاری این دو باشگاه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در گذشته نیز تلاش شده بود دو باشگاه تهرانی واگذار شوند، اما در چند هفته مانده به این واگذاری، این امر متوقف شد، عنوان کرد: در آن دوران املاکی که دو باشگاه در اختیار داشتند به نام سازمان جوانان و بعدها وزارت ورزش و جوانان بود که با پیگیری های صورت گرفته، زمینه اعطای آن‌ها انجام شود. درخصوص این موضوع با علی رضایی، سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس نیز به گفت‌وگو پرداختیم. 

رضایی اظهار داشت: وضعیت هزینه‌ها، درآمدها و پرداخت مالیات دو باشگاه پرسپولیس و استقلال مشخص و شفاف نیست. دولت نیز در برخی از مواقع درخصوص این موضوع، اظهاراتی را ارائه می‌کند و مسئولیتی که برعهده خود است را به دیگران واگذار می‌کند. 

وی افزود: چندین سال است که قرار بر ورود پرسپولیس و استقلال به بازار سرمایه است، اما من به عنوان سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس و باتوجه به تجربه‌ای که در حوزه ورزش دارم، این مطلب را عنوان میکنم که این دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار نمی‌شوند. 

سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس اضافه کرد: مدیران برای اینکه افکار عمومی را قانع و آرام کنند، اظهاراتی درمورد واگذاری سرخابی‌ها می‌کنند. اما زمانی که مردم این موضوع را فراموش می‌کنند، مسئولان نیز مسئولیت خود را فراموش می‌کنند.

رضایی تصریح کرد: اولین قدم برای شفاف‌سازی و ورود دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بازار سهام، مشخص شدن وضعیت درآمدها و هزینه‌های این دو تیم است. در حال حاضر اگر از وزارت ورزش، تربیت بدنی و... سوال شود که چه میزان پول به استقلال و پرسپولیس داده شده یا چه مبالغی به برخی از بازیکنان داخلی یا خارجی، مربی و... پرداخت شده است، جوابی نخواهند داد. 

وی اظهار داشت: بنابراین تا زمانی که حتی درخصوص کوچک‌ترین هزینه‌ها شفاف‌سازی صورت نگیرد، امکان ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه وجود ندارد. از سوی دیگر به دلیل اینکه دو تیم استقلال و پرسپولیس از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، تا زمانی که شفافیت صورت نگیرد، وارد بورس نخواهند شد.

سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس خاطرنشان کرد: من بعید میدانم که این اتفاق رخ دهد. من از دوره هفتم تا دوره یازدهم (مجلس فعلی) در مجلس حضور داشته‌ام. بحث واگذاری سرخابی‌ها از زمان مجلس هفتم مطرح شده بود، اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. 

رضایی گفت: هربار برای عدم واگذاری این دو باشگاه، بهانه‌هایی مانند عدم قیمت‌گذاری، کم بودن قیمت پایه، نبود مشتری، عدم آمادگی دولت و... مطرح می‌شود و من، تمام این موارد را دیده و شنیده‌‌‌‌‌‌‌ام. زمانی که دو تیم استقلال و پرسپولیس از زیرمجموعه دولت خارج شوند، میتوان درمورد بسیاری از موضوعات اظهارنظر کرد. سرخابی‌ها هنوز دولتی هستند و متاسفانه ارزش نتایجی که کسب می‌شود، به مراتب پایین‌تر از هزینه‌هایی است که پرداخت می‌شوند و سرمایه‌گذاری دولت، تنها به دلیل وجود طرفداران زیاد این دو تیم است.

وی تصریح کرد: اگر یک بار و برای همیشه واگذاری از سوی دولت صورت گیرد، مشکلات حل خواهد شد و افراد زیادی هستند که اعلام کرده‌اند که تمایل به خرید امتیاز دو تیم پرسپولیس و استقلال دارند، اما دولت اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس درخصوص اظهارات اسماعیل حسین زهی، دبیر فراکسیون ورزش، مبنی بر عرضه سهام سرخابی‌ها در بورس گفت: من به نظر همکاران احترام می‌گذارم و برخی از نمایندگان اعتقاد دارند که این واگذاری انجام خواهد شد، اما باتوجه به سابقه و تجربه‌ای که من در حوزه ورزش دارم، این امر را بعید میدانم. اما امیدوار هستم که این واگذاری انجام شود.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ورزش تاکنون دلیلی برای به تعویق افتادن عرضه سهام دو باشگاه ارائه کرده است یا خیر، گفت: تاکنون توضیحی داده نشده است و هربار این موضوع را بیان می‌کنند که مقدمات کار فراهم نیست و تنها همین یک جمله را می‌گویند. 

وی گفت: در حال حاضر، مجلس شورای اسلامی درگیر موضوع بودجه است و پس از آغاز سال جدید، مجلس پیگیر واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خواهد بود.