۰ نفر

خوانساری در گفتگو با اقتصادآنلاین؛

گره واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی منتظر تصمیم قاطع دولت جدید / چرا بخش خصوصی به معاون اول رییس جمهور نامه نوشت؟

۱۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۰۲
کد خبر: 558881
گره واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی منتظر تصمیم قاطع دولت جدید / چرا بخش خصوصی به معاون اول رییس جمهور نامه نوشت؟

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه عدم همکاری وزارت بهداشت در دوره گذشته، منجر به نامه‌نگاری بخش‌خصوصی با معاون اول رییس جمهور مبنی بر واردات واکسن کرونا شده است، گفت: حاصل عدم همکاری وزارت بهداشت با بخش‌خصوصی برای واردات واکسن، از بین رفتن فرصت خرید چند میلیون دوز واکسن بود که متاسفانه با مواجهه دنیا با پیک جدید کرونا، عملا کشورها در خصوص صادرات واکسن محدودیت‌هایی ایجاد کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین، مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین از ارسال نامه‌ای به محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور خبر داد و گفت: امیدواریم با مساعدت دولت جدید، بخش‌خصوصی بتواند روند خرید واکسن را تسریع بخشد.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در ابتدای سال جاری بخش‌خصوصی به دلایلی همچون فشار تحریم بر روی دولت و عدم توانایی آن تصمیم گرفت وارد پروسه واردات واکسن شود که در این بین، چند شرکت زیرمجموعه اتاق که از شرکتهای معتبر دارویی کشور هم به حساب آمده و سابقه واردات واکسن دارند، موفق شدند ۶ میلیون دوز واکسن از نوع آسترازنکا و اسپوتنیک را سفارش دهند و به همین دلیل هم، نامه ای به رییس جمهور وقت نوشته و درخواست شد تا با واردات واکسن از سوی بخش خصوصی موافقت شود.

وی ادامه داد: در این راستا شرکت های بزرگ و کوچک و حتی خدماتی تقبل کردند که هزینه های مربوط را که بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان است پرداخت کنند که در این مقطع به دنبال موافقت رییس جمهور پروفرمای ۶ میلیون دوز سفارش داده شده از شرکتهای فروشنده اخذ و به وزارت بهداشت ارسال شد؛ اما وزارت بهداشت در دوره قبلی وزارت همکاری لازم را نداشتند؛ ضمن اینکه پروفرما نیز یک هفته بیشتر زمان نداشت؛ پس فرصت هم از دست رفت.

خوانساری گفت: اکنون از معاون اول رییس جمهور درخواست شده تا بخش خصوصی بتواند واردات واکسن انجام دهد که بر این اساس، باید خیلی سریع نسبت به رفع بروکراسی ها اقدام شود.

وی افزود: نظام بروکراتیک کشور به هیچ عنوان آمادگی رفتار سریع و کارآمد را ندارد و باید این موضوع با دستورات صریح مقامات ارشد به سرانجام خوبی برسد.