۰ نفر

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح کرد؛

انتخاب دردناک دهک‌های محروم میان سلامت و معیشت/ تعطیلی‌های فراگیر نباید خدشه‌ای به کسب و کار مردم وارد کند

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۵
کد خبر: 482055
انتخاب دردناک دهک‌های محروم میان سلامت و معیشت/ تعطیلی‌های فراگیر نباید خدشه‌ای به کسب و کار مردم وارد کند

علی بابائی می‌گوید: در شرایط فعلی کشور که تورم هر روز ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کند، اقشار محروم جامعه ناچارند انتخاب سخت و دردناکی میان سلامت یا معیشت داشته باشند. بنابراین دولت پس از اعلام تعطیلی فراگیر، باید به دنبال حمایت از معیشت و کسب و کار مردم باشد.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ در شرایطی که رییس جمهوری دیروز رسما با انتشار بیانیه‌ای آغاز تعطیلی‌های فراگیر در 100شهر پرخطر کشور را اعلام کرد، بسیاری از تحلیلگران معتقدند، اجرای درست این طرح ها بدون پیوست‌های اقتصادی، معیشتی و حمایتی، تاثیری قابل توجهی در مهار بیماری نخواهد داشت.

در همین خصوص، نماینده مردم ساری با اشاره به ضرورت حمایت از معیشت و کسب و کار مردم در زمان اجرای برنامه‌های مقابله‌ای با کرونا گفت: هرچند به طور کلی مقوله اقتصاد ارتباط نزدیکی با موضوعات اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی و... دارد، اما این روند، بعد از کرونا به شکل تنگاتنگی در هم تنیده شده است. به عبارت ساده تر، مساله‌ای که امروز سیاستگذاران و برنامه ریزان کشور با آن روبه رو هستند، یافتن راهکاری است که بر اساس آن هم سلامت و بهداشت مردم تامین شود و هم خدشه‌ای بر فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار مردم وارد نشود.

بابایی در ادامه افزود: اغلب کشورها بعد از کرونا با برنامه ریزی‌های حمایتی و یارانه ای، ابتدا تلاش کردند به نیازهای معیشتی خانواده ها پاسخ دهند، بعد از آنها خواستند تا از رفت و آمدهای غیر ضروری خودداری کنند. طبیعی است در شرایط فعلی کشور که هر روز تورم فزاینده تری در حوزه هایی چون اقلام اساسی، مسکن، حمل و نقل و...اوج می‌گیرد، اقشار محروم، ناچارند انتخاب دردناکی میان سلامت و معیشت داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین اظهار داشت: دولت پس از تعطیلی شهرها و محدودسازی مشاغل، باید برنامه ریزی‌های کاربردی و موثری هم برای حمایت از معیشت و کسب و کار مردم داشته باشد تا بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نیز پوشش داده شود.این راهبردی است که اکثر کشورها از آن بهره بردند. یعنی از یک طرف به صاحبان کسب و کار تسهیلات بلاعوض یا بدون بهره تعلق گرفت و از سوی دیگر حمایت یارانه‌ای از اقشار پایینی جامعه انجام شد.

ضرورت به روز آوری ساختارهای ارتباطی

بابایی با اشاره به ظرفیت‌های کشور در حوزه مشاغل آنلاین  گفت: موضوع مهم دیگر ، ضرورت به روز آوری ساختارهای ارتباطی جدید برای رشد مشاغل و کسب و کارها در کشور است. دولت باید از این فرصت استفاده کند و زمینه گسترش فعالیت‌های آنلاین اقتصادی را فراهم کند. وقتی آموزش و پرورش، پروژه‌های عمرانی، دانشگاه ها و... با این حجم از تنوع و گستردگی می‌توانند جلسات آنلاین را در هر شرایطی برگزار کنند، حوزه اقتصاد نیز می‌تواند از این ظرفیت نوین بهره ببرد.

او افزود: برای این منظور، دولت باید تلاش کند، زمینه گسترش کسب و کار در بستر سایبری را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی گسترش دهد. به این وسیله بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی با استفاده از این فناوری‌های نوین بدون نیاز به رفت و آمد و حضور فیزیکی افراد ساماندهی می‌شوند. ضمن اینکه مهار و کنترل کرونا نیز با سرعت افزون تری امکان پذیر خواهد شد. البته مردم هم باید با درک شرایط از بروز رفتارهای پرخطر اجتماعی و اقتصادی خودداری کنند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی گفت: هر حرکت نسنجیده و غیر کارشناسی و هر نوع ایجاد محدودیت غیر ضروری در حوزه فعالیت‌های مشاغل آنلاین و سایت‌های اقتصادی می‌تواند تبعات جبران ناپذیری در بحث سلامت از یک طرف و معیشت مردم و اقتصاد کلان کشور از سوی دیگر داشته باشد. بر خلاف برخی دیدگاه ها که قائل به برتری سلامت بر معیشت یا بالعکس اولویت داشتن اقتصاد بر سلامت هستند، معتقدم این دو باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرند.