۰ نفر

چگونه ‌از‌ قـارچ، پول در بیاوریم؟

۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۲۶
کد خبر: 491175
چگونه ‌از‌ قـارچ، پول در بیاوریم؟

از گذشته این تصور وجود داشت که کسب وکار پرورش و تولید قارچ، فعالیتی با سرمایه راه اندازی کم ( نیاز به سرمایه ای 1.5 میلیون) و سود بالایی است؛ اما باید گفت این تصور اشتباه است البته اشتباه، در میزان سرمایه تعیین شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، اگر قصد شروع کسب وکاری با سود بالا را دارید، باید حرفه ای کار کرده و خوب هزینه کنید. هم اکنون افرادی هستند که در اتاق خانه، زیرزمین یا زیرپله، منظور شرایط نامناسب است، اقدام به تولید و عرضه می کنند؛ اما چون خیلی از اصول نگهداری را ندارند، محصولاتشان نه تنها کیفیت بالایی ندارد بلکه در آخر هم باید با کلی ضرر و قارچ مانده روی دستشان به فکر شغل دیگری باشند. چنین کسب وکاری مانند تولید و پرورش قارچ زمانی سود بالایی دارد که شما یک کارگاه بزرگ با ظرفیت بالا و دستگاه سرمایشی و گرمایشی مناسبی داشته باشید. در آن وقت است که حداقل برایتان به صرفه خواهد بود.

دوره بگذرانید

اصلا شوخی نیست. فقط کافی است یک جست وجو در اینترنت بکنید تا متوجه زیاد بودن رقبایتان شوید.

 آن ها جدا از هزینه های اولیه، دوره‌های اصلی و تکمیلی را هم گذرانده اند. پس بهتر است حداقل به صورت آزاد هم که شده یک دوره بگذرانید. دوره پرورش قارچ در آموزشگاه های فنی و حرفه ای و دیگر موسسات تدریس می شود که مدرک معتبری هم می دهند.

 این مدرک برای گرفتن جواز کسب خیلی مهم است. بین 4 تا 6 ماه هم طول می کشد. (به زمان بندی کلاس بستگی دارد)

به دنبال فضا باشید

مهم ترین بخش که بیشترین هزینه را به خود اختصاص می دهد، مقدار فضاست. فضا باید نسبتا بزرگ و استاندارد باشد. فضای اختصاص داده شده باید حتما حداقل 6 متر عرض و 18 متر طول داشته با بتوانید تعداد قارچ های زیادی را تولید کنید. در غیر این صورت برایتان به صرفه نخواهد بود. اگر در خانه خود چنین اتاق یا فضایی را دارید، می توانید از همان جا شروع کنید. این کار زیرپله ای نیست. در فضای کارگاه باید قفسه بندی داشته باشید و هر قفسه متوسط بین 5 طبقه داشته باشد که فاصله هر طبقه هم باید حداقل 60 سانتی متر باشد. قفسه ها نیز باید از جنس آلومینیوم ضدزنگ باشند. باید گفت که قارچ به صورت دوره ای برداشت می شود و اگر فضای مناسبی داشته باشید، می توانید در هر دوره تا 700 کیلوگرم قارچ برداشت کنید.

وسایل مورد نیاز

به غیر از فضا شما نیاز به وسایل دیگری هم دارید. هواساز پرورش قارچ به شما امکان گردش هوا و نگه داشتن دمای محیط در مقدار استاندارد و تعیین شده از قبل را می دهد. دستگاه هواساز پرورش قارچ تمامی وسایل مورد نیاز را برای تنظیم محیط دارد. از این رو دیگر نیازی به خرید وسایل اضافه ندارید. مورد بعدی قفسه بندی است که باید به صورت اختصاصی برای محیط پرورش قارچ انجام شود. کمپوست قارچ هم که شامل خاک اختصاصی برای پرورش است و به صورتی تنی عرضه می شود. کمپوست ها قیمت متنوعی دارند؛ اما هر تن آن حدود یک میلیون عرضه می شود. در ادامه برای برآورد هزینه و درآمد، نکاتی را برای شما آورده ایم:

5 تن کمپوست باید در همان اول خریداری کنید. این 5 تن برای این است که واقعا پرورش قارچ برای شما به صرفه تمام شود.

اگر نرخ عملکرد ۲۵ درصدی را برای هر تن کمپوست در نظر بگیریم، به ازای یک تن می توانید تا  ۲۵۰ کیلو قارچ و به ازای ۵ تن تا ۱۲۵۰ کیلو قارچ در هر دوره برداشت کنید.

البته این نکته را در نظر بگیرید که با هر بار زه کشی کمپوست می توانید تا سه دوره قارچ برداشت کنید؛ پس کل قارچ تولید شده حدود ۳۷۵۰ کیلو قارچ خواهد بود.

اگر قیمت فروش هر کیلو گرم قارچ در بازار را معادل 25 هزار تومان در نظر بگیریم، میزان درآمد تولید کننده قارچ معادل 93750000میلیون تومان برآورد می شود. البته باید گفت تمامی این مبلغ سهم تولیدکننده نیست اما می تواند در دراز مدت سود قابل توجهی عاید تولیدکننده قارچ کند.