۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جراحی فتق دیسک، علل، عوارض و زمان مناسب جراحی

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۱۰
کد خبر: 529979
جراحی فتق دیسک، علل، عوارض و زمان مناسب جراحی

بین هر یک از استخوان های ستون فقرات (مهره ها) یک دیسک قرار دارد. این دیسک ها به عنوان کمک فنر عمل می کنند و به عنوان ضربه گیر استخوان ها عمل می کنند. دیسک فتق شده به دیسکی گفته می شود که به بیرون از کپسول حاوی آن گسترش یافته و به داخل کانال نخاع رانده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، افراد می توانند در هرجای ستون فقرات، حتی در گردن خود دیسک فتق داشته باشید، اما بیشتر در قسمت پایین کمر (مهره های کمر) رخ می دهد.

شما ممکن است در اثر بلند کردن چیزی به روش اشتباه یا پیچ خوردن ناگهانی ستون فقرات، دچار دیسک فتق شوید. دلایل دیگر شامل اضافه وزن و تجربه انحطاط ناشی از بیماری یا افزایش سن می باشد.

دیسک فتق همیشه درد یا ناراحتی ایجاد نمی کند، اما اگر به عصبی در پایین کمر شما فشار بیاورد، ممکن است در کمر یا پاها درد داشته باشید (سیاتیک). اگر دیسک فتق در گردن شما ایجاد شود، ممکن است در گردن، شانه ها و بازوها درد داشته باشید. علاوه بر درد، فتق دیسک می تواند منجر به بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف شود.

فتق دیسک

معمولا تا زمانی که همه راهها و گزینه های دیگر را امتحان نکنید جراحی  ستون فقرات  توصیه نمی شود . گزینه های دیگر  شامل موارد زیر می باشد:

•    استفاد از ضدالتهاب های غیر استروئیدی

•    مسکن ها

•    ورزش یا فیزیوتراپی

•    تزریق استروئید

•    استراحت

اگر این موارد را انجام دادید و بی اثر بودند و درد تان ادامه داشت و کیفیت زندگی شما را داشت مختل می کرد، چندین گزینه برای جراحی وجود دارد.

قبل از جراحی

هنگام بررسی جراحی، حتماً به یک جراح واجد شرایط ستون فقرات (ارتوپدی یا جراحی مغز و اعصاب) هم مراجعه کرده و نظر او  را هم جویا شوید. قبل از توصیه یک روش جراحی نسبت به  روش های دیگر، جراح شما احتمالاً دستور آزمایش های تصویربرداری را می دهد، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اشعه ایکس: اشعه ایکس تصاویر واضحی از مهره ها و مفاصل شما  ارائه می دهد.

توموگرافی کامپیوتری (اسکن CT / CAT): این اسکن ها تصاویر دقیق تری از کانال نخاع و ساختارهای اطراف آن ارائه می دهد.

تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی MRI : MRI تصاویر سه بعدی از نخاع و ریشه های عصبی و همچنین خود دیسک ها را تولید می کند.

الکترومیوگرافی یا مطالعات هدایت عصب  (EMG / NCS): اینها فعالیت الکتریکی را در امتداد اعصاب و عضلات اندازه گیری می کنند.

این آزمایشات به جراح شما کمک می کند بهترین نوع جراحی را برای شما تعیین کند. از دیگر فاکتورهای مهم تصمیم گیری می توان به محل فتق دیسک، سن و سلامت کلی شما اشاره کرد.

انواع جراحی فتق دیسک

پس از جمع آوری تمام اطلاعات مربوط، جراح شما ممکن است یکی از این جراحی ها را توصیه کند. البته در بعضی موارد، ممکن است فرد به ترکیبی از جراحی ها احتیاج داشته باشد.

لامینوتومی / لامینکتومی

در لامینوتومی، یک جراح در قوس مهره (لامینا) شکاف ایجاد می کند تا فشار بر ریشه های عصبی شما کاهش یابد. این روش از طریق یک برش کوچک، گاهی اوقات با کمک میکروسکوپ انجام می شود. در صورت لزوم، می توان لامینا  را برداشت . به این عمل لامینکتومی می گویند.

دیسککتومی / میکرودیسکتومی

دیسککتومی رایج ترین جراحی است که برای دیسک فتق در ناحیه کمر استفاده می شود. در این روش، بخشی از دیسک که باعث فشار بر ریشه عصب شما می شود برداشته می شود. در بعضی موارد، کل دیسک برداشته می شود.

جراح از طریق برشی در پشت (یا گردن) شما به دیسک دسترسی پیدا می کند. در صورت امکان، جراح شما از برش بسیار کوچکتر و ابزار خاصی برای دستیابی به همان نتایج استفاده می کند. این روش جدیدتر و با تهاجم کمتر، میکرودیسکتومی نامیده می شود. در برخی موارد، این روش ها می تواند به صورت سرپایی انجام شود.

جراحی دیسک مصنوعی

برای جراحی دیسک مصنوعی، بیهوشی عمومی خواهید داشت. هنگامی که مشکل از ناحیه کمر است این جراحی معمولاً برای یک دیسک استفاده می شود. اگر آرتروز یا پوکی استخوان دارید یا بیش از یک دیسک تحلیل رفته است ، این روش گزینه خوبی نخواهد بود.

برای این روش، جراح از طریق شکافی در شکم شما وارد می شود. دیسک آسیب دیده با یک دیسک مصنوعی ساخته شده از پلاستیک و فلز جایگزین می شود. و ممکن است لازم باشد شما چند روز در بیمارستان بمانید.

فیوژن ستون فقرات

برای فیوژن یا همجوشی نخاع،  بیهوشی عمومی لازم است. در این روش دو یا چند مهره به طور دائمی به هم متصل می شوند. این عمل ممکن است با پیوند استخوان از قسمت دیگری از بدن یا از طریق شخص  اهدا کننده انجام شود.

همچنین ممکن است شامل پیچ ها و میله های فلزی یا پلاستیکی باشد که برای پشتیبانی بیشتر طراحی شده اند. با این کار آن قسمت از ستون فقرات شما به طور ثابت حرکت می کند، فیوژن ستون فقرات معمولاً به چند روز استراحت در بیمارستان نیاز دارد.

خطرات و آنچه بعد از جراحی انتظار می رود

همه جراحی ها خطراتی از جمله عفونت، خونریزی و آسیب عصبی دارند. اگر دیسک برداشته نشود، می تواند دوباره پاره شود. اگر از بیماری دژنراتیو دیسک رنج می برید، ممکن است با سایر دیسک ها نیز مشکل پیدا کنید.

به دنبال جراحی فیوژن ستون فقرات، مقدار ی غیر انعطاف پذیر شدن ستون فقرات انتظار می رود که این ممکن است دائمی باشد.

پس از جراحی، دستورالعمل های خاصی برای ترخیص در مورد زمان شروع فعالیت طبیعی و زمان شروع ورزش به شما داده می شود. در برخی موارد، ممکن است فیزیوتراپی لازم باشد. رعایت توصیه های پزشک بسیار مهم است.

بیشتر افراد پس از جراحی دیسک به خوبی بهبود می یابند، اما هر مورد منحصر به فرد است. انتظارات فردی شما به موارد زیر بستگی دارد:

•    جزئیات جراحی شما

•    هرگونه عارضه ای که ممکن است با آن روبرو شده باشید

•    سلامت عمومی شما

جلوگیری از بروز مشکلات

برای کمک به جلوگیری از بروز مشکلات آینده در ناحیه کمر، سعی کنید وزن ایده آل داشته باشید. همیشه از روشهای مناسب برداشتن اجسام  استفاده کنید. عضلات قوی شکم و کمر به حمایت از ستون فقرات کمک می کنند، بنابراین حتماً مرتب  ورزش کنید. پزشک یا فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی را که به همین منظور طراحی شده اند، به شما توصیه کند.